AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.641

Vindruta spricker mer och mer, 325 E90 -05

Hej, har en 325'a som jag köpte för några månader sedan. För cirka två veckor sedan började vindrutanrutan spricka, med början från längst ner på rutan, alltså från rutans nedre kant. Sprickan har vuxit lite hela tiden för att idag växa med 2 decimeter.
Är min bil krockad eller har E90-karossen haft problem med spänningar i karossen?
Någon som har nån idé vad det kan vara?

Mvh Nils
pu
547
puiu
330i-03
det räcker bara en liten stenskot.men du kan bytta på försäkringen kostar 1900 kr självrisken.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vindrutan är en bärande del i de flesta bilar idag. Räcker med en liten skada så växer sprickor till sig med tiden. Så fort du kör har du växlande belastningar i rutan som främjar spricktillväxten.
OT: Hade själv en gammal Merca utan limmad vindruta. Originalrutan satt i när jag sålde den vid 40´mil. Det funkar aldrig idag..
ni
520
niklas100
520d 2008
Om det inte finns något misstänkt stenskott så kolla om rutan är nyligen bytt det kan vara monteringsfel att de glömt nån skit kvar när de bytte rutan
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Att en spricka växer är ju fullt normalt. Ställ dig och knacka på rutan där sprickan slutar så ska du se att den fortsätter växa.

Att det spricker såhär års är ännu mer vanligt, 20 grader i bilen och -10 på utsidan är som gjort för att rutan ska spricka. Räcker med ett litet stenskott som snart börjar växa..
Jo att sprickan växer är väl egentligen inget konstigt nu egentligen.
Men att det är ett stenskott som har startat sprickan ser det inte ut som. Sprickan började som sagt vid kanten av rutan, motorhuven ligger så till att det inte går att få ett stenskott där.
Då är det väl monteringsfel som är felet då kanske. Glömde förresten att skriva att det är två sprickor som startat bredvid varann.

ni
520
niklas100
520d 2008
Jag hade kollat med förra ägaren om han bytt rutan och i såfall reklamerat jobbet
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Ju närmare en kant stenskottet hamnar desto större risk för en spricka. Det senaste jag fick, tre dagar efter ett byte, tog ute i det svarta på sidan och jag trodde det var lugnt men ett par dagar senare började det att spricka och slutade inte förrän det gått hela vägen till andra sidan.

Små stenskott ute i svarta toningen är inte lätta att se men det ska myyycket till för att en glasfirma ska erkänna ett monteringsfel. Minsta skada i närheten av sprickan och dom lär hävda stenskott.

Man får se det som ett subventionerat byte av rutan, som i ditt fall kanske är ordentligt sliten redan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.