AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.604

Hur mycket böter sommardäck på vintern

Sida 2 av 3
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja ja... Jag har känt en person som fick plikta med livet då han mötte nåt amerikanskt slagskepp på sommardäck i snömodden och jag upplever bara frågan lite smått provocerande. Var och en får väl tycka vad de vill, men då detta forum blir strikt enbart besvarande av frågor, utan debatt eller vidarespinnande så loggar då jag ut för gott...
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
"...jag tycker det är direkt olämpligt att INTE nämna olämpligheten med sommardäck i vinterväglag. Det kan man göra och svara på frågan i.a.f."

Det håller jag iofs med om. Problemet är att ingen som gått off topic har bemödat sig om att svara på den ställda frågan utan istället utgått från att TS är "mindre smart" och kör på sommardäck. Vilket uppenbarligen inte är sant :-)

/Eppa
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag visste inte svaret. Har aldrig ställt mig den frågan själv, utan köpt vinterdäck. Inte för bötesbeloppets skull, utan för att hålla mig på vägen på vintern ;)
Jag känner inte TS, så jag vet inte vad han har för däck på sin bil. Bara vad han har sagt. Och det sa TS i ett läge då vi "som vill visa att vi är lite bättre" hade påpekat vad vi tyckte...
Jag nog började drevet, på en fråga som egentligen var ganska oskyldigt ställd. Säger lite om AP nuförtiden...

Förövrigt var det väl drygt 10 år sen det var ok att köra med sommardäck (lagmässigt) och väldigt många gjorde så vintertid i de södra delarna. Tro det eller ej men de flesta överlevde. Nu ska jag säga direkt att Anders-72 har varit med länge och jag uppskattar det mesta han skriver så se det inte som ett personligt påhopp. Men vi behöver nog alla tagga ner lite på AP!

OnTopic: Länkar har givits som säger 1200 kr totalt, ingen som säger motsatsen vilket väl just nu ger att det kostar totalt 1200 kr!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ingen fara :) Jag har inga problem med att man tycker olika ibland. I denna tråd hade jag inget svar, men jag skulle gissa att jag tillfört något substansiellt i runt 6-7000 inlägg åtminstone ;)
Debatt tycker jag det kan få vara ibland..
Frågan var oskyldigt ställd, men jag har ändå mycket svårt att förstå funderingen om bötesbeloppet, men nu rotar vi inte mer i det. Och jag har ånyo lärt mig något nytt med! 1200:- kostar det att åka med sommardäck på vinterväg i en kontroll. Det tycker jag man skall betrakta som mycket billigt.
Som skåning vill jag sticka ut hakan och påstå att vinterdäcken i sig orsakar många olyckor. Jämfört med sommardäck är nordiska friktionsdäck (obs jag har nästan nya Nokian Hakkapelitta R);

1. Helt usla på torr väg
2. Ännu mer usla på våt asfalt (vilket det är mest hela vintern i södra Sverige)
3. Otroligt lång bromssträcka på våt och torr asfalt
4. Givetvis bättre på is men framförallt riktigt bra på snö (men hur ofta har vi snöbeklädda vägar i södra Sverige egentligen)

De förare som anpassar hastighet och körstil efter vägförhållanden och "känner" sin bil hade säkert klarat en "skånsk" vinter lika bra på sommar- som vinterdäck. Det otäcka i Skåne är den "osynliga" blixthalkan och då hjälper egentligen inga däck utan bara förstånd och förutseende.
Och på tal om Scania lastbilar så är det väl med ert resonemang tung trafik som verkligen bör ha vinterdäck. Varje vinter så är det trots allt den tunga trafiken som orsakar de otäckaste olyckorna. Jag har i princip aldrig sett en lastbils- eller busschaufför som tar det lite lugnt när det är halt utan de verkar ha en förmåga att alltid pressa på hastighetsbegränsaren oavsett yttre förhållanden. Fy!
Verdi
samuel2,
Sommardäck är usla på torr asfalt om det är kallt. Säg under +5. Däremot kan du ju skaffa centraleuropeiska vinterdäck. Eller dubbdäck som är styvare i sin konstruktion och faktiskt klarar asfalt bättre än dina nordiska friktionsdäck. Då får du dessutom lite bättre fäste på "den osynliga blixthalkan".

För övrigt är väl definitionen på vinterväglag nåt med temperaturen också väl? Det behöver inte finnas is och snö på vägbanan. Har jag för mig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Samuel2, det är just därför som dubbdäck faktisk är ett mycket bättre val än dubbfria däck - de är styvare i klackarna för att kunna hålla dubbarna = bättre på barmark än de extremt mjuka dubbfria "nordiska däcken".
Dessutom har de dubbar som är det enda som biter något sånär på "svartis".

Dubbfria "nordiska däck" passar väl egentligen bara bra när det är mycket snö mest hela tiden - dvs. i norra delen av landet.
Men mig veterligen brukar de flesta förarna i norra landet föredra dubbdäck för att de vet att det är det enda som ger någorlunda bra framkomlighet vid riktigt vinterväglag med snö och is på vägarna.

Kör man på vägar som väldigt sällan har snö/is, kan nog "kontinentala" dubbfria däck vara ett bättre val än dubbfria "nordiska" dito, just pga mycket bättre våt/torregenskaper.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Är det inte så att det blåser i Skåne och bildar is och snorhala isgator mer än att det är massa snö ?

Även om detta bara skulle vara 10 gånger per vinter skulle få mig att välja dubb, det räcker med en gång...

Man ser dagligen gasglada människor som kör om en i 130 när det är rätt halt och man själv tar det lugnt i 90-100, kanske är dessa människor man läser om i tidningarna som kör in i mitträcken och dylikt sen.
ni
520
niklas100
520d 2008
Det är numera lag att alla tunga fordon skall ha vinterdäck samt minst 5mm mönsterdjup
Jo, jag ska testa centraleuropeiska friktionsdäck när det blir dags för byte nästa gång. Anledningen till att jag kör på nordiska friktionsdäck är egentligen bara att jag hittade de i princip nya till rejält fyndpris (köpte de av en kille som hade en vit Golf GTI MK5 till min vita Golf GTI MK6). Btw, har någon sett en GTI ED35 med plåtfälgar eller är jag helt ensam i Sverige :)

Jag hade dubbdäck på min förra BMW och rent generellt var jag nöjd med dessa förutom att dubben på bakdäcken inte tålde lite "lek" så bra. Men det är ju mer handhavande fel.

niklas100, det är bara krav på vinterdäck för det drivande hjulpar (-paren?) på dragbilen så släpet kan likväl komma farande på tvären.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kravet på vinterdäck för drivhjulen på tunga fordon gäller väl inte heller utländska ekipage?

/Masten
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Masten >> alla tunga fordon spm trafikerar svenska vägar !
ni
520
niklas100
520d 2008
Samuel2 anledningen till undantagen för släpen beror på all
ni
520
niklas100
520d 2008
Hyrtrailers då det blir ett problem med skuldfrågan men om man vet hur däcken brukar se ut på en vanlig öststats trailerdragare så skulle jag vilja säga att. Detta är ett stort steg framåt
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Eftersom jag själv kör tradare ca 15 000 mil om året då ser man att
90% av lastbilarna som går av eller står tvärs över vägarna inte kommer
från sverige

Ha deT
Ävem om det kanske är bättre med nya sommardäck än 10 år gamla vinterdäck så är gummiblandningen inte är gjord för kylan.
dock har jag aldrig haft större problem med gamla dubbdäck.
Det där med 1200kr per däck men man får pröjsa för 2 ligger det ingen logik i, antingen är det 1200kr per däck eller enbart 1200kr varför skulle man få rabatt 50%?

Själv tar jag pinan och byter till dubbdäck varje säsong.
Kör hellre dubbat än dubbfritt.
Glömde tillägga vi har en massa korkade regler här angående våra fordon, och en av dem är befrielse från vinterdäck om fordonet är 30 år gammal, blir det mindre säkert när man kör bara för att man inte kör så ofta och bilen är 30 år eller äldre?
Hoppas att TS inte tar illa upp om man går lite OT och ställer frågan om någon svara på varför det är olika krav på sommar och vinterdäck angående mönsterdjup?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.