AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.581

Import från Tyskland vintertid

An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Hej!

Letar efter en Z4 2012 (20i eller 28i) till bra pris, gissar att det är en bra tid på året för detta. Tyvärr är utbudet i Sverige väldigt litet. Har fått upp ögonen för en import från Tyskland, verkar ju inte alltför bökigt eller riskabelt nu för tiden, särskilt om det är en premium selection. Verkar ligga närmare 100' billigare än här.

Har förstått att ett alternativ är att transportera den på tåg eller liknande och den möjligheten har jag inte helt uteslutit, men första tanken är ändå att flyga ner och köra upp den till Sverige. Kan vara en trevlig tur att få med frun på också :-).
Men frågan till er som gjort detta förut, hur gör man lämpligast med vinterdäck så här års?

De alternativ jag kan tänka mig:

- Be säljaren sko den med vintersulor innan lev. Vill ha dubbat, få man köra med i Tyskland? Om det görs, har de däck där nere som är anpassade till nordiskt klimat?

- Boka tid hos en däckfirma i tex Helsingborg och stanna till där på hemväg. Kräver lite planering och att det sker en vardag.

- Chansa med sommardäcken upp genom Sverige, ska till Sthlm. Beror förstås på vädret men Z4an är väl inte den bästa av vinterbilar så det känns lite riskabelt (och olagligt om det är vinterväglag).

Annat?

Tacksam för tips :-)

Jag skulle överväga transportbil som levererar hem till dig. Nu var det ett par år sedan jag kollade med Eurotransport men då kostade det 6000kr att frakta en bil från Munchen till Malmö med transportbil, borde bli lite till upp till Stockholm så räkna med kanske 8-10kkr totalt.

Annars är ett (bra) alternativ att köpa vinterhjul i Tyskland då dessa är rejält billigare där än hemma, räkna med priser ca 30-40% lägre än i Sverige på originalhjul på alufälg.
Men dubbdäck är förbjudna i Tyskland så det går inte, BMW säljer främst centraleuropeiska vinterdäck och oftast samma märken som hemma (men utan dubb). Du vet nog bäst om däck passar din cykel eller ej.

Tänk bara på att Z4 knappast rymmer en extra uppsättning däck så en extra bil behövs om du köper däck på plats om du inte väljer att frakta hem dem separat.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Senast när jag tog hem en bil från Tyskland på vintern, tog jag färjan i Gdansk i Polen till Nynäshamn. Sen så var det inte så långt kvar att åka till Stockholm. Lycka till!
Jag skulle aldrig ens drömma om att köra upp en bil från Tyskland nu i december. Finns bara transport för mig. Kostar cirka 8-10 tkr inkl moms beroende på distans. Väl värda stålar!

/Anders
Vill du ha dubb är nog det bästa alternativet att låta den gå upp på trailer fyra stycken lösa fälgar bör rymmas i bilen så se om firman kan ordna det då kan du hämta fälgarna och sko dem med dubbdäck och montera dessa innan regbesiktning. I vår kan du och frugan ta en tur till Tyskland med sommardäcken i stället för detta.

Hade det varit en rymligare bil med plats för en ytterligare hjulsats och du accepterat odubbade däck hade alternativet att köra upp vara det jag hade valt men inte som det ser ut nu.

Stephan
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Tack för kloka råd! Jag bör kanske kolla upp det där med transport litet mer.
Ni som använt denna metod, har ni köpt bilen osedd då eller har ni åkt ned och kollat upp/köpt den först, för att sedan kontakta transportfirma etc.? Jag siktar på en premium selection så kanske skulle funka osett... Å andra sidan tar Ryan Air bara ett par hundralappar för en biljett ned till Düsseldorf...

Stephan, att forsla upp enbart fälgarna i bilen är en bra idé, om de är så mkt billigare som sägs.

Med känsla, beror ditt motsånd mot att köra upp i december på väglaget m.m. eller just på det trixandet med vinterdäck som krävs?

Anders, jag har kört upp några gånger men då har det varit senast i oktober vill jag minnas. Nu skulle jag aldrig göra det. Det tar för mycket tid av arbete och annat att åka ner och köra upp. Jag har köpt Premium Selection ett antal gånger och det har i princip aldrig varit några problem, nu senast i oktober en X5. Brukar använda mig av Eurotransport som hämtar bilen ofta i början på veckan och du har den i Stockholm-Uppsala området måndagen efter. Kanske lite snabbare för dig för omlastning sker normalt från utrikes till inrikestransport i just Stockholm.

Normalt skall du kunna lita på Premium Selection men det är ett val som bara du kan avgöra själv. Ställ kontrollfrågor att bilen är olycksfri, fråga om ev reparationer, om någon rökt i bilen (tyskar röker ofta!), om det finns stenskott (där kan du få omlackering gratis, det fick jag nu senast framför bakskärmarna för stensprut). Be om uppgifter på skicket på däcken. Allt beror ju sen förstås på hur gammal bilen är. Ju nyare bil ju lättare att lita på skicket tycker jag.

Alternativt om du flyger så billigt så flyg ner och kolla bilen, beställ transport och gör betalning, flyg hem igen och bilen åker transporten.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.