AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.895

Kan man endast byta 2 däck på E70?

En repa i bakdäcket, parkeringsskada.. det tråkiga är att däcken har 8mm. Ska förbi däckfirman på måndag och höra om det behövs bytas eller om det är lungt. Men vad gäller, pajjar Xdriven om man byter 2 däck bara? Har sett på en del annonser på X5 däck, då står det typ 3mm fram och 5mm bak..

Det gäller 255x55x18.
Som jag har förstått det ska det inte vara mer än 1mm skillnad i mönsterdjupet... När jag körde Dubaru för ett par år sen körde jag punks på ett däck, alla övriga däck var fräscha men mönsterskillnaden blev ändå 1,5-2 mm eftersom jag behövde ett nytt däck. Den auk verkstaden sa då att det funkar om man lägger däcken på diagonalen, dvs ett nytt vänster fram o ett nytt höger bak(ja två fick ju bytas) vet inte hur det är på BMW dock, kanske inte lika känsligt...?

Diskutera saken med ditt försäkringsbolag och hänvisa till rekommendation från tillverkaren. Du borde få ersättning för utbyte av alla fyra däck.
Både BMW och däckfirmorna jag pratade med sa att det inte är något problem att bara byta två däck på nyare bilar med X-drive.
Tack för svar. Ska kolla upp både om det går att byta bara två och om det täcks av försäkringen. Har en sk Drulle i bilförsäkringen, någon som vet om det går på den eller på maskinskada?
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Nej, 2 mm på dina däck motsvarar en skillnad i rullningsomkrets på ungefär 0,5 %, det är ingen fara, jag skulle tro att det är vad som skiljer en uppsättning nya däck åt efter en säsong mellan fram och bakaxeln.

Det täcks inte av maskinskadan, däremot kan du ta det på vagnskadan, har du tur täcker drulle självrisken på den men kolla med ditt bolag hur du ska gå tillväga.
Tack för svar! Det gick fint att köra med däcken! Enligt däckfirman, riktigt skönt. Sura stålar när de är så pass nya!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.