|
|
|
|---|---|
|
Jag har skrivit tidigare om mitt problem med bilen. Orolig tomgång (pludrig), rycking gång vid jämn fart, hackar och tvekar vid lätt och hård belastning. Har gjort en motordiagnos utan att några fel upptäcktes. Lambdasond ok (dricker inte mer soppa än normalt), luftmägdsmätare ok, div. sensorer i motorn ok. Har bytat rotor, fördelarlock, tändstift och tändkablar. Letat efter luftläckor, kollat slangar och anslutningar, sprayat startgas överallt i hela motorn inklusive grenröret samt kollat avgassystemet efter läckage innan och efter lambdasonden. Ingen blårök vid kickdown från avgasröret. Dom gamla tändstiften var svagt bruna efter c:a 1500 mil; fullt normalt. Återstår endast två saker: kolla trycket i bränslesystemet och rengöra alt. byta spridare. Har t.o.m ”nollställt” CDI-boxen som någon beskrev för mig. Snälla hjälp mig med detta förbannade problem. Jag blir snart tokig om jag inte får bukt med det. Har ni föslag eller varit med om liknande hör av er. Tack på förhand……….Brani BMW M5-E34_1990 3,6L. bn | |
|
Hade samma problem på min 518i -90. Mindre motor naturligtvis men problemet kan trots det vara detsamma. Jag höll precis som dig på att bli tokig, men det löstes till slut på följande vis: Öppnade "databoxen" och lossade en stor avlång multikontakt (säkert hundra stift). Sprayade kontaktspray i den och sedan funkade allt!!! Detta fixade den bluddriga tomgången. Dessutom bytte jag tändstift från NGK till Bosch, har märkt att NGK stift inte går så bra ihop med BMW... Tändstiftbytet fixade hackningen vid accelaration. Så efter det blev allt frid och fröjd! Lycka till. |
|
pelleboxer |
Tjena! dum fråga kanske,,,men har du provat att byta tändspole(lar)vet ej om det sitter fler än en. polaren hade samma problem visserligen en 525 24v 91,men ändå.bytte en spole och vipps bimmern gick som en klocka. mvh:pelle |
rsarits |
Jag har en 518 som gick bra när jag köpte den, men efter ett tag allt sämre och ryckigare, särskilt på tomgång. Det visade sig vara 2:ans och 3:ans avgasventil som inte var täta, nu går den bra. Har du kollat kompression? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.