AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.563

E90 325iA - Batteri byte

wa
59
warner
325iA -06
Hej!

Mitt batteri verkar inte räcka till nu när det blivit kallt (-21 grader).
Motorn går runt men den orkar inte. Fick starta med kablar och startbatteri igår.

Nu har jag alltså tänkt att byta batteriet men hörde något om att man måste ha spänning i bilen under bytet och att man därför ska koppla på ett annat batteri till den framdragna + polen i motorutrymmet och jorda i karossen innan jag plockar ut batteriet i backluckan.

Är detta riktigt? Räcker det med att strömföra på detta vis för att undvika diverse problem med elektroniken?

MVH / Jonathan Warner
Har bytt batteri 2ggr och aldrig haft extra spänning i bilen. Detta var iofs på en V70 -03 och en 328 E36 men att det skulle vara annorlunda på en E90 låter märkligt.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Dessa bilar måste man tala om att man byter batteri.
Stämmer att du måste ha spänning när du byter batteri.
Jag körde me start kablar imellan bytena.
Funka bra.
wa
59
warner
325iA -06
@dicka o
Vad menar du med att "måste man tala om att man byter batteri"?
Finns det i den vanliga inställningsmenyn eller? Har aldrig sett till det. :S
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Bara att skruva bort och byta rakt av, ingen ¨spänning¨eller omprogramering behövs! Har nyligen gjort det själv hos BMW och jag var med hela tiden, inga konstigheter! Mvh
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Men det skadar inte om du säger till henne att hon fått ett nytt batteri:-)
We
159
Weelie
435D GC-15
Jag böt själv batteri i höstas och det enda som händer är att man får ställa om klockan efteråt. Behövs alltså ingen spänning under själva bytet.
Det som är noga är att man sätter i ett batteri med samma ampere som det gamla. Om du sätter i ett batteri med annat amperetal än orginal, då måste du lämna in bilen och få den omprogramerad. Jag köpte ett orginalbatteri på BMW för att vara säker på att det blir rätt och det var bara ca. 300:- dyrare än motsvarande på Biltema.
2300:- kostade det till min 330D E91
wa
59
warner
325iA -06
Ok. Tack för era svar!!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Bara att ta bort det gamla och sätta i det nya!
Det behövs varken spänning eller programmering, och det spelar INGEN roll om det nya batteriet har samma ampere som det gamla eller inte! Jag har bytt från original till 100Ah i två olika e9x, och det har inte varit några som helst problem. På den första bytte jag tillbaka till originalbatteriet efter ett år, och det orsakade inte heller några problem.

-------
Min bil suger inte...
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
OT,
Jag hade tidigare en Audi A6 -05 med dåligt batteri
Verkstan lät bilen stå och gå på tomgång under batteribytet, för att slippa programera om vissa inställningar.
På Audi läser bilen löpande av batteriets kapacietet, och stänger ner vissa funktioner i takt med allt lägre nivåer
Detta för att om möjligt kunna starta bilen som högst prioritet
I mitt fall slutade förnsterhissarna och innerbelysningen att fungera
Kort därefter de adaptiva lysena.
Detta var förklaringen som verkstan gav för att man måste köpa ett batteri med (minst) samma kapacitet.
Det finns ju fler batteri-märken än original (för Audi tillverkar ju inte batterier utan brandar bara om)
Biltemas variant av detta batteri hade en lägre kapacitet, och man skulle då riskera att bilen skulle larma för dåligt batteri

Nåväl, detta gällde Audi, och inte BMW
Jag hoppas Beyrarna är lite flexiblare map servce och möjlighet att göra saker själv
/Mvh

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
@pixworld: Den verkstaden vet inte vad de håller på med. Om man lossar anslutningarna till batteriet när motorn är igång så kan laddregulatorn gå h**vete. Skulle rekommendera att du undviker dem i fortsättningen.

Mvh Håkan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.