|
|
|
|---|---|
|
Jag kör ganska korta sträckor, men många. Skulle vilja sätta en underhållsladdare (CTEK 3600) på batteriet som går in då jag stoppar i motorvärmaren. Min idé var att gömma laddaren i kupén, dra kablar ut till +polen i motorutrymmet, för jag vettefasen hur jag få kablarna till bagaget. Men då sa en bilmekniker sa att man absolut inte får ladda batteriet med kablarna på batteriet för man kan bränna moduler och boxar. Stämmer det? | |
|
Nej, men däremot har du väl "intelligent" laddningsövervakare på din bil och då registrerar inte elektroniken den laddning du ger direkt på batteriet - kan ev. ställa till det i laddningsregleringen senare. Så därför bör du ladda via "pluspolen" i motorrummet. Smartast/bäst är att ansluta en laddare från de som tillverkat motorvärmaren (Defa eller Calix). Båda märkena har batteriladdare som integreras med kablaget till motorvärmare och laddarna är "intelligenta" och kan inte överladda batteriet. Dessutom är de små och smidiga och lätta att montera på "lämpligt ställe" i t ex motorrummet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilmeken verkar lite överambitiös, han kanske menar väl men inget bränns sönder eller liknande. Man kan få ett registreringsfel i IBT om man laddar direkt på polerna, dvs innanför sensorenheten. Bara att flytta minuskabeln på laddaren till chassiet utanför batteriet så är detta löst. Men bättre är att som Johan skriver, använda en laddare som ansluts framtill i bilen, är avsedd för bilmontage och för ditt motorvärmarkablage, då får du en godkänd installation osv. Jag är inte övertygad din CTEK har e-godkännande för fordonsmontage och skulle något hända så kan du stå i värsta fall med lång näsa om f-bolaget vägrar ersätta osv. FP |
|
|
Kollade lite på defas laddare, det är ju en bra grejj. Men kostar ju flera tusen och ctek har jag redan. Bra tips med försäkringsbolaget, kollar med den för säkerhets skull. |
|
| Frågan är väl om en 3600 kommer ihåg vilket laddläge den var i sist? Gör den inte det måste du trycka den till rätt läge varje gång du sätter i sladden. | |
| Jo den kommer ihåg sist använda laddläge. | |
| Ok, bra, har inget minne av att den 3600 jag hade gjorde det men då är ju inte det några problem iallafall. | |
|
fan också du har rätt GE, den jag har minns inte heller laddläget. Kanske är en senare version av 3600 som har minne? |
|
|
Jag har en CTek i motorrummet på det viset, och det är inget problen. Bara att ansluta DEFA-kabeln så laddas även batteriet. CTeken har ju spänning från batteriet, så den glömmer inte inställningen. Rekommenderas varmt. |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
bmwjim, laddaren från Defa kostar snarare 1500:- inte flera tusen. |
| Fast 1500 är ju också en del, speciellt om man redan har en laddare man kan använda & funkar det som Lasse skriver så är det ju ingen sak att använda 3600´n heller. Jag prövade nog aldrig min laddare på det sättet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.