|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Japp i snöyran gick det emot rätt hårt och ena bakhjulet är nu vinklat "toe-in" Snabb utvärdering? Hur ser bakaxeln ut på e46? Bakaxelbyte är givet kanske? | |
|
Hur gick det till mer i detalj? Är hjulet riktat inåt på nedsidan, eller bara i främre delen, toe in. Kan bli hyfsat dyrt, har du helförsäkring? __________ Mvh Grelle |
|
|
Brekas rakt emot kanten. Det hjulet är riktat som du säger. Påväg till billyft nu. Dsc blinkar konstant så måste köra med det avstängt Skadligt att köra med? |
|
| Ej helfskr, lagar själv | |
|
Sprack fälgen? Svårt att säga hur mycket som gått sönder och vad som kommer behöva bytas men inte otroligt att differentialen, stötdämpare, bussningar och drivaxel behöver bytas. Så har du försäkring eller inte? Har du det så är det nog bara att lämna in, för skadorna överstiger troligen din självrisk, oavsett nivå du valt. Men samtidigt kanske inte träffen tog så hårt, Vad "brekas rakt mot kanten" egentligen innebär är ju inte helt lätt att veta. __________ Mvh Grelle |
|
| Nä svårt att säga själv med.. Men ska riva ner det nu. Bilder kommer | |
| Fälgen hel.. | |
| Jag har råkat ut för samma sak på en E34 för några år sen och behövde byta en länkarm. Jag förmodar att det inte borde innebära byte av bakaxel på en E46 utan det är väl typ en länkarm och kanske något stag som har blivit krökt. Gissningsvis nr 5 och 13 Länk | |
| Japp har rivit lite och nr 5 är krökt rätt duktigt! | |
|
brukar aldrig bli svindyrt att laga dessa "lättare" skador. finns bra med begagnat till en liten slant. hjälpte själv en kompis som gjort samma sak. vi fick byta 2 "stag" bak. totalt 700kr på skroten. bilen går än idag och de är 6 år sedan. BMW ownz |
|
|
Nja, ibland kan det dra iväg. Jag känner till fall där det kostade 30kkr +. Dock var det med ganska bra fart som den trottoarkanten träffades. Men ursprungligen misstänktes att det skulle räcka med endast något stag, bärarm och en hel fälg. Men det blev mer... __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle: nu skrev jag lättare skador. Dammar man på för hårt säger de ju sig själv oavsett vart de tar.... BMW ownz |
|
|
Du vet ju inte hur lätt den här skadan är. Lite kaxigt då att säga att det aldrig blir svindyrt. Aldrig och alltid är två luriga ord som lätt gör att man sätter sig i en position att man lätt kan bli överbevisad. __________ Mvh Grelle |
|
|
Bild på hjulet Länk På staget Länk Har tagit en snabb titt iaf, staget är ju det man ser fått stryk. Frågan är om där är nått annat som farit illa av smällen Kollade stag på schmiedmann 440 pix för höger + vänster, beggade på skroten kostar 500 för en sida?! Undrar vad BMW tar.. |
|
| Undrar ja hur diffen mår, har man otur så... | |
|
Grelle: det ser absolut inte ut som en "stor-allvarlig-hård-rejäl" smäll vilket jag inte heller trodde från början om man läser hans första inlägg. och då blir det sällan mer än ett stagbyte vilket bilarna är bygda för att klara av. sen kan man självklart ha otur att tex infästningar till bakvagnen spricker och man måste plocka ner allt och svetsa som tex. så nej. BRUKAR aldrig bli "svindyrt av denna lätta smäll".... BMW ownz |
|
|
Tror du klarar dig med stag byte. Hade börjat med att enbart byta staget också gjort en hjulinställning sedan. Kanske de ser i maskinen om det är okej eller fucked up. Ang din DSC lampa, så undrar jag om det inte är ABS givaren som fått sig en smäll på den sidan och strular till det för Antispinn. |
|
|
Bytt staget, det gamla såg ut såhär Länk Antispinn/-sladd går ej sätta på samt är ratten fortfarande sned.. Blir hjulinställning och felkodsläsning nästa.. |
|
| ABS fungerar, betyder det att givarn inte är problemet? | |
|
uppsök lämplig verkstad - läs koder och be dem ta en titt på hjulinställning, och om de kan se några andra sviter från krachen. BMW ownz |
|
|
Givaren kan strula endå efter smällen trots den inte visar felkod. De är känsliga. Finns en massa koppartråd inuti. Efter smällen kanske något gått sönder i givaren. Hade själv problem i somras då min ASC började tramsa vid 200 km/h. Annars fungerade allt som det skulle. Bytte givare och problemet försvann. Hade inga felkoder på givaren heller. Ska du köpa givare så är de rätt så dyra här hemma. c:a 1250:- styck. Jag har 2 nya till bakhjulen liggandes. Kan få köpa den ena för 600:- om du vill. Så fall hör av dig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.