|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra med er som har bensinvärmare om det det går att fördela värmen i kupen/motorn för att minimera strömförbrukningen ur batteriiet. | |
|
Hej! Dom är bara inkopplade i vatten systemet. Så att reglera det blir nog bara problem. För cirkulation pumpen är väldigt ynkliga. Och man brukar koppla in värmaren så att först får kupén värme sen restvärmen går sen till motorn för att värma den. För jag vet att när jag kopplade in min Dieselvärmare till min egen bil så gjorde jag andra vägen. Att först värma motorn och den rest värme som blir kvar får värma kupén. För jag tycker att det är viktigare att motorn blir varm och inte kupén. För den blir varm i alla fall när motorn går. Och det är ju för att minska slitaget på motorn samt att få bilen mer lättstartad. När det är kallt ute. Mvh: Ronnie |
|
| Nu vet jag om detta fungerar i din bil, men på min E39 gör jag ibland som så att jag sätter i nyckeln på radioläget, då kan man styra klimatanläggningen när Webaston startat. Sen fläkten på lägsta hastighet, frostar av bra ändå. | |
|
Bäst tycker jag vore att sätta in en termokontakt så att kupefläkten startar när kylvätskan är 50C, och så ser man till att man innan man parkerar bilen ställer in fläkten på rutan och lägsta hastighet. Min DEFA-fjärr startar klimatanläggningen med panelen fullt igång, men det kanske finns nån annan pinne som startar den i "bensinvärmarläge" (måste kodas?). |
|
| Vilken modell och årsmodell gäller det? E9X t ex har ju en värmare (fabriksmonterade varianten) som i dieselfallet i alla fall enbart värmer kupén så länge inte motorn är igång. | |
| På min 320 dT -10 så värmer dieselvärmaren både cupe'n och motorn men eftersom cupe' fläkten startar direkt värmaren startar så åker mesta värmen ut i cupe'n. Det är en originalmonterad värmare med fjärr. | |
|
VecTor: Den värmer bara kupén... |
|
| Hm, ska kupefläkten verkligen starta direkt? Sitter värmaren direkt före kupevärmepaketet så att det kommer varmluft direkt också? | |
|
Hej tack för alla svar, det är en kommande F31 328i som bensinvärmaren ska i har inte tillgång till el på jobbet och det är inte så lång körtid dit. Därför vill vi ha mer värme i motorn och minimera kupefläkten, men det verkar lite oklart hur dem funkar.i väntans tider... |
|
|
Verkar som det jag skrev i går försvann. Sim: En stund efter värmaren har startat så är motortempen ca 20 högre än yttertemperaturen. Sitter tempgivaren på slingan till kupen? marin849: ja, den startar direkt. Tänkte låta bilen stå ute i natt och göra en lite seriösare kontroll av värmaren i morgon, det ska bli ca -9 i morgon. |
|
|
VecTor: Ingen aning - men jag upplevde samma sak i helgen, då jag vid -8 grader hade en kylvattentemp på 24 grader efter 20 min drift av min fabriksmonterade Webasto. Här kan du se att den endast värmer kupen: Länk Jag har även läst att om värmaren får upp tempen i värmeväxlarkretsloppet på över 60 grader inom 30 min (som är tidsgränsen), så öpppnas ventilen mellan motor- og värmeväxlarkretsloppet och motorn värms också. |
|
|
@Bestefar. Har också funderat på värmare. Vad kostar den och vilket fabrikat? |
|
|
Sim: Nu är inte tyska min starka sida men som jag förstår så finns det 2 olika system: Inline och Bypass. E9X kan ha bägge, hur vet man vilken som sitter i min bil? |
|
| Om det går att styra från navi/om board computeren är det bypass. Så tolkar jag det... | |
|
Hej Tompak23d eftersom den är eftermonterad är den inte billig, har inte fått all info om den men tror att det är en webasto kr 32500 (det kändes o skriva ner summan) |
|
|
Normalpris då. Betalade 36 papp på min X1. Var Webasto :) |
|
|
Normalpris då. Betalade 36 papp på min X1. Var Webasto :) |
|
|
Provade i går på morgonen att kolla temperaturen i kylsystemet innan start: -6 grader. Startade dieselvärmaren och körde den i 30 min. Temperaturen i kylsystemet: -6 grader. Startade bilen, den startade utan glödningslampan tändes. Nästan direkt hoppade temperaturen upp till +10 grader och fortsatte sedan stiga. Dieselvärmaren värmer inte motorn vilket BMW bekräftade sedan under dagen. Däremot så kunde man byta en slang som gjorde att värmaren värmde motorn. Väntar på att BMW hör av sig om slangbyte och kostnad för det. |
|
|
VecTor intressant test antar att det är samma på bensinvärmaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.