AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.994

Vilka vinterdäck

Sida 2 av 2
nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Hade problem Conti dubbdäck, antispinnlampan lyste ofta, även vid medelmåttig acceleration. Köpte Nokian WR D3 (dubbfritt) och bilen går som en dröm. Det ska var bra på på torr väg, lböt väg, i modd och på snö. Bilen blev som ny, har testat i snö, blöt snö , i modd och på is och är mycket nöjd. På is bromsar det helt ok.
Hade en 3-serie hyrbil i tre dagar då det var snö. den hade Pirelli vinterdäck men slirade och var instabil. Nokiandäcket upplevde jag som mycket bättre på alla punkter.
Har testat Nokian WR D3 och håller med utom när det gäller glansis, då fördubblades bromssträckan jämfört med dubbdäck Michelin Ice X. I underkylt regn kändes det som om man nästan helt förlorat bromsarna när man fick klara sig utan dubbar.
WR D3 är riktigt dåligt på is men det gäller alla sk Centraleuropiska vinterdäck. Det enda däck inom den kategorin jag varit helt nöjd med har varit Continental TS810. (Numera 850) som känts bra på nästan alla underlag.
nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Fick med ett lite skrivfel om mina Nokian WR D3. Ett dubbfritt däck kan inte jämföras med ett dubbdäck när det gäller is, där regerar dubbdäcken. Bromsträckan på is för WR D3 är betydligt bättre än för t.ex, Pirellis däck som jag körde på en hyrbil. WR D3 går riktigt bra på is för att vara ett centraleuropeiskt vinterdäck. På slask och snö anser jag att det matchar nordiska vinterdäck och på torr väg är de betydligt bättre. Men det kan bero på körsätt, vilken bil man har och vad man förväntar sig av ett däck.
Håller med om Nokian WR D3! För att vara ett centraleuropeiskt däck fungerar det riktigt bra på snö och slask!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.