AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.286

Bensinbilar smutsigare än dieslar?

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Mycket diskussion har det varit om dieselbilar och partiklar och dieselkritikterna har fått vatten på sin kvarn, men vad säger vi om detta?
Länk

BMW CS #5139
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att bensinbilar med direktinsprutning generellt släpper ut mycket partiklar är väl ingen direkt nyhet.

Det vore intressant att få se hur partikelstorlekarna fördelar sig i totalmängden. För moderna dieslar släpper ju ut rätt stora mängder extremt små partiklar - partiklar som är så små att de anses vara extra skadliga eftersom de lätt dras ner djupt i lungorna och även färdas väldigt långa sträckor. En väldigt stor andel av sådana små partiklar som uppmäts i Sverige anses ju t ex komma från Storbritaniens utsläpp!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag tycker det ser ut som testen visar att bensin släpper ut misnt partiklar eller?
Precis som Johan skriver har direktinsprutade bensinare problem med vissa typer av partiklar - om jag minns rätt var detta ett bekymmer redan hos de första Mitsubishi Carisma (någon som minns den?) och VAGs tidiga FSI modeller.

Kanske vi får se nyare katalysatorer eller partikelfilter även för bensinare i framtiden?

Ser ut som att exempelvis släpper BMWs bensinare ut dubbelt så mycket partiklar som Audis dieselbilar enligt figuren. Och mycket riktigt är det skillnad på partiklar och partiklar som redan nämnts.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilken nyhet. Kör M54 istället. :)
Jepp håller med - till M54 men inte länge ;-)

Ja M54 är ju den sista rikgtigt fina standard bmw sexan! Ljudlös, vibrationfri, slitstark och tillräckligt bränlseeffektiv. Dom nyare bensinarna med bättre bränsleekonomi kompromissar på annat som gångkultur och ljud, även driftsäkerheten känns sämre på de nyare med bla krånglande högtryckssystem som dessutom vid en reparation äter upp all besparning i bränsle jamfört med traditionell insprutning som på tex M54.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
flashg, jag har kört M54 i flera år men kan bara finna att den är bättre än den nuvarande 335i F30 jag har på en punkt. M54 saknar turbolag, men man ska vara rätt kinkig för att störas av turbolaget på 335i F30. I allt annat är den nya motorn helt överlägsen. Den går tystare, mjukare, är betydligt starkare över hela registret, drar klart mindre bensin. Vilken som har snyggast ljud vid gaspådrag är en smaksak och beror nog egentligen främst på avgassystemet.
Det är ju dessutom som du skriver att man inte kan dra slutsatsen från testet att bensinare skitar ner mer.
ma
7.450
marin849
Så länge man har garanti kvar är nog de nya motorerna finemang. En väsentlig skillnad mot en M54 är att på nyare motorer har men enbart tillfört dyra saker med högre felfrekvens vilket kan kosta en hel del och förkorta livslängden på en modern bil (bra för miljön eller?).

Iaf, det stod att partiklarna har mätts kallstartade i -7C.
De vill alltså smutskasta bensinarna eller vad?
Dieslar har ju ett övertag eftersom de inte behöver bränsleberikning vid kallstart, men å andra sidan borde inte en direktinsprutad bensinmotor heller behöva det just pga direktinsprutningen. Trevägskatalysatornerna fungerar lika dåligt på en direktinsprutad motor vid kallstart, men hur är det med NOX-katalysatorn? Måste den också värmas upp?

De utsläpp en kallstartad bensinmotor släpper ut under de första sekunderna räcker nog rätt bra för att få ihop ett högt medelvärde över körcykeln. M54 är heller inte nåt vidare ren innan katalysatorerna vaknar.

Och då kommer man till frågan, hur relevant blir testet eller ett enskilt test?
Inte mycket om det är miljön det är vi vill vara rädda om.
Då borde man t.ex. samla in och klassificera körcykeldata från bilar över Europa (om vi nöjer oss med EU) i olika användstyper/körprofiler. Sedan mäta olika konstruktioner mot dessa profiler för att slutligen (nu det viktiga) VÄGA samman resultaten så att man kan göra uttallanden i stil med "Utsläppen i Europa av X totalt skulle minimeras om alla körde typ Y. Utsläpp av Z om alla körde A. X är värst så rekommendationen blir typ Y, för Norden rekommenderas bensinsexor med obligatorisk motorvärmare med cirkulationspump osv osv.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Vill nog påstå att N52 också är en bra Motor... Inget högtrycks trams i den... bara valvetronic som skiljer från M54 förutom materialen.
N53 däremot är ju en helt annan femma...

/Jonas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Problemen" med N53 är enormt överdrivna och framhålls främst av de som inte ägt någon.

Att motorljudet blivit skit på dem på låga varv kan jag hålla med om förvisso.

-------
//Lövet
Om vi skall vara nostalgiska gillade jag M52:an mer än M54. Visst, den kanske drog någon centiliter extra i teorin men att regelbundet behöva stanna på de mest ogästvänliga ställen och fylla på olja tog bort en del glädje med att köra BMW. Rekordet var 4 flaskor mellan servicarna på min 320 vilket ansågs som normalt av BMW. Har aldrig råkat ut för en mer oljetörstande motor än M54! Har de nyare bensinsexorna samma problem?
ma
7.450
marin849
Ja.Audi kör man numera på tvåtaktsbränsle med 2% olja hoho.

Håller med om N52 den är fin.
N53 är fantastisk på alla sätt men innebär fortfarande en större risk som begagnad även om det är först efter 10000mil man får betala själv.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inne på min andra N53. De har tillsammans kostat mig 0kr i reparationer. Båda hade gått över 10k mil vid inköpet.

-------
//Lövet
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kristoffer_L, den N52 330i-06 jag hade tidigare förbrukade en liter olja på 9000 mil, utöver vad som byttes vid service. Helt OK enligt mig.
Det låter helt normalt och som att de fått bukt med det bekymret. Partiklar eller ej, funderar faktiskt på att byta till bensin igen den dagen X3:an skall säljas.
För att citera trådskaparen: "Bensin duger endast som avfettningsmedel".

Det mest obegripliga är dock att M135i accepteras som mig veterligen inte drivs på diesel?

Gör inte som jag gör, gör som jag säger lyder ordspråket.
Som avfettingsmedel är diesel utmärkt, betydligt bättre än bensin. Måhända kanske nyare miljödesel passar sämre till avfettning?

mvh/ Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan bara hålla med om att gammal hederlig "fuldiesel" är otroligt bra för att göra rent allt möjligt som är riktigt skitigt, och då framförallt "fet" smuts!

Har en gammal tömd fyraliters spolarvätske-plastdunk med kanske en halv liter fuldiesel i, som jag brukar slänga ner hjulskruvarna i när jag skiftar mellan sommar- och vinterdäck och vice versa. Har en uppsättning skruvar till vinterhjulen och en till sommarhjulen.

På med locket och skaka runt lite samt låt dem stå ett tag (kan stå flera dagar till veckor utan problem), därefter fiskar jag upp skruvarna med hjälp av en teleskopisk magnet och lägger dem på en handduk för att rinna av och torka bort den sista smutsen - blir "sop-rent" så om man inte oljar in dem rostar de efter ett tag...slabbfri och effektiv tvätt av skruvarna! :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
J.L och jag med flera hade en väldigt intressant, livlig och stundtals hätsk diskussion kring de olika drivmedlen på gårdagens fredagsträff i Göteborg.

Har ni vägarna förbi framöver är ni varmt välkomna att delta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.