|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Ibland upplever jag att det luktar bränd olja från motorrummet, vid stillastående kan de ibland upplevas innuti kupen. Inga felmeddelanden visas eller något sånt. Trist att min modell inte har någon tempmätare heller. Jag har sett lite olja Länk som bilden visar. Är det någon som vet ifall de är någon fara med det? M54b30 Fullservad svensksåld motor, 20k på mätaren Mvh. | |
|
Det kommer inte ifrån ventilkåpan då? har lite sånt på min också, upplever inget spill på stickan, några deciliter på grenröret räcker till att göra den här lukten... Åker själv e39 523i touring -00 med 24k mil... |
|
|
Kan vara från ventilkåpan, ser som inte exakt. Nä jag har heller inget spill. Ägd bilen sedan i somras, en E60 530i. Har luktat lite bränt då och då under hårdare körningar också. Märkte de extra då eftersom kylarvätskan var i princip bort-osad. Har märkt och läst att de e normalt att motorn dricker ca en liter olja per 300 mil. Stämmer bra på min iallafall, har aldrig vart med om att de vart läkage på nåt vis. Om de finns en liter olja som rinner ur motorn så hade man märkt det direkt. |
|
| Några deciliter?! Det räcker med en droppe då och då som faller ner på grenröret för att det skall komma pustar av oljeos. Sugs in via kupéfiltren vid stillastående. I fart vädras oset bort innan det hinner in i kupén. Kanske läge att se över ventilkåpspackningen och även vevhusventilationen. Ett tillfälligt stopp eller ispropp i denna gör att packningen kan tryckas ut. Annars blir den hård och torr med åldern med. | |
| Diskuteras packningsbyte just nu i en annan tråd. Bra instruktioner från TIS länkade också. Länk | |
| Det lät ju drygt iallafall. Hur illa är de ifall packningarna e slut? Ska snart in på BMW på oljeservice är de bäst å byta packningarna innan? Känns onödigt att byta olja själv eftersom bilen e fullstämplad. | |
| Det är väl ingen katastrof att det läcker lite där. Det blir ju inget haveri utan bara lite kladd och oljeos ibland. Kan du stå ut med det kan du ju vänta och ta det i samband med oljeservice om du vill slippa göra det själv. | |
| Okej tack för svar! Ska bort me skyddskåpan och torka rent för att sedan se ifall de blir bättre. Kan ju lika gärna vara nån gammal spillolja. | |
|
Idag har jag kikat lite närmre på allt spill som runnit mot grenröret.. Torkat rent allt som jag kunde komma åt och tog en bild. Tidigare i höstas så var jag in på en service med bilen, tändstiftsbyte bl.a hos BMW.. Verkar som dem slarvat lite och spillt en del!? Slarvigt iallafall. Länk (BILD) Hoppas det inte är ventilkåpspackningen som är dålig, hursomhelst det lär märkas ifall oljan kommer tillbaka. |
|
| Det sitter små packningar i kåpan runt varje tändstiftsbrunn också som kan läcka. Då brukar man få brunnarna fulla med olja. | |
| Tycker isf att dom på BMW borde sagt nåt! Men kan va att dom slarvat med att dra åt eller kanske inte brydde sig om att byta dom ens. Kan uppstått efter bytet och då kommer jag att kontakta dem å be dem göra om/rätt. Irreterande. | |
| Förresten så är låsanordningarna och tändspolarna helt fria från olja. Kan inte se att de runnit från dom. | |
| Kan någon tipsa om vart man kan köpa ventilkåpspackningen med allt vad de innebär, tändstiftspackning mm? Eller är det bästa bara att vamdra in hos bmw å beställa? | |
| Och pastan för den delen.. | |
| bildelsaffäre. | |
|
Schmiedmann.se FAF |
|
| FAF: Såklart ;) | |
| Lyckas inte hitta packningspasta på schmiedmann.. Nån som har en bra länk? Har inte en susning vilken typ av pasta som skall användas till ventilkåpspackningen. | |
| packningspasta har nesten alle bensinstasjoner,for eksempel locktite (pasta) pakning på tub. | |
| Vågar man lita på dom grejerna då? :p | |
|
Pastan e ju eg bara för att hålla packningen på plats medans man monterar den. Schmiedmann hade bra pris och det e grejer man kan lita på. Kommer troligen att byta den inom kort. Ringde BMW bara för att höra ca pris om dom gör jobbet för att se om de e värt de. 2680:- på M54an.. Dyrt tyckte jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.