|
|
|
|---|---|
|
Vill få lite bredare spårvidd och funderar på att montera ca 20mm spacer. Finns det några risker/nackdelar med det? | |
|
20mm per sida eller 20mm/axel? Spacers som breddar 20mm/sida brukar/bör vara fastbultade i navet så att säg, sedan bultas fälgen fast i spacern. Är det bara 10mm/sida så kan man inte ha denna lösning i regel, då får man ha längre hjulbultar istället. Risker: Det uppenbara: Ju fler skruvförband desto större risk att något lossnar. Men drar man åt alla bultar enligt tillverkarens anvisningar så borde den risk vara försumbar Nackdelar: Du får högre/annorlunda belastning på främst hjullagren. Det kan tänkas att man inte kan justera in hjulvinklarna så som tillverkaren tycker att de bör vara, dvs det kan leda till ökat däckslitage... |
|
|
Tack Dawwe, var 20mm per sida jag tänkte först men nu ändrat mig till 15mm per sida. Är lösningen med längre hjulbultar som är aktuellt. Tänkte nog köpa från H&R som har färdiga kit. Känns pålitligare än att mäta själv och beställa från nån firma på blocket. |
|
| 15mm kit skall finnas att köpa såna som man bultar fast. Personligen tycker jag att varianten som bultas fast "känns" bäst. Har själv H&R, 20mm/sida fram och 30mm/sida bak, på en E34, bak är det precis på håret att fälgen går fritt, hade behövt 27.5mm/sida egentligen...H&R köper du billigast på ebay.de. Jag gissar att det inte är till en BMW men iaf Länk | |
| Att tänka på när man använder såpass tjocka spacers är att man märkbart påverkar scrubradien i styrgeometrin. Det kan ge lite spårighet och ryck i ratten o.s.v. | |
| Måste man göra en hjulinställning om man monterar t.ex. 15mm spacers på var sida bak? | |
|
Glöm inte heller att spårviddsförändringen är olaglig - kan ev. ge problem om försäkringsbolaget märker detta vid en ev. olycka... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Å andra sidan är det ju lite cool att vara gangster, olaglig, leva på fel sida av rättvisan. Leva livet fullt ut - cowboy-känslan, bankrånare, slagskämpar och vi spårviddsbreddare - värst av dem alla! Dina medfångar frågar varför du sitter inne, och du svarar med en cigg i mungipan: - Tunga grejer, olaglig spårviddsförändring,. 15 mm.... på varje sida!!! ;) :) |
|
|
Hade 25 mm spacers på min gammla 330 e46 den blev spårkänslig och äcklig på vägen dom åkte av direkt. På min nuvarande M3 så har jag 15mm fram pga större bromsar en sak å tänka på är att de skvätter upp mer skit på sidorna och även mer stenskott. Hade jag inte varit så kär i mina fälgar så hade jag bytt till några som hade gått på utan spacers |
|
|
Tack för alla synpunkter och råd. Tror jag satsar på 15mm runtom och kanske svarvar ner till 10mm fram om det bli problem med spårkänslight osv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.