AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.245

Gnek framvagn e39

Har gnek höger fram.
Har precis börjat låta.
För ett halvår sen bytte jag dämpare, fjäderbenslagring, främre och bakre länkarmar fram. Framhjulsinställning gjordes efter att detta var bytt.

Stötdämparna och fjäderbenslagringarna var sachs, länkarmarna mielye (stavning?)

Nu knarrar det vid farthinder och ibland vid inbromsning. Är det nån som har tips på vad det kan bero på?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
nte vanligt vad jag vet, men det skulle ju kunna vara gummibussningen till krängningshämmaren, pos.2: Länk
Går ju att prova att spraya på någon silicongucka kanske.
Skulle kunna prova det. Har provat att dra alla bulttar, men allt sitter som det ska.
Det var ju i och för sig några år sedan jag byte krängningshämarstagen, men vid
det tillfället klapprade det mer. Det är även ett visst gnek ljud när
jag hissar upp bilen på höger sida.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Monterade du allt på rätt sätt,alltså med rätt vinkel på länkarmar när du drog åt bultarna.Är nog det vanligaste felet folk gör,att inte se till att hjulen är i rätt höjd innan allt dras åt.Gör man inte det spänner man åt bussningarna och dom får en konstant belastning,med förtidig död.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tänker som Bimmerbåjj. När min gnekade bak var det yttre nedre länkarmen (rund klump som sitter nära navet). Lite sliten efter 11 år och 25k mil ;0)
Det gick att hitta genom att sätta en länkarm i spänn och röra hjulet upp o ner med en domkraft. När det slutar gneka har du hittat rätt del.
När jag skruvade fast länkarmarna var bilen
Nedhissad stog i och för sig på brädor precis så
jag kom under bilen för att dra åt.
Stugsittaren var det spidel leden som var slitten
när din gnekade?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Nr 09-80913 hos Mekonomen (i gruppen bakvagn)

nr 2 i realoem
link:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.