|
|
|
|---|---|
|
Som topic, tog bilen ur garaget till -10. När jag sen åkte från vårdcentralen där jag varit med dottern (backa ur garaget) o lägger i backen så tjuter det på den nivån innan konstant pip.... Inget bakom, bilen är skitig men inte extremt, gjord rent sensorerna (ingen snö heller) men det verkar inte hjälpa, väl hemma så experimentera jag lite och vissa gånger gav den med sig och la av med pipandet och fungerade normalt, la jag i R igen så kan det vara samma igen. Den reagerar dock på hinder som kommer närmare o tjuter då konstant.... Alla sensorer ser ut som de ska, ingen som har kört på bilen eller dylikt. Idéer? Vänta ut det o hoppas att det läker av sig själv? | |
|
Svarar på min egen fråga, verkar vara så, idag tjöt det konstant från bak igen, -12 när jag tog bilen... Tiden där emellan har det fungerat bra, bilen är ren dessutom. |
|
|
Detta är inget jag märkt av, förra veckan var det ner mot femton-sexton minusgrader här och varken då eller andra vintrar har jag noterat några felvarningar från PDC oavsett om bilen är ren eller hopplöst skitig. Men vad som får din bil att spöka har jag tyvärr ingen aning om, men jag hoppas du hittar spöket. :) //Bjersér |
|
| Får väl lämna in den om det inte ger sig, vet en bra BMW-mekaniker här... Men helst löser man det ju själv så man slipper lämna bort bilen... | |
| Nej, den tjuter konstant när man lägger i baken trots att inget hinder finns, sen kan den släppa korta stunder för att tjuta konstant igen, bara bakifrån. Grymt störigt, tur man kan stänga av. Får lämna in det, hoppas det inte är så dyrt... | |
| Inget ovanligt problem att döms av utländska forum, det har kommit in fukt i vissa av sensorerna, det fryser och funktionen drabbas... Nya sensorer kostar runt 2000 kr/st har jag för mig, då lackade i bilens färg. Men går så klart att hitta billigare på ebay. | |
|
Du en tanke som slog mig, det är en teori så jag vet inte om det är möjligt i praktiken. Men om någon av givarna läcker in fukt som sedan fryser, då kanske det finns en "propp" inne i en givare som systemet varnar för även om det inte syns från utsidan? Sedan kanske den smälter ibland, och fryser till igen så felet blir intermittent? I så fall kanske du kan plocka loss givarna bak, och se om någon packning ser skadad ut eller om det finns några andra tecken på att de släpper in fukt? Som sagt jag vet inte hur givarna ser ut eller exakt hur de funkar (I teorin vet jag ju vad de gör) utan det var bara en idé! Lycka till, jag håller tummarna för att det inte blir dyrt om du lämnar in den. :) //Bjersér |
|
|
FredrikNacka: Se som det kan bli ibland, vi verkar vara inne på samma spår. //Bjersér |
|
|
Googlade och hittade en del ang PDC problem på utländska forum med.... och även på 5 serien här på AP. Nu när jag åkte hem fungerade dock allt som det skulle igen, kunde inte heller provocera fram felet och alla sensorer reagerar enskilt så ingen verkar trasig i den mån att det tjuter pga det... hoppas på glapp eller kass kontakt eller nåt... ska se om jag kommer åt det utan att riva ner hela bilen. |
|
|
Fortsätter min ensamorkester här... Helt klart verkar temperaturen spela in, nu när det är mildväder fungerar det helt klanderfritt. Har plockat ner reservhjulet så ska gå ut i garaget o se om jag kan komma åt nåt bakom utan att riva allt, om jag kan se nåt uppenbart glapp. Annars lämnas det in på tisdag, får spelet av småfel o missljud o dylikt.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.