|
|
|
|---|---|
|
Åkte på en rejäl vattenplaning dagen innan snön och de gick som de gick (tråkig historia) efter att ha stigit ur finner jag att bakluckan är öppen så jag stänger till den, tror jag! Nu till de riktigt svåra. Batteriet satt löst och nånting har alltså hänt i samband med incidenten. Nu är luckan i ett sånt läge där den precis låst sig i ett mellanläge där jag inte kan få upp den och inte heller trycka ner den i sitt maxläge. Kopplar jag till ett extrabatteri under huven så fungerar centrallås på samtliga dörrar men bakluckan förblir låst. *IN CASE OF BATTERY FAILURE* ja då vill man ju öppna manuellt med låscylindern 45 till 90 grader åt vänster, men nyckeln snurrar runt 360 grader utan nån som helst verkan. Öppning av luckan har tidigare fungerat från utsidan med luckknappen men också genom bilnyckeln. Har redan försökt att lägga vikt på luckan för att sen vrida nyckeln, ingen verkan alls. - En säkring? Men dom sitter ju i bagageutrymmet så de blir svårt. - Vet att de finns en fjäder som kan släpa i låsmekanismen men denna kommer ja inte heller åt. Sista alternativ vore att öppna upp ett s.k skidhål i baksätet trots att de känns lite beiget. Vore intressant att höra vad BMW-verkstaden säger. | |
|
Jag fick ett snarlikt problem på min E38, men där var batteriet urkopplat. Luckan går dock att få upp. Men av förhoppningsvis förståeliga skäl så postar jag det inte här. Maila mig på jonny.westin@gmail.com så kan jag berätta om mitt knep, som kanske kan hjälpa dg. |
|
|
Hej och god jul! Hade gett upp den här tråden mer eller mindre men nu har jag har lite ny info. Okej vedder. Efter att ha kommit i kontakt med tonvis av barnsjukdomar som kan drabba bmw så slutar man aldrig att förvånas, allra minst vid problem med bakluckan och batterier m.m som gör narr av ägaren. Mitt problem kvarstår fortfarande just nu och av ekonomiska och sparsamma skäl har ja inte velat lägga felsökningen på verkstaden, varpå dom plötsligt "kanske" säger att ett relä inte fungerar eller att EWS'n inte gör "handskakning" med DME'modulen på korrekt vis. Jämför med att man själv beställer nåt billigt skit och löser problemet. Hur som helst så har jag gått genom säkringar under passagerargolvet, här trodde jag att jag skulle ha problem men allt var i gott skick med rätt spänning. Idag öppnade jag lådan under huven och alla säkringar är intakta, torrt och fint dessutom. Startmotorn. Jo den satt löst, vad är nu detta tänker jag? Jag hade ner den sen iaf, *FYF*N* vilket jox att lossa och få ut den! Väll ute testkör jag och den fungerar perfekt. River isär och rengör och kollar kolen, god för säkert 10K mil till. Testar på nytt innan återmontering, och inga konstigheter. Försöker starta bilen men samma halvsekundsklick kvarstår =( Kvalitetsbatteriet i fråga, 83A fulladdat och fungerar vanligtvis klockrent. Detta satt inte i bilen vid avåkningen! Samtliga växellägen markeras i displayen. Start i P och N gör ingen skillnad heller. 30 sec väntan innan tändningsläge är testat också. Sist men inte minst har jag sågat ett håll i baksätet och försökt avsyna plus och jord-kablaget, och här verkar allt intakt. Skallen är smått trasig efter allt tänkande och verkstad är inte långt borta nu, jag som ALDRIG ger upp i normala fall. |
|
|
Hej!! Har du fått ordning på problemet. Annars kanske jag kan hjälpa dig. Finns i Väsby. mvh/Stefan |
|
|
Tackar för erbjudandet Hjort men ja har faktiskt löst problemet, de var lättare än man kunde tro. Jag hade på känn att de skulle vara nåt skitfel men självklart skulle ja tro att de var nåt jättefe så jag grotta in mig ordentligt. Solenoiden spökar! Bara till att riva ner startern och ersätta med ny solenoid, vägrar att fräsha upp den nuvarande Försökte dra igång motorn idag, OJ va tungstartad den var =/ Jag kommer meddela när jag får upp bakluckan. Intressant att se vilket fördröjningsfenomen som stämmer av alla man läst. |
|
|
Hej återigen. Tiden har runnit iväg ordentligt senast tiden pga allt möjligt men jag har än så länge fortfarande inte fått fyr på motorn. Bar himmel, svinkyla och dålig lust. Startmotorn drar runt som den ska nu, men den vägrar starta. Jag börjar tro att vev eller kamsensor ligger i underkant av rätt värde. Jag har fått fram 480 samt 1100 och mig veterligen ska väl ändå vevsensorn ligga uppåt 550-600 och kamsens uppåt 1500. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.