|
|
|
|---|---|
|
Hej! Problemen fortsätter med 540i/6 bilen. Helt plötsligt vill han bara gå upp till ca 800-1200 varv hur mycket man än gasar. I övrigt är det inga andra symptom, förutom möjligtvis att jag tycker det tickar lite från den här delen: Länk | |
| Igensatt/a katalysator/er? | |
|
Tror inte det, men inte säker. Enligt tidigare ägare ska båda vara bytta, ena för ca 2 år sedan, andra för 4-5. Hör inget skramlande. Och senast jag körde gick han som vanligt. Men nu när han stått lite grand (i kylan) så vill han inte, det har alltså kommit helt plötsligt. |
|
|
Och den har inte gått ner i safe engine mode eller vad det heter? Är det en e34, e39? Skulle nog satsa på en felkodsavläsning. |
|
|
Jag vet inte vad safe engine mode är för något. E39, det står ju i rubriken ;) aa det hade varit bra, får dock inte min felkodläsare att fungera. Och åka till verkstan med den går inte riktigt.. ^^ |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tickandet är från tomgångsmotorn fullt normalt. Har du lossat anslutningen på Luftmängdmätaren och se vad som händer ?? Sedan kan det ju vara överföringen till gasspjället som strular också dvs mellan potten från gaspedalen till potten på gasspjället. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag hade samma fel. Men det var gasspjäldet som tickade när man lag på strömmen. Så datorn trodde att den gick men inget oljetryck så den slog i nödläge |
|
|
Du får bort nöd läge med att ta bort strömmen en halv timme och tryck på tobakständaren. Funkade på min 98 540 ia. |
|
|
Hasso: Bra det! Nej det har jag inte gjort, kan testa det imorgon! Okej du menar innanför reglaget vid motorn? Får om man gasar där med handen ist för pedalen är det precis samma sak. allt löper fint iaf, så om det är något mekaniskt fel borde det vara innanför där. har dock inte öppnat där och kollat hur det ser ut. Johnny: Jag förstår inte riktigt, när man lag på strömmen? Inget oljetryck? Nu får du utveckla lite så jag hänger med ;) Han inte har inte varit strömlös sedan sist iaf, för han startade fint utan hjälp. |
|
|
Det tickad många gånger datorn tror att bilen går, fast den inte gör det. så kom det felkod att det inte fanns oljetryck. Så jag byte oljetrycksgivare men det var samma sak så jag byte gasspjäldet och då gick den. |
|
|
du kan ta bort strömmen en halv timme så nollar datoren sej. Men tryck in cigarttändaren |
|
|
Så om jag nollar datorn, tror du att bilen kommer fungera, eller att gasspjället är trasigt? Även jag köpte oljetrycksgivare då den falskvarnade när jag körde på ett rådjur! |
|
| kan gå | |
| om det är gasspjället så kan det funka en stund | |
| lossade LMM och satt tillbaka, och öppnade och manövrerade spjället manuellt, nu går hon som hon ska igen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.