|
|
|
|---|---|
|
Har automatiskt avbländande backspeglar på min e39 -02 (borde vara inner och ytter speglar antar jag eftersom det står "backspeglar" i utrustningslistan) Men jag har alldrig märkt att dom har dimmat ner sen jag köpte bilen för snart ett år sen. Kollade säkringen nu, i säkringslistan strår det att säkring 21 är för automatiska bakspeglar, men där sitter ingen säkring, finns inga kontakter i dom hålen heller så det går inte att sätta en säkring där....??? Har haft automatisk spegel på både e36 och e46 där man tydligt såg när den dimmade, men har alldrig sett det på den här, ser inget "öga" på inner spegeln heller, finns bara ett "öga" på baksidan av innerspegeln. Vad kan vara fel, hur kan man testa dimmfunktionen? | |
| Jag har märkt att mina backspeglar "dimmar ner" när det är mörkt ute och man tänder innerbelysningen med mittenknappen i ljusarmaturen i taket fram. | |
|
Har oxå undrat över den saken, min spegel har ingen spak, och borde ju då vara automatisk, men jag har inte märkt att den bländar ner. Angående säkringen, är inte den till automatiskt nerfällbar spegel på högersidan ?? det är ju en annan sak än avbländning. |
|
|
Nej, på säkring 21 står det "Spiegel Aut. Abblend" som blir "Spegel automatisk abbländande" på svenska. Har testat nu när det var mörkt ute och tända innerbelysningen, men det händer inget i spegeln... Någon som vet varför den säkringen saknas? Eller vad det kan vara för fel? |
|
| Om innerbackspegeln saknar fotosensorn ("ögat") är den nog inte automatisk avbländbar. Har du en röd "clownnäsa" (knopp) i underkant av backspegeln som det går att vrida på? | |
|
Har du prövat att sätta i en säkring? Är det dem större ytterspeglarna eller har någon varit och bytt husen? Vilken färg på glasen? E38 fanns även ut vidvinkeln kan någon ha satt i sådana glas efter de ursprungliga blivit stulna/gått sönder är frågan efter säkringen satts i. Att innerspegeln är utbytt är mindre troligt även om dessa också kan gå sönder. Vad vet du om historiken på bilen? Stephan |
|
|
Har inget öga på innerspegeln, endast ett öga på baksidan spegeln (som vätter mot vindrutan), men en röd knopp under spegeln. Trodde den bara var för larmet, går den att vrida på? Ska testa när jag kommer ut till bilen nästa gång. Det går inte att sätta i en säkring, den ramlar bara ut igen för det är inga metall kontakter i säkringsplats 21. Om historiken vet jag bara, svensksåld som tjänstebil, utköpt av tjänstebilsföraren, och senare såld till han jag köpte den av, så jag är 3:e ägaren. Men inte varit med om nån olycka eller skada vad jag lyckats få fram. |
|
|
Du har alltså kod S430 som är de yttre speglarna vilket automatiskt för med sig kod S431 som är den inre spegeln. Sitter de stora speglarna kvar? Länk Små speglar Länk Ser glaset ut att vara i ok skick, de avbländbara kan börja dela sig inne i glaset och då funkar de säkert sämre/inte alls. Tyvärr är pappas E39a såld så jag kan inte jämföra hur den beter sig och vilka säkringar som den har. men det var inga konstigheter annat än ett glas fick bytas ut efter det delat sig. På E34 är det inte den röda knoppen som avgör om man har automatisk avbländbar innerspegel utan den medföljer om man har fjärrlås/larm och kan alltså saknas även med automatisk avbländbar spegel. Dock sitter det ett öga som har en bricka över sig om automatisk avbländbar spegel saknas. Bilder på speglarna skulle göra det lättare att veta ditt läge. Stephan |
|
|
Har löst sig nu, hade inga aut avbländande backspeglar :( Om jag vrider på den röda knoppen bländar innerspegeln av.... Konstigt att när jag printade ut en utrustningslista till bilen så stog det automatiskt avbländande backspeglar... (Fast var nån sida på nätet jag hittade så den kanske inte stämmer helt...) |
|
| Kan tillägga att det är dom små backspeglarna jag har. | |
|
Jag får börja med att tacka MatthiazW för att du startade en tråd med samma problem som jag haft med min 525 -02 sedan jag köpte den för 4,5 år sedan. Även jag fick indikationer på att det är klart den har automatisk avbländning på backspegeln, den bländade dock aldrig av och jag antog förstås att den var sönder... Så vad gör man... Söker trådar på autopower, känsliga glas som tydligen går sönder med tiden får jag läsa. Kollar med BMW om nytt glas, 5000:- installerat och klart skulle det bli, alldeles för dyrt! Kollar skrotar men hittar inte mycket vettigt. Kör bilen i 4 år och svär varje gång nån sate kör upp för nära på kvällstid och bländar mig. Idag läser jag detta, går ut i bilen och vrider på clown näsan och den bländar av! //Daniel |
|
| Det finns en bok som heter instruktionsbok som beskriver bilens funktioner och brukar ligga i handskfacket i bilen. Där står det väldigt tydligt... ;-) | |
|
Bra att jag kunde hjälpa någon då. Har läst instruktionsboken, men tydligen inte tillräckligt noga. Sen hjälper det ju inte att det stog i utrustningslistan att det skulle vara automatiskt, samt att dom 2 sensaste BMW jag haft hadde samma backspegel med clown näsa och varit automatiska, därför antog jag med att den var trasig på denna bil... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.