|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Kablagebyte? | |
|
Hej, Måste ansluta mig till detta inlägg då jag tänkt lägga in ett liknande inlägg idag! men som vi alla vet, bättre att söka inlägg först och först om inget passande finnes lägga in ett nytt inlägg. Till saken, vår BMW 525dA E61 2004 har varit trogen och alltid startat. Har aldrig bytt glödstift, men varit mycket aktsam och alltid 'värmt/förglödt' sedan ny - sommar som vinter. Men efter 18000 trogna mil började bilen/motorn denna vintern gå lite ojämnt vid kallstart 1-2 sekunder och sen jämnt och fint. Nu efter 1 månad så startar bilen men går ojämnt i upp till 15-20 sekunder även med plus grader i luften, vilket gjort att jag insett att 1-3 glödstift kanske slutligen blivit slitna (inte konstigt set till miltal). 3 frågor i samband med detta; 1.Hur krabbigt/svårt är det att byta glödstiften på denna 6 cyl diesel 525d/530d/535d E60/E61? 2.Kan man se att de är slitna - är de liksom 'uppätna' och kortare, de glödstift som tagit mest stryk? 3. Ska man bara byta de som man vet/ser är slitna, eller alla på en gång? Köpa begagnade (från skrot fordon med par tusen mil) eller bara nya? 4.Kan det också vara glödstyrenheten som krabbar eller blivit utsliten? Sett till att de gradvis blir sämre tror jag 99% att en eller flera glödstift är slut. Detta är min första diesel - därav alla mer eller mindre allmänna frågor gällande glödstift. Tacksam för svar! |
|
| P.S Har förresten inte haft eller fått någon som helst meddelande eller varningssignal från bilen att något skulle vara fel med glödstift/förglöd/glödstyrenhet. Men bilen är en av de första E61 som byggdes, så det kan vara att ingen varning eller felsignal finns i styrenheten i just min bil D.S | |
| Lyser lampan som indikerar för glödning som den brukar? Isf så är stiften slitna och ska du byta så byt samtliga då det inte är så jättesmidigt! Glöder den kortare tid eller inte alls (lampan alltså) så är det något annat fel. | |
| Backard: bytte den stora mataren mellan styrenhet och startmotor, denna är tydligen problemet på en del bilar som inte värmer som dom ska, kostade 175kr och tog 5 min | |
|
Kommunalaren; har ingen lampa som indikerar glödning i min bil (så vitt jag vet...). Enbart när det varit -10 grader eller kallare så kommer förglödningsindikatorn upp i fönstret ett par sekunder innan den startar. Som sagt så 'förglöder' jag alltid i 15-30sekunder (tändningsläge) innan jag tar upp nyckeln sista steget för o starta motorn. Brukar du/ni starta bilen direkt utan att själv 'förglöda'? Dvs, ni går in i bilen, in med nyckeln upp till tändningsläge, startar motorn direkt. ser förglöd lampan och väntar till bilen startar av sig själv??? Jag har aldrig gjort detta utan varit konservativ och väntat i tändningläget ett tag innan jag vridit nyckeln till start läget. Kanske detta inte är bra för glödstift etc men så har jag alltid gjort och först nu med 18300mil börjar bilen starta halvdåligt och gå ojämnt första 10-20sekunder..... Vad kostar glödstiften i Sverige, ska kolla här i Holland om det kanske är billigare.... |
|
| Det finns ingen glödning på en modern diesel det är ingen förkammare du har. den glöder bara automatiskt när det är så pass kallt ute att det behövs. och då får du upp en glödsymbol som visar det,däremot när du har startat så glöder den alltid efter start för att få renare avgaser fort. | |
| Max glödtid är 2,7 sekunder | |
| Hej. Löste ni problemet? Jag har samma problem på min 535d. Har bytt glödstift och relä. Men får fortfarande felkod på glödstift plus att den startar inte om det är 15-20 minusgrader. | |
| Byt glödstyrenheten, | |
|
Löste aldrig problemet, drabbades istället av det kända felet kabelbrand i bagageutrymme och bilen blev inlöst av försäkringsbolaget :/ Låt bmw läsa av bilen efter kommunikationsproblem! Finns många saker som kan strula till glödningen.. |
|
|
Har funderat en del angående glödningen på vår 525d-08 som startar direkt, blixtsnabbt. Vår Volvo s60 drive -12 glöder (glödsymbolen visas) i ca 2 sekunder då det är kallt. Har haft en mängd dieselbilar i mina år, Men BMWn bara startar utan konstigheter. Märkligt i mitt tycke men Väldigt bra. Mvh Jonas B |
|
| Jag köpte också kabel. Ska byta imorn samtidigt som jag byter spridare. | |
| Nån som fått ordning på glödningen. Jag har bytt glödstift , glödstyrenheten och matarkabeln till den. Och fortfarande får felkoder på alla glödstift. Nån som hittade nån tempgivare som styr detta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.