AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.019

Problem med motortemperaturen 525D -08

Hej. Motortemperaturen är låg på min 525D -08.
Temperaturen ligger runt 65 grader. Drar man på värmen sjunker tempen något under 60grader.

Är det båda termostaterna som man behöver byta eller räcker det med att byta EGR termostaten?

Finns det några tillgängliga instruktioner på hur man byter termostaterna?
Vilken kylvätska ska man köpa. Röd eller grön?

/Jimjam

//Jimjam
Hej. Det ska står AGR termostaten. Vilken funktion har den?
Den är helt kall efter lång åktur. Likasom metallen bredvid? Ska den vara det?

//Jimjam
Ha
5
Hakis72
BMW 520d touring 09
Hej!
Jag har en 520d-09. Jag har ingen lösning på ditt problem men jag undrar hur du har mätt temperaturen?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Länk
Länk

Mvh Jonas B.
Stämmer. Jag kollade tempen enligt sista filmen.
Ingen som har något mer tips gällande bytet av AGR termostaten.
Finns olika temp varianter på AGR mod? Kollade lite på Ebay igår och där sålde dom både 70, resp 87 graders varianterna. Troligtvis ska jag använda mig av 87g modellen när vattentemperaturen ska upp till 93 grader för att fungera optimalt.

Finns det någon instruktion hur man byter det andra termostaten?

//Jimjam
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Jag har för mig att det står 87grader på den från bmw. Men är inte säker. Testa att byta agr-termostaten, blir det inte bättre byt den andra med. Så gjorde jag på min. Blev bättre med ny agr-termostat men inte tillräckligt. Så jag bytte motortermostaten också. Två ggr dessutom då den första (pirat) var defekt. Så nu ligger bilen på 92-93 grader i alla hastigheter och väder!
Delarna kostade ungefär 360 för agr-termostat och 500 för motortermostaten.
Googla på thermostat m57 så hittar du guider. Tar en liten stund då man får plocka bort kylarfläkt och lite annat för att komma åt.
Nu är AGR termostaten. Tempen har stigit till 83-85 grader när bilen är varmkörd och kupefläkten jobbar ganska hårt.
Antagligen behöver jag också byta den "vanliga" termostaten också då tempen ska upp en bit till.

Enligt BMW ska vattentempen ligga runt 80-90 grader. Själv tycker jag att det låter lite väl lågt.

//Jimjam
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
min ligger på 87 med båda termostater nya.. iofs en annan äldre motor men som referens..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.