AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.713

däcksdimension på 18"Alpina fälgar

Jag har eventuellt en uppsättning 18" Alpina fälgar från en E39 på gång till min E38 !
Kollat upp så att fälgarna passar med distanringar,men osäker på vad jag ska ha för
storlek på däcken ! Min bil är sänkt 2-3 centimeter, men jag vill inte ha för mycket "luft"
mellan skärmkant och däck ! Däcken som sitter på Alpinafälgarna vet jag inte storleken på
för tillfälllet,men ska försöka ta reda på det!
Tycker som många andra att det optimala är en uppsättning 20"fälgar,men jag tycker att bilen har känts så perfekt med 18".Skön komfort och inte direkt spårkänslig!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bredd på fälg?

Finns ungefärliga däckdimensioner att checka upp antingen här via "sök inlägg" eller annars på nätet beroende på bredd på fälg...

Visst, sänkning och bredd på spacers etc gör ju att det är svårt ändå att veta om det passar utan att det tar i någonstans.

Exempel:
8'' fälgbredd brukar ge ca 225-235 i bredd på däck(jag hade 225 på min fd M535:a. på 8'' breda fälgar).
9'' brukar ge ca 255 som normal däckbredd.Det kan skilja lite beroende på vad t.ex biltillverkaren vill ha för egenskaper på sin produkt..
Men det beror såklart också på vilken höjd/profil däcken har i förhållande till bredden...t.ex 225/50 eller 235/45 osv..

Mvh Janne.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
18" på e38 skall vara 235/50 och 255/45.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.