AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.877

Nedslag på besiktning. Lågt halvljus xenon e60

Ma
32
Marqsman
E60 535d -07 Mtec LCI
Var på Bilprovningen idag och fick anmärkning på att båda halvljusen lyste lågt. Enl besiktningskillen var det en datajusteringssak som BMW måste göra via OBD-porten.
Vid start gör båda strålkastarna upp/ner- rörelse som dom ska.
Bilen har ej aut kurvljus och är en 535d-07 LCI. Samt är sänkt med 40mm sänksats om de nu skulle kunna påverka ljusinställningen.
Någon som har koll på om det verkligen måste justeras via dator?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Länk
Sitter en sådan givare ( billig) på länkarm fram o ibland
även bak ( gör så på min). Vanligt fel på E39. Ofta har
länken gått av.

Mvh Jonas B
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Sänknngen är tjuven i detta.
Ma
32
Marqsman
E60 535d -07 Mtec LCI
Tackar för svar.

Om sänkningen är tjuven är det då som besiktningskillen sa, att det är en datajusteringssak? Har inte varit under och kollat lastkännargivaren men den lilla plastarmen var iaf hel i våras när jag monterade sänkningssatsen.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Det verkar bara vara att justera på traditionellt vis?

Länk
Det var precis samma sak på min E39. Nedslag på bilprovning pga för lågt Xenon-halvljus och inget de kan justera eftersom det är är automatisk nivåjustering.

Skitsnack säger jag! Jo visst sitter det nivåsensorer som justerar ljuset men det justerat mot en grundinställning som man måste göra manuellt. Jag skruvade upp mina bägge lampor med skruvarna och det hamnade perfekt enligt bilprovningens mätinstrument. Bilprovningen hade lätt kunnat justera det på plats precis som man gör med vanliga halogenstrålkastare utan nivåreglering. Istället fick jag hemma markera på väggen inne i garaget med tejp och sedan skruva upp dem, något som hade varit betydligt enklare direkt på bilprovningen.

Förstår inte varför det har blivit en skröna att sensorerna är sönder om halvljuset inte är helt korrekt? Om de står i backen så är någon av justerskruvarna av ja, men om det bara skiljer lite. Då är grundinställningen fel.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Som ovan sa.. De går fortf att justera på skruvarna. De jobbiga är att veta de blir rätt.. Dom gjorde de åt mig på bes ist för ge mig nedslag.
Ma
32
Marqsman
E60 535d -07 Mtec LCI
Tackar. Låter logiskt att själv grundinställningen kan görs manuellt. Ska undersökas imorgon, återkommer med resultatet.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Går att justera manuellt både upp/ner och höger/vänster. Står nog tom om det i instruktionsboken. Det är ett par vita plastskruv med sexkanthål om jag inte minns helt fel.
Ma
32
Marqsman
E60 535d -07 Mtec LCI
Då var det låga halvljuset uppjusterat. Dock får man gå på känsla då man inte har lins och min/ max- nivåer som finns på besiktningen. Lite tråkigt att besiktningsmännen ofta är ovilliga att hjälpa till med fel som ofta inte är fel, utan en enkel 20 sekunders justeringssak. Då hade jag fått åka hem med blankt papper...
De var precis lika enkelt som nämnts ovan några varv på justerskruven och ljusbilden åkte upp.
Tackar för hjälpen.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Anledningen att de inte gör det är att det har hänt att de pajat justeringsskruvarna på några bilar som sen ägarna krävt att de skulle betala
Om man är med vid besiktningen får man gärna göra det själv om man kan och vill
Har iaf jag fått göra de ggr det behövts

Ha deT
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Båda mina xenon ljus på e46 cab har fastnat lågt. Mistænker att denna sensorn ær boven men var hittar jag den?
no
163
novaland
520iA Touring -10
Jag har vid två tillfällen fått tillsägelse att ljuset står för högt, så har de sänkt det lite snabbt med en skruvmejsel.

Jag kan anta att om man sänker bilen så visar deras prisma fel som sitter en halvmeter framför bilen. Om deras prisma skulle sitta 5 meter framför bilen så kunde jag köpt om den visar för högt eller lågt, men halvmeter känns med som random.. Det handlar om vinkar, inte höjder.

Nä, dom kör sitt schema hård och vägrar anpassa sig för verkligheten...
fredde 7
novaland:nu får du tänka en gång till:)
no
163
novaland
520iA Touring -10
Fredde: Nej då..

Om jag har en riktig lowrider som har sina ljus sittandes på 12cm höjd och kommer till bilprovningen, så kommer dem med sin prisma på hjul sittandes en halvmeter upp och ska kolla mitt lyse, så kan mina lysen peka upp i månen och bländar varenda person jag möster utan att deras prisma "säger" att mina ljus är för högt ställda.

Nu vet jag för all del inte exakt hur den där mackapären fungerar.. kanske det är så att dom har två skalor, en utan prismat för att se var ljuset hamnar som dom ställer in höjden på prisman, sedan en med prisman som dom mäter skillnaden med och på så sätt ser om det verkligen är "lutningen" (och där med möjligheten att blända någon) på ljuset som dem ser och inte bara den generella höjden på ljuset?

Dom e snabba när dem kommer rullandes med den där mackapären och ställer in den, så det kanske är så att dem anpassar den för bilens höjd...
fredde 7
novaland:......nu har du ju tänkt rätt...;)
Klart de kan mäta på olika höjd, det är vinkeln osv som de läser av. Kolla noga nästa gång... det är inte jättekritiskt med höjden, alla bilar är ju olika. De mäter ju även dimljusens höjdinställning lätt och smidigt genom att sänka ner mätaren och som du kanske sett så kommer ljusbilden på mätarens vita skiva att visa höjden redan innan man sätter linsen exakt rakt (i höjdled) framför lampan.
Anledningen till att man inte tillåter justering av grundinställningen på bilar med HID och automatisk höjdjustering är att man inte kan veta om det är automatiken som strejkar, en sensor som kärvar lite eller annat fel i systemet som ger inställningsfelet.
Om man t.ex justerar upp båda strålkastarna till rätt läge vid mätningen så kan grundfelet kanske försvinna nästa dag och halvljusen åker plötsligt upp och bländar kraftigt...
Därför säger reglerna att man måste låta verkstaden gå igenom systemet med diagnossystemet osv. Det har inget att göra med att några justeringar kan gå sönder osv, bara skrönor, men att ta denna diskussion med bilägaren varje gång skulle ta för lång tid osv.

FP
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När mitt ljus stod för lågt på besiktningen, fick jag låna hans skruvmejsel och justera ljuset själv, men han var nog ovanligt tillmötesgående.
Har ljuset ändrats sen förra besiktningen kan man ju undra varför det gjort det.

BMW CS #5206
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Man kan ju vara lite förutseende och ta med sig egen skruvmejsel till besiktning.
Om besiktningsteknikern är tillmötesgående och vänder ryggen till en stund, OK.
Annars hjälper tyvärr inte egna verktyg när man väl står i hallen med ett fel på bilen...

FP
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Funkar bra på min station. :0)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.