|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag vet att min frågeställning är relativt luddig då det är att jämföra äpplen med päron. Men för att göra historien kort. Jag har en Supra MKIV som sommarbil. Köpte en 940 GL som vinterkärra. I min bok det absolut tryggaste bilvalet man kan göra. En bil för 15k. Under hösten har jag lagt 20 timmar på felsökning..bytt batteri..tändstift..fördelarlock..kablar..ja det har kostat ett par tusenlappar. Samtidigt har jag alltid haft en förkärlek till E34 och E38. Tanken på en hyffsat välbevarad 540 har växt sig starkare då min kära Volvo inte har levererat det jag trodde jag köpte...trygghet och pålitlighet. Men farsan har för sig att BMW är dyrt. Framförallt exotiska modeller som V8;an. Men...ni som kör E34 V8...blir det så dyrt i rena driftskostnader? Jag ska ha en pålitlig bil..som jag servar själv. Halvförsäkring at the most. Inga modifierar utan bara för framkomlighet. Men V8 och aut diggar jag. Kommer det bli fasansfullt mycket dyrare än min 940? Jag kör max 10 mil i veckan med min andrabil. Förstår att det är en svår fråga att svara på men ge det gärna ett försök ;P | |
|
Jag har aldrig ägt en en 940,men dock några 540.Så jag ska försöka ge en någorlunda bild av vad en sådan vagn kostar i drift. Först och främst får du räkna med en bränsleförbrukning på ca 1,2l milen.Under det kommer du inte oavsett vad andra försöker säga.En normal service,med 8 liter olja + filter och inkl. luftfilter ca. 1500:- Återkommande fel eller liknande är i princip obefintliga på V8orna,skulle vara insugmembranet såfall,men det är inget som kommer ställa dig vid vägkanten iaf. Ger man fasen i att backa fullgas med automatlådan är den hyggligt pålitlig,och även om den skulle ge upp är det oftast plastkulorna,och har man inte tummen i röven och skiftnyckeln i örat är det en baggis att fixa själv. |
|
|
Precis som jag misstänkte då. Och visst är det väl så att reservdelsmarknaden är hyffsat komplett även för E34:an? Jag har varit ute och gjort lite sökningar och det mesta verkar man kunna hitta till hyffsade priser. Nä..det blir att göra sig av med 940;n som förvisso är en bra bil. Men en 540 är ännu bättre! Tack för svaret! |
|
|
Om köpesumman är tänkt att vara runt 15000 för din 540 så kan jag nästan lova att det blir betydligt mer problem med bmwn än med en Volvo. Många är skruvade lik för dom pengarna. Lägg lite mer pengar så blir det bra annars köper du dig mycket problem. Har själv haft en skruvad e34 540 och det blev många timmar i garaget med den bilen. Mvh. Richard |
|
|
Största problemet är att hitta en fin bil, men du kanske kan tumma på skicket om du bara ska ha den över vintern? Jag har haft 3st 540, den manuella kunde jag snitta på 1.2 båda automatarna låg jag runt 1.4-1.5, blandad körning alltså. Jag hade aldrig några stora fel på motorn, visst va det lite småsaker men aldrig några dyra historier. Finns dessutom en uppsjö begagnatdelar. Jag har en 940 turbo automat nu, den drar 1.2-1.3. Jävla skithink rent ut sagt. |
|
| Ska tilläggas att jag hade stora breda hjul på automatarna. Volvon kör jag på 195 breda vinterdäck.. | |
|
Nu har jag en e39 och inte en e34, men motorerna är rätt lika i grunden vad jag vet. Dålig kvalité på kylsystemet(plast), oljepumpsbultar som lossnar och ventilkåpspackningar som tenderar att börja läcka efter ett tag. Oljepumpsbultarna brukar man lossa tråget för att kontrollera och dra åt efter inköpet, de lossar sig inte över en natt heller så att säga, men jag har läst om folk som har hittat ett par-tre stycken bultar i tråget. :) I min bil satt dock pumpen fast som den skulle. |
|
|
Om jag var du hade jag kollat på 730i, 735i, 740i, 530i, 540i för en viss summa och tagit den som gett bäst intryck. För det är skick och underhåll som kostar så köp av en säljare som haft den länge och kan berätta ingående vad som är gjort och vad som krånglat. Kör man så lite som du gör spelar inte förbrukningen så stor roll dock varierar förbrukningen rejält beroende din körcykel/körstil på långfärd i 110km/h kommer man under litern även i en automat medan på kortare sträckor drog den över 1,5l/mil det senare är klart törstigare än en 6vxl och gjorde mig något trött. Händer det saker är det bra om du kan mecka själv eller känner en bra mek. jag bytte både ASC-enhet och värmepaket för 5tkr (inkl delarna) hos en mindre verkstad precis innan försäljningen efter andra ägarperioden förutom dessa större grejer hann jag byta två elhissmotorer, bromsskivor/klossar runt om, olja i växellådan, motor och växellådsfästen, bromsljuskontakt och vindruta under mina två ägarperioder tillsammans ägde jag den i 3,5år nästa ägare bytte startmotor strax efter köpet något som han fick av mig då jag hade en liggande. Stephan |
|
|
Tack för väldigt bra input! Angående köpesumman så Är det absolut inte så att bilen enbart får kosta 15k. Normalt sett brukar jag leta upp fina kärror, men sen inser jag också att en bil för 25 000 knappast är ny. Men ett övergripande gott intryck vill jag dock ändå ha. Volvon jag har nu är väl helt ok då den är rosfti och lågmilad. Men ja..pålitligheten har ju inte varit hundra. Skulle gärna köra 740 E38 också, men jag har fått för mig att dessa är dyrare i drift, samt dessutom är ännu större. 540n är inte liten heller men att släpa runt på ännu mer plåt när jag oftast kör själv eller har en passagerare känns inte aktuellt. Bränsleförbrukningen spelar mindre roll. BPU Supra och tidigare jänkebilar drar gärna 2l milen, och jag kör dessutom inga längre sträckor. Ska man annonsera efter dessa bilar..eller väntar man in rätt säljare på blocket? Dvs var hittar man de lite mer välskötta exemplaren..förutom här?? |
|
|
Folk pratar om sönderskruvade bilar, men jag undrar hur mycket man kan skruva med en 540? Jag skulle säga att det helt enkelt är skicket du ska kolla på. Rost i baklucka, tanklock och dörrar är ju mer standard än undantag tyvärr. Min erfarenhet av alla gamla bilar, inkl BMW 540 är att det går sönder saker hela tiden. Behöver inte va totalhaverier men det är alltid något som fallerar. Köper du en 540 som går felfritt i flera år skulle jag säga att du har tur. |
|
| E34 är bra bilar, måhända lite omodern numer men inga problemfordon utan lite grann som BMW:s motsvarighet till Volvo 740-940. | |
|
Jag har haft två e34or. Bästa bilarna som gjorts :) Jag kan rekommendera 535, alltså med den raka sexan. Hade aldrig några problem med min som hade gått 34k mil. V8orna är ju också trevliga, men har lite smågrejer som kan krångla som oljepump, läckande ventilkåpspackning osv. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Gammal Bmw E38 är superidiotisk att köpa jag har haft 3 st från 1995 de har kostat mig mer än min nästan nya Bmw 520 diesel M-sport kostade i inköp.. E34 har samma motor och ungefär samma problem i övrigt. Jag skulle valt en välvårdad Volvo 850 med 2,5L maskin och GLT/SE paket och med så lågt miltal som möjligt. Visst är en 940 pålitlig men sjukt truckig att köra. En fräsch 850 känns fortfarande helt okej att köra. Reservdelar är billiga och du kan göra det mesta på bilen själv. Hitta en nu runt jul marknaden är stendöd och chansen till fynd är större än någonsin :) Du kan också alltid sälja Volvon enkelt igen Bmwn blir du inte av med om du inte ska skänka bort den.. Synd men sant, Jo jag är BMWägare om någon undrar och hade ALDRIG bytt min Bmw E61 mot motsvarande Volvo :P |
|
Begagnade bilar oavsett modell kostar pengar och får problem nästan oavsett vad du köper...dock har du större chans att få mindre problem om du köper en väldokumenterad och välservad bil. Kontollera din tilltänkta BMW 540 så långt det är möjligt INNAN köp så har du nog en hyfsat trevlig o problemfri bil.. En Volvo 940 anses som pålitlig, men visst kan de också vara en källa till "rynkad panna" med bara lite otur.. Traktorkänslan ingår :) Det som är dyrare med BMW V8 är skatt försäkring och bränsleförbrukning(behöver inte bli så mycket dyrare.. just bränslet) om du ska jämföra med en Volvo 940 + att OM det går sönder något mekaniskt på V8 drivlinan så blir det dyrare än om motsvarande sker på en Volvo 940...ganska självklara saker, men det tål att skrivas iaf. Så..kontentan blir att ska du bara "bruksköra" 10 mil i veckan och står ut med en 940 GL så kör vidare med den(men fixa den först)...det blir billigare i längden mest troligt :) Jag skulle iaf inte köpa en Volvo 850 manuell, bara byte av koppling ger en gråa hår ;) Mvh Janne. |
|
|
Personlig erfarenhet jag har Volvo 9-serie vs BMW 5-serie är att när kompisen skulle byta bakbromsskivor på sin 965a gick de på 500kr styck på det billigaste stället häromrking, själv hade ja precis köpt skivor och belägg i samma veva från Schmiedmann till min 540 för runt samma pengar. Då tappade volvokillen hakan :) Visst det är nog billigare till en 940 men ändå :) Pratar vi BMW E34 tycker jag du ska titta efter en 525 med M50 motorn också de skulle jag vilja påstå är lika stabila som volvos maskiner fast mer ekonomiska och med en finare sång. De tål väldigt mycket stryk och är billiga att serva. V8an är även den en bra maskin men servicen hamnar ju på några kronor mer. Nämndes tidigare i tråden att det går på 1500 spänn att serva v8an men handlar man på rätt ställen kan man hamna runt tusenlappen om man handlar olja och oljefilter samt luftfilter från Tyskland. Min 540 jag har som sommarbil har jag kört ca 3000 mil med sedan jag köpte den 2011 och det ända jag har gjort med maskin är service samt byte av två kylarslangar. Så om du ska köpa en E34 gå på skick istället för att låsa dig vid maskin. En 525 är mycket roligare än en 940. |
|
![]() 78 M5 -92 3,8 Sedan E34
540/6 -94 Sedan E34 Audi A6 Q 2,6 -96 MB Sprinter 208D -96 530/5 -93 Sedan E34 |
Ja vet inte om man äns kan gämföra dessa bilar, enligt mig så är det bara BMW har just nu en 540/6 mauell som sommar bil å den snittar 0,97 enligt datorn & uträkningar har även en 530/5 manuell som ligger runt 1,07 med några goa bredhäng på isvägarna. grymt driftsäkra enligt mig då jag ägt 4 st M60 motorer. |
|
Köp en 540, jag hade en som vinterbil för några år sedan va kanon... köpte den i augusti för 15000:- körde den till mars sålde den för 18000:- inte behövt göra en grej, ska tilläggas att jag pendlade denna tiden ca 8mil om dagen till och från jobb, lite övning av att köra snålt ramlade jag ner på runt 0.9 l/mil vid 70% lansväg i 90 km/h Gäller att hitta ett fint ex, och de finns trots 15000:- för det är en gammal bil och inte värd 35000:- |
|
|
Vilket fokus det är på bensinförbrukning i alla V8 trådar. Jag förstår inte denna hysteri. Om pengarna är problemet, välj ingen V8:a. Om ni ändå vill ha en och inte riktigt har råd, kör lite mindre än vad ni planerat dvs skippa någon onödig tur då och då och vips så är bensinkostnaden densamma som för din 940 i detta fall. Man köper inte en V8 som spargris utan det är för att njuta, som ett bra vin mot ett dåligt vin. |
|
|
Zog: "Fokus och fokus", det beror på hur man själv ser på tråden i fråga... Bl.a. du verkar ha ett problem med att man råkar nämna bränsleförbrukningen i samband med V8:or, vilket jag respekterar, men det fungerar ju så att man vill försöka svara på en trådskapares frågor och då kan det "lätt bli" tal om bl.a. förbrukningen om det känns relevant i trådskaparens frågor.. Mvh Janne. |
|
| Nej jag har inget problem med det, jag tycker bara att fokus bör ligga på körglädje, ljud, styrka etc och inte om den drar en dl mer el mindre per mil. | |
|
Många har begränsade resurser, ytterst få lever med lyxen att de är obegränsade. Det handlar därför alltid om hur man kan maximera dessa resurser. Så om valet står mellan att inte köra V8 och missa allt det trevliga du nämner, ljud, körglädje och styrka, eller att tänka lite på förbrukningen och kanske få allt det där. Då är väl valet enkelt? __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.