AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.104

Varmkörning stillastående vid vinteravställning

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej,

när man kollar runt på olika internetforum och siter så råder det 50/50 upfattning över om man ska eller inte ska starta sin vinteravställda bil under vinter.

Jag tänker tarta min ca en gång i månaden för att AC-kompressorn ska få snurra lite och för att packningar ska hålla sig så fräscha som möjligt. Har en annan bil som stod avställd utan motorn igång under en längre tid, och den AC-komporessorn blev aldrig sig själv igen. Nu tror jag iofs inte det är ett lika stort problem på en så förhållandevis ny bil (M3 -08), men det skadar väl inte.

Jag vil inte ut och kör med bilen, dels pga vätan/saltet på vägarna (bilen står konserverad och snustorr i garaget), och dels pga att försäkringen inte är aktiv, vilken tillsammans med skatt kostar oproportioneligt mycket att aktivera för endast en dags körande.

Så; min tanke är att börja med att stillastående varmköra lite lätt på 700-1500rpm tills oljetempen nått ca 60gr, och sedan massera lite mellan 1500-3000rpm tills oljetempen nått 85-90gr (bor på landet, så grannarna är lugna ;) )

Den främsta negativa åsikten kring att varmköra stillastående är att det påstås bilda kondens i olja, avgassystem etc och att varmkörning på tomgång inte är bra för motorn (lägre oljetryck). Men om jag gör enligt jag skrivit ovan så borde det väl likställas med att ta en vanlig tur med bilen? Kondensen förångas väl lika väl oavsett om jag står stilla och varmkör motorn till oljetemp 90gr som om jag kör en sväng?

Kom gärna med era tankar kring detta
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
*uppfattning*, *starta*, *AC-kompressorn*, *vill* och *proportionerligt* ska det självklart stå ;)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
En till sak; hur kan man veta att AC-kompressorn aktiveras? Den går ju vid behov s a s.
Bilen står i ett kallgarage, så det kan vara ner till 0gr ineomhustemp, oftast 5-10gr.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
AC-kompressorn går väl alltid igång om du drar ner tempinställningarna på min(?)

PS. Viktigt också att sätta en bra laddare på batteriet typ Ctek (fast det kanske var underförstått)

PPS. Jag gillar när du skriver "massera". Vi har alla vår egna relationer till våra fyrhjuliga vänner... :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag har alltid M5'an avställd 6-7 månader under vintern och jag startar den aldrig under den perioden. Har inte haft problem med kompressorn under de 10 år jag haft bilen avställd under vintrarna.

Rent tekniskt kan inte jag se några problem med att starta bilen några gånger under avställningen. Speciellt inte om man jämför med de hundratals kallstarter man gör under påställningsperioden.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Som sagt, det är delade meningar om uppstart under vintern, jag ställer mig till det ledet som förespråkar uppstart. Packningar och tätningar i allt från AC-kompressor till ventillyftare kommer inte att må bra av att stå stilla/torra i ett halvår.
Kondens i olja avgassystem är inte ett problem om man varmkör ordentligt och kanske varvar ur lite mot slutet för att driva ut vattnet ur avgassystemet.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett av problemen med att "varmköra" stillastående är att det tar oproportionerligt lång tid för motorn att bli varm eftersom den körs helt utan motstånd. Detta innebär en lång tid av körning med motorn när den har dålig smörjning. Detta sliter på motorn mycket mer än att låta bli att starta den. Har haft bilar avställda 8-10 månader utan några problem med AC.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur påverkar det om man kört motorvärmare före? Nu har man kanske inte motorvärmare på en bil som ställs av över vintern, men frågan kvarstår.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En elektrisk motorvärmare har ofta effekt på några hundra watt. I bästa fall blir den omedelbara omgivningen i motorn fesljummen. Mer är det inte.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Länk

-------
//Lövet
Jag har aldrig startat någon bil under vintervilan, ingenting har tagit stryk av att vara oanvänt så länge (vad jag vet...)
Jag startar aldrig min cabbe under vintern. Ska man starta motorn bör man varmköra den ordentligt. Att bara låta motorn gå på tomgång några minuter gör nog mer skada än nytta.
Är det för kallt kommer väl ändå inte ac´n gå igång.

Jag startar aldrig min vinteravställda bilar och har heller aldrig fått några problem med ac-system. Men visst kan det hända fast då kanske det hur som helst är ett haveri på gång vilket man kör ac´n eller inte under vintern.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för alla svar,

så, om man ska sammanfatta; det är många som inte startar sina vinteravställda bilar alls, och det har gått bra för deras AC-system, packningar etc.

Om man däremot som jag har lite dåliga erfarenheter anf packningar som inte mår bra att att vara torra länge och gärna vill starta och varmköra sin vinteravställda bil så är det rimligt att göra det ca en gång i månaden.
Då tänker jag ig inte att man står och puttrar på tomgång i en halvtimme, det kan jag förstår är minder bra eftersom oljetrycket borde vara lägre (S65B40= elektrisk eller mekanisk oljepump?) vid tomgång, utan att man somtidigare skrivet varierar varven lite.

Den enda nackdelen att då göra detta stillastående är att motorn kommer upp i temp långsammare, dvs kallstartsfasen med ökat slitage är längre., eftersom motorn är obelastad. Det är alltså endast den ökade tiden i kallt/kallare tillstånd som ökar slitaget, inte självadet faktum att man gasar obelastat.

Rätta mig om jag har fel men jag tror ändå att den skillnaden, dvs om man 4-6ggr per vinter når driftstemp på, säg 15min istället för 10min, är relativt försumbar jämfört med de hundratals kallstarter man gör sommartid.
Kondens i olja och avgssystem förångas som sagt på samma sätt så länge man låter oljetempen komma upp ordentligt (85-90gr).
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Verkar vara mekaniskt drivna (dvs varvtalsberoende) oljepumpar i S65B40 Länk
Så tomgång alltför länge är nog som ni säger inte helt optimalt ur smörjningssynpunkt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En oljepump i en bilmotor är väl uteslutande mekaniskt driven. Vid tomgång går ju allting sakta, så en korrekt pump klarar utan vidare tillräckligt flöde på tomgång. Tryckbegränsningsventilen ser till att oljetrycket inte rusar i höjden vid högre varvtal. Det enda negativa med att varmköra på tomgång är väl att motorn går kall en längre tid. Många verkar vara maniskt rädda för det, men jag är nog av åsikten att det som står stilla för länge torkar, klibbar, ärgar och kärvar ihop ;)
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag har min bil avställd och inbäddad i ett garage tillsammans med ett gäng andra kufar.
T.ex för att undvika torrsprickor i däcken börnar vi av den hårda hinnan ordentligt varje fredag. Fast senast 17:30 för bäst resultat.
Grannen i båset brevid brukar starta vindrutetorkarna minst dagligen, annars kärvar ju mekanismerna.
F-n vet om inte tanten 3 bilar bort vredit ner coilsen för att undvika kramp i fjäderskålarna.
Grabben med den gröna 02:an har just bytt kondingarna för att mota kondensen i handskfacket.

Gör som du vill och var inte orolig för att du gör som du gör.
Inget är fel eller rätt, för tokigt eller nojigt. Allt som räknas är att du bryr dig om din bil.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Haha! Skönt garagegäng ni verkar ha, speciellt tanten med coilsen;)p

Mvh
Skilj på att AC-kompressorn pumpar runt köldmedia, vilket den inte gör på vintern mer än ytterst lite för att skvätta ut lite olja i rörsystemet osv, och att den inte snurrar alls.
En variabel kompressor som det är på de flesta BMW sedan tidigt 90-tal, snurrar alltid så länge knappen med snöflingan är intryckt, även på vintern.
Lyft gärna huven och kolla, be någon kompis trycka från/till på knappen, det är en enkel kontroll. Märkligt ändå att så många skrönor cirkulerar om detta..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.