|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Fanns nästan inga moderna trådar angående detta så tyckte det kunde behövas en nyare. Hur mycket böter får man om man kör med sommardäck på vintern då det är lag att använda vinterdäck? Enligt vissa sidor jag kollat så står det 1200kr för hela fordonet(?) eller är det fortfarande per hjul? Mvh | |
|
1200:- per hjul är det, men de brukar bara sätta för 2st (2400) Henrik |
|
| En annan faktor i frågan är även att vi vill inte möta dig i trafiken på sommardäck under vintern ;) | |
| adrenaline11: Ditt största problem är försäkringsbolaget. De kommer inte ge ut någon ersättning om du skulle vara involverad i eller skapat en trafikolycka på grund utav att du kört med sommardäck då vinterdäck enligt lag krävs. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det krävs vinterväglag för att lagen om vinterdäck ska gälla from 1/12 är det +5 och barmark ska det var lungt, dock är det väl nån som har tolkningsföreträde. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tänk dock på att det räcker med snö eller is på någon del av vägen - dvs. det räcker med att det finns i vägrenen. Och jag har för mig att det är polisen på plats som avgör om det finns snö/is på vägen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Att bötesbeloppet skulle vara per däck stämmer väl ändå inte utan det är väl 1200 kr oavsett hur många däck som felar? Har väl aldrig varit på nåt annat sätt heller? | |
| Oavsett bötesbelopp är det värt att hamna i diket om det är halt och inte få nån ersättning från fb | |
| Diket är den lindriga sidan. Den tuffa är motsatt körbana, kanske med ett snabbt växande "SCANIA" i siktfältet.. Nä, sluta fundera på det och lägg på vinterostar när det är december. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det är polisen som gör bedömningen om väglaget anses vara vinterväglag vid tillfället. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Länk If it works, don't fix it. |
|
|
Kör en till när ändå håller på: Länk If it works, don't fix it. |
|
| Det intressantaste undantag är nog att alla bilar 82 års modell och äldre inte behöver vinterdäck vilket idiotiskt undantag | |
|
Ja, instämmer med flera talare: 1. Du kommer får svårt att få någon ersättning om du orsakar en olycka. Om du ens får någon ersättning alls. 2. Jag vill inte möta dig på vägen. 3. DU vill framför allt inte möta en snabbt växande SCANIA-dekal på vänster väghalva 4. Varför funderar du ens i de här banorna? Har du inte råd med vinterdäck? då är ju 10.000 kr-frågan: Har du då råd med böterna? Du får en skaplig uppsättning vinterdäck för samma pris som 1 uppsättning böter. Har du inte råd att lägga på vinterdäck så ställ av bilen istället. Alexander |
|
| Var står det att han kör med sommardäck, behöver jag använda UV-lampa eller liknande? | |
| Snajdaren: Du har rätt, jag kör kör med vinterdäck..:) Haft en diskussion med polare bara så vill ha ett svar.Så är det 1200 för varje däck eller hela bilen? | |
|
For the record: Jag har vinterdäck Jag tycker vinterdäck är bra för trafiksäkerheten Jag tycker det är bra att det är lag på vinterdäck. Men... På en del av er låter det som att man bör omyndigförklaras och steglas offentligt på torget om man har en annan åsikt eller att bilen blir okörbar och magnetiskt dras ned i diket om det skulle råka vara snö på vägen om du ha sommardäck på bilen. Så är det ju inte... När jag var ung och fattig student i småland körde jag flera vintrar på sommardäck. Krockade inte, körde inte av vägen, körde inte fast. Detta i gamla häckar utan ABS eller antisladdsystem. Någon av bilarna var tom bakhjulsdriven med väghållning därefter. Att jag vågade… Självklart var det inte lika trafiksäkert som att idag köra en modern bil med all modern elektronik och bra däck. Jag önskar inte heller att den tiden skall komma tillbaka för det hände fler olyckor då än nu. Och fler skadade sig då än nu. Det var inte bättre förr! Men lite distans till vad det handlar om är inte fel. Sommardäck funkar hyggligt så länge inget oväntat händer i trafiken. I en lågtrafikerad småländsk stad där tempot är lite lägre och antalet besvärliga dagar är få gick det an. I norrländsk vinter eller storstadstempo på trafiken gör det inte. Jag kanske hade tur som inte var en av dem som det gick illa för. Eller så körde jag utifrån bilens och mina förutsättningar och inte vad det står på hastighetsskylten... Innan någon sågar detta inlägg och mitt eventuella förstånd jämns med fotknölarna - läs inlägget en gång till, speciellt första raderna och sedan stycket här ovan. Som verkar bortglömt av många fantomer med ABS, 4hjulsdrift, 17 airbags, antisladd, etc. Trevlig vinter. |
|
|
Här görs det många antaganden om TS och svaras på frågor som aldrig ställts... Huruvida det är lämpligt att köra med sommardäck i halka och om det är skönt att möta en Scania på fel sida vägen klarar de flesta av oss att lista ut utan att någon skriver det på näsan. Vill ni diskutera det så starta en ny tråd! Till frågan - jag har fått uppfattningen att det är 1 200 kr totalt. Men jag är inte säker. /Eppa |
|
| Åker man omkring med sommardäck (vilket är OK enligt lag) i Sthlm en dag som denna borde det vara dyrt. Körkortsindragning kanske? | |
| Eppa, jag tycker det är direkt olämpligt att INTE nämna olämpligheten med sommardäck i vinterväglag. Det kan man göra och svara på frågan i.a.f. Kanske kan ett påpekande manar till eftertanke, vilket kan vara bra i en sådan fråga. Och ställer man den frågan så får man nog räkna med lite OT... | |
|
"Här görs det många antaganden om TS och svaras på frågor som aldrig ställts..." Det beror på att många autopowerister har ett stort behov av att visa att dom kan lite bättre än andra... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.