|
|
|
|---|---|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Hej! Detta gäller min e39:a 520i från 2001. ABS kontrollampan (gul) tänds och släcks (rätt funktion) då man startar bilen. Stänger man sedan av bilen och startar igen inom loppet av 0-3 sekunder (alternativt vrider nyckeln till läge 2) så tänds inte ABS lampan igen. Väntar man med ca 10 sekunders mellanrum och gör om processen så får man rätt funktion igen dvs lampan tänds för att sedan släckas. Det bör tilläggas att ABS fungerar som vanligt men det blev en tvåa på besiktningen eftersom besiktningskillen vred fram och tillbaka nyckeln hastigt och då förblev kontrollampan släckt. Nu undrar jag om någon e39-ägare skulle kunna kolla om även deras bil har ett par sekunders minne där lampan inte tänds igen? Tackar i förväg för alla svar! |
Är det ingen som kan kolla detta snabbt? Det tar ju max 1 min för att testa när man väl sitter i bilen. |
|
Jag har kollat på bägge mina E39:or, de fungerar inte som din. Om jag stänger av bilen och sedan direkt startar igen så lyser ABS-lampan, dock mycket kortare (ca 1sek) än vid en "kallstart". ___ /Fredrik |
|
| ABS-lampan på min BMW 728 -98 fungerar precis som trådskaparens, även om det är en äldre modell. Fick också en "idiottvåa" från en mindre begåvad bilprovare. Det var dock lätt visat hur den fungerar så den tvåan försvann. Bry dig inte utan åk in igen. Tråkiga hundralappar iofs, men inte värt att skälla ut någon för, möjligen vänligt påpeka så kanske utgiften för ombesiktning undvikes (om det var enda anmärkningen vill säga). | |
Tack för svaren! Bilen är godkänd nu eftersom detta är normalt även på andra bilar. Besiktningskillen som underkände den hade inte riktigt koll på detta. Enligt Förenade Bil så stannar trycket kvar i ABS pumpen vilket gör att lampan inte tänds/tänds kortare stund. |
| Jag har så på min om det beror på att jag bytte till eftermarknadsgivare vet jag inte då jag inte reflekterade över det innan. | |
delorian jag har inga piratgivare så det är nog normalt pga trycket som blir kvar i ABS pumpen. |
| Jag fick underkänt på exakt samma sak på min förra E34, min ABS-lampa betedde sig likadant som trådskaparens. Värt att hålla koll på vid besiktningar alltså. | |
|
Ok då beror det inte på givaren skönt att veta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.