AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
911

Slingrig e36

Anton
Min bil är jobbig att köra på dålig väg typ lastbils rännor, den vill vandra åt alla möjliga håll så man får sitta och parera hela tiden.Har gjort framvagns inställning så den är det inget fel på,stötdämpare och fjädrar är också ok,det sitter orginal 15 tum alufälg/michelin på bilen.Vad ska man börja med att byta?.
Pl
119
Placeboboy
320d GT -14
520d Touring -14
Har samma prob på min fast med 17" och 235or fram...
micke_shift
en bil blir mer spår skännslig med bredare däck men de där lät juh extremt...

BadAss Motorsport
Fa
227
Falcon
325 -93
Det låter som att det är ngn dålig bussning i bakvagnen eller en dålig styrled.
jag hade en dålig styrled på min, men enl bmw så var det inget fel på den tills dom hade provat bilen och en undersökning till så var den "kanske" lite dålig.
men efter byten så var bilen som ny igen.
/Peter
Anton
Falcon; hur uppförde sig bilen?.Jag har försökt känna efter om det är fram eller bakändan som vandrar men det är svårt att känna vilket.
Si
765
Simon01
120dM -08
Jag tror på bakvagnsbussningarna, samma sympton på farsans 523.
go
39
gooze1
325i -92
eller spindellederna..
Visa användare
86
Rickard T
M3-94 coupé
Har liknande prob med 18"235/40 i högre hastigheter,
har gjort fram å bakvagnsinsällning,får väl byta bussningar eller fixa styrleden...

Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Om man ändrar ET värdena från original så kan det bli mycket slingrigt vid spårrännor i vägen...

who dares wins...
JPM
Körde punka på höger bak för ett tag sen..gick ej o laga...bytte endast till nya bakdäck då framdäcken fortfarande är väldigt bra...efter detta så går bilen slirigt precis som Anton beskriver...så fort det är rännor eller dålig väg så är det parera som gäller...åkte tillbaks till firman som sålde o monterade däcken o dom sa att dom balanserat hjulen...Nu är det inte samma mönster bak som fram, men jag har väldigt svårt o tro att det ska bero på det. Det enda jag vet är att dom har ökat trycket till 2,5 runt om...betydligt mer än jag hade förut...kör med 205/60/15
Vetifan hur jag ska gå vidare....

"Juan Pablo Montoya for President"
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
så var min förra bil innan jag köpte nya däck..
om du har hårda (hårt gummi) eller slitna däck så blir det som om bilen lever sitt eget liv på vägen. satsa på att skaffa nya däck! och kolla så du har rätt luftmängd i däcken!

----------------------------
King of the road
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Bilen blir mindre spårkänslig om man har bredare däck bak än fram..
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
peddo: Jag vet inte hur du har kommit fram till detta men jag kan inte hålla med om det.

Jag har nyligen bytt upp mig ifrån 205/60 15" runt om till att nu ha 225/40 18" fram och 255/35 18" bak... Det är spårkänsligt jag lovar... Men vad gör det om inte att det blir mer sport att köra... *ler*
Det greppar ju bra i kurvorna juh..

Jag tror det beror mycket på ditt däckstryck, mönster, och profil som gör att det är spårkänsligt om du nu vill ha min åsikt... Fast eftersom du har original fälgarna kvar på så kan ju något ha börjat gå sönder som de andra har sagt i tidigare inlägg...

Lycka till...
Anton
Mina däck är ganska slitna, men tror inte att det är det som är felet.Enligt spec så ska däcktrycket ligga på 2,5 kg,jag har provat det men sänkte till 2,0 och innbillar mig att det blev lite bättre.Har för mig att BMW gjorde uppdateringar av chassit på dom sista årsmodellerna av e-36 just för att dom var spårkänsliga.
Fa
227
Falcon
325 -93
Ett av symtomen var att det kändes lite som rattglapp, vill minnas att det var extra tydligt när man sneddade lite över en vägbana som hade hjulspår.
styrningen var inte så precis som det skulle vara, det märkte jag i efterhand efter som felet hade smugit sig fram.
/Peter
Ga
122
Gabbe006
318iS Coupe -94
Min iS är oxå lite spårig med 215-45-17 (ET 35). Nån som vet vad dom eventuella chassiförändringarna på dom sena E-36:orna består av? Nått man kan eftermontera/modifiera själv?
Anton
Falcon; exakt så är det på min också, det känns som mest när man sneddar lite över spåren.Får hissa upp den och kolla styrlederna.Detta med chassieändringar har jag hört nånstans men är inte säker på att det var så.
Si
70
Sickan
2002-75
MIn bil e oxå spårkänslig men de beror nog på att de sitter 235/40-17 på den! Märks inte när de sitter orgfälgar på den!
borgmastaren
Gissar på samma som flera andra... Länkarmsbussningarna bak.
Har bytt mina efter exakt samma problem. Och efter ett par utslitna sommardäck (på 1 sommar)
Förmodligen har dom torkat om den förra ägaren kört "lugnt". Sen när man tar kurvor i lite högre fart så slits dom lätt.

Enligt en bra BMW-meck så är det ett standardproblem på BMW.
Anton
Har köpt två bakvagnsbussningar på BMW och tänkte montera dessa nästa vecka,är det någon som har gjort detta förut och vet hur man gör smidigast.Antar att man måste se upp så att man inte ändrar bakvagns inställningen,kan man byta bussningen på plats under bilen eller tar man ner länkarmen ock sätter den i en press? Finns det nån bra sprängskiss på bakvagnen på e36.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.