|
|
|
|---|---|
|
Har funderat på att byta till mig en liten pigg diesel-coupe, nämligen en 120d Coupe. Nån som kört båda bilarna? Lär ju röra sig om två rätt olika maskiner, både vad gäller storlek, motorgång, känsla etc.... | |
| Nja, hade en 320d tills för någon månad sedan och man lessnar på motorn efter ett tag. Den går absolut jättefint men den saknar själ! | |
|
Tack för inspel! Har inte testat en 20d-motor än, ska försöka göra det i helgen. Gillar hur motorn på min 325xi vaknar till runt 2500 varv, men skulle gärna ha lite mer "spark i magen"-känsla vid acc Sen att soppa-notan skulle bli minder i stan ser jag som ett plus. Däremot skulle jag vilja ha kvar x-drive... inte lätt detta ; / |
|
| Behåll sexan!!!! diesel är bra men som någon skrev saknar själ! | |
|
Länk |
|
| Felpost. Sorry. :) | |
|
-Hej! -Jag har en 325d e90 med dieselsexa och den ger en bra "spark i röva"!, mycket bättre än min gamla e39 530 bensin! -Har tyvärr inte provat dieselfyran än, -men från årsm.-10 har dom ju 184hk, -kanske något? |
|
|
Hej Den enda orsaken till att byta till en disel skulle väl vara drivmedelskostnaden, har själv bytat från bensinsexan till disel och nu känns det som man äger en lastbil, det finns nog ingen motor som slår BMW sexor synd bara att dom bara sitter i dom dyrare bilarna numera. Mvh Göran |
|
Verdi |
Dieselsexa är något helt annat än dito fyra. Man slipper den där råa gången och vibrationerna på låga varv. Har haft båda och stördes väl inte jättemycket av 320d:n heller men om man är känsligare än vad jag är så förstår jag att man föredrar sexa. |
|
Jag håller med om att dieselsexan går mycket mjukare än fyran men att sexan skulle gå diskret och vibrationsfritt håller jag inte med om utan nog märker man att det sitter en dieselmotor under huven. Jag kanske är känslig men vid stadskörning så noterar jag både fina vibrationer och ett lite rått ljud från maskinrummet. Det är ingenting som stör men nog märker man av det och jag kan inte låta bli att trycka att det inte är optimalt på en bil som BMW 5-serie, utan en sådan skall gå knäpptyst och silkeslent. Men visst det är en nackdel med diesel som man får väga mot fördelarna. //Bjersér |
|
|
Provkörde 20d motorn i helgen på Bavaria i Solna, blev varsin runda i en F31 320dT samt en x1 20d xdrive - båda med automat. Tyckte dieseln märktes mer i x1an, vet inte om F31:n har bättre ljudisolering. Nice med automatlåda och hygglig knuff vid kickdown Har även kört i snömodd med min egen 325xi - måste säga att den går som tåget i vinterväder.... Vill ha ekonomin från en diesel men ljudet från en bensinsexa, he he... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.