|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte köpa ett Varta Blue eller Silver, 95/100 Ah till min 540, och ser att jag får det levererat hem till dörren från Tyskland för 970 kr. Men finns det inga svenska firmor som inte tar ockerpåslag för att inte göra något annat än samma sak som jag kan göra själv - beställa det från Tyskland? AutoExperten tar t ex 1800 - 2000 för samma batterier. Självklart är jag beredd att betala 10-15% extra för att få hjälp i händelse av garantiärenden, men jag tänker inte betala 80% påslag, aldrig. Har ni några tips? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns nog ingen som inte har "ockerpåslag" i reservdelsbranchen. alternativ till Varta är detta som jag har i min 540 när jag böt ut original 2011. Länk Tillverkas på en fd Tudorfabrik ZAP Sznader i Polen och brukar hamna bra till i tester nästan jämnbördig med Varta Silver. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för snabbt och bra svar Hasso. Klurigt det här, för även ditt förslag blir ganska dyrt i jämförelse: 1750 ink frakt hem till dörren, mot ca 1000 om man köper på ebay, detta Varta Blue t ex för 113 E ink frakt = 977 kr: Länk Global kostar 2000 hos Mekonomen, eller 2100 kr om man hämtar hos global direkt. När jag frågade varför det var dyrare att hämta direkt, fick jag svaret "jamen det är ju inte meningen att vi ska konkurrera, då skulle det ju stå hundratals människor här!". Haha, godnatt! :) Jäkla svensk skojarbransch som håller varandra om ryggen och gör allt för att pressa upp priserna. De enda som drabbas är vi konsumenter som skinnas otillbörligt, anser jag. Som sagt: har inget emot ett påslag på 10 - 20%, men när vi nu talar om påslag på 100 - 150 % för att inte prestera mer än att knappt svara i telefon, då är det förjäkla dåligt tycker jag. Länk BMW tar 2200 för ett standardbatteri - 85 AH, eller 3850 kr för ett AGM. Det lutar nog åt att jag beställer från Tyskland. Det som sitter i nu är från Biltema, och det gav upp mycket plötsligt. Jag har aldrig märkt problem med det, men i måndags kväll när det var -17 här så lämnade bilen utanför gymmet med restvärmefunktionen på för att vår vovve som satt kvar i bilen ute skulle få värme. Och när jag kom ut 30 min senare orkade det inte starta. Det verkar ha mer eller mindre dött, för det tar inte laddning. Eller rättare sagt: det uppför sig oberäkneligt, ibland verkar det helt normalt, och ibland orkar det inte starta (trots laddning 24 timmar). Biltema-batteriet är bara 3.5 år gammalt, så jag är torsk på garantin - de har tre års garanti. Det är många som hackar på Biltema, men tänk var vi skulle vara om de inte fanns alls? Jag ser ju Biltema som toppen för alla konsumenter, eftersom de pressar priserna för ockrarna - men det är nog såna här smällar man får vara beredd på då: att grejerna ibland inte håller så länge som man hoppas. Tidigare Biltema har dock hållit sex år (och är fortfarande OK). Tur att jag har en X5 också - är inte helt beroende av att min 540 rullar, kan vänta några dagar på att nya batteriet anländer. :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ajdå. Fanns varken Butik eller Återförsäljare i tjockhult :) trodde det var en självklarhet. Det är ju blivit så att man alltid kollar i UK eller Tyskland numera innan man letar här i Sverige. Och ett Varta silver 100A för runt 1000 lappen är rena fyndet och bland det bästa du kan stoppa i bilen. Biltemabatterier brukar haft problem när tempen sjunker rejält det är det man betalar för när man köper kvalitetsmärken. Sedan är ju underhållet det viktigaste också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vi har (som jag tycker) en bra leverantör på bildelar här i småland. Superpriser på allt i bilväg. Köpte ett nytt AGM batteri 95 Ah av märket:Exide för 1600:- Inget överpris alls som jag ser det. Mvh Jonas B. |
|
|
Glömde ju att min 635CSiA fick ett med,ett Tudor 65Ah för 600:- Mvh Jonas B. |
|
|
Exide AGM för 1600 är grymt bra! Dels har Exide bra renommé och 1600 är faktiskt billigare än Biltemas AGM. Har för mig de tar 1800 för AGM. Med risk för att bli dumförklarad får jag erkänna att jag inte hade lust att vänta en vecka på ett batteri från Tyskland. Fick bli ett 100 AH Silver från Biltema ändå, gick snabbast. Vi får se det som ett produkttest - jag fick 4 års garanti på det och det gick snabbt att få tag på för 1295. Dock med fara för livet, det var ända in i helvete vad det snöade mycket hör i Tokholm idag! Hela den 4-filiga södra infarten från E4 fick stängas av då långtradare körde fast i alla fyra filerna och totalblockerade vägen. Tvärstopp i nästan 4 timmar, så jag höll på att inte komma hem! Att det alltid ska vara sån överraskning när den första snön kommer? Inte en enda plogbil har jag sett ute idag, och noll sandat / saltat.... Va - är det vinter nu igen, vägverket??? :) |
|
|
I X5:an har jag en parmanent CTek inbyggd, fastlimmad i motorrummet så laddar den så fort jag ansluter DEFA-kabeln utifrån. Verkligen en bra lösning. Tyvärr har jag inte hunnit göra samma sak med min 540, det hade annars förmodligen räddat eller förlängt livslängden på batteriet med något år eller två. Hunnit och hunnit, det handlar egentligen mest om att få "tummen ur" på den varma tiden av året. Vi har visseligen garage, men det är upptaget av en SL 500 och det är KALLT, så på vintern får jag inte mycket skruvat... :) Jag tänker köpa ett Varta Silver från Tyskland ändå, det får stå nere i verkstan tills det behövs. Det är verkligen jobbigt när ett batteri går sönder pang/bom plötsligt - det är då man ångrar att man inte alltid har ett extra, friskt batteri på lager! Tack för alla era tips!! |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Brynet : Vad är det för kedja/butik du refererar till? |
|
Det är ingen kedja, det heter Åryds Bildemontering som ligger 15 km från Växjö mot Kalmar. Han säljer på beställning nya delar. Allt hemma dagen efter. Det är en gammal skrot som sonen Lasse tagit över och satsar på nya delar men säljer även delar från skroten till småpengar. Kolla mekonomenpriser o dela på två så blir det ungefär hans priser... Mvh Jonas B |
|
|
Kolla med okq8 deras batteriet är tillverkade av global. Hade micro funnits kvar så hade du kunnat handla där, men dom är borta. |
|
|
Ursäkta O.T, vad hände med Microbildelar..?? Mvh Jonas .B |
|
| Brynet: Dom gick väl i KK tror jag. | |
| Mekonomen köpte hälften. | |
|
Snor denna tråd lite, jag har ett varta som jag köpte 2010, exakt för 2 år sedan på datumet nästintill... Detta sitter i "dagisbilen" 523 touring -00, nu går resorna dagligen till så här, till dagis, låter oftast bilen stå på där utanför medan jag lämnar in barnen, jag har ca 3 km till dagis, sedan iväg till jobbet 2km därifrån och sedan blir det en resa t+ill dagis och hem igen vid fyra... Nu efter en vecka med dessa resor så strejkade bilen i -12 minusgrader, var tvungen att få starthjälp... Kan man anta att detta batteri är kört och köpa ett nytt? har satt det på laddning nu, förstår givetvis att det är mycket stryk för batteriet och att det knappt laddas upp något dessa korta sträckor. Det är ett varta 75ah har jag för mig... |
|
|
Varför låter du bilen stå på medans du lämnar barnen? Kan vara dåligt batteri men kan också vara så att bilen laddar dåligt, det hade jag kollat upp innan jag köpte nytt batteri. Har du laddat batteriet nån gång? |
|
| Vill inte stänga av den efter typ tre minuter körtid plus att det inte blir varmt i bilen annars , igår gjorde jag misstaget att stänga av när jag kom till dagis efter jobbet, hade tidigare varit inne och handlar på ett ställe och stängt av efter ca tre km färd.. Bilen startade inte utanför dagiset igår o då var det 10 minus . Det hade varit 19 minus på natten.. Nu har jag hart det batteriet på laddning hela natten plus ett Annat eftersom vi ska iväg till annan stad 10 mil härifrån där jag inte vill bli ståendes | |
| Har du en voltmätare så mät över polerna. | |
|
m_johan84; Låter du bilen stå på tomgång i ca 3min varje vardagsmorgon (och vardagskväll)??? I de flesta kommuner är det olagligt pga tomgångsförbud det är dessutom klart olämpligt utanför ett dagis med avgaserna dessutom är det en inbjudan till bilstöld (du får inget på försäkringen) häpnandsväckande beetende speciellt 2012. Hade jag varit en förälder där eller personal hade jag tagit nycklarna ur bilen och lämnat dem till polisen. Jag blir chockad av att någon kan göra så. Stephan |
|
| Stephan föreslår dig ett besök till valfritt industri område nu när det är mer än -10 så kan du räkna hur många estniska,vitryska och polska långtradare som står på tomgång i flera timmar tror du de har tankat svensk miljödiesel ? | |
| Jag menar i det stora hela så för miljöns skull finns det betydligt värre saker än 6 min tomgångskörning sen att det är osmart av andra anledningar får stå för m_johan84 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.