AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.863

Vad är det för boxar som sitter under reservhjulet på X5 E53 ?

Hej,

jag hade problem efter allt regnande i somras, det har runnit in vatten via tanklocket och ner under reservhjulet. Där har BMW i all sin vishet placerat en del boxar, bl a nivåregleringsboxen (som gick sönder av vattnet och nu är bytt), men även andra boxar.

Jag tror någon yttreligare box gått sönder, då bilen sedan vattenskadan drar tjuvström och laddar ur batteriet.

Vad är det för boxar där bak?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
om det inte är nån som vet så kan du ju ta serienumrena på boxarna o kolla via www.realoem.com eller liknande
Ja, det har du rätt i. Drar mig lite, för bilen står utomhus och det regnar och är +3 här, inte så mysigt... I e53 är det ganska mycket som måste skruvas loss för att komma åt:

Lyft ur lastgolvet
Lossa skruven som håller reservhjulet och lyft ur det
Lossa de fyra bultar som håller kåpan till nivåregleringens kompressor
Lossa fyra bultar som håller korsbalkarna över batteriplasten
Lossa skruv och lyft upp plastkåpan som täcker batteriet och elektroniken

Jag har hittat på amerikanska forum, bimmerfest t ex. Jag fick höra av svensk verkstad att de aldrig hört talas om att det kommit in vatten där, men att döma av trådarna i USA är det tvärtom ganska vanligt. Vanligast är att dräneringen sätts igen, och det rinner in vatten antingen bakom tanklocket (som på min bil), takluckan eller dörrarna.

Det verkar vara förstärkaren/radion/styrmodulen som sitter där nere, tillsammans med boxen som styr nivåregleringen. Det kan jag tro på, för i samband med att jag hittade 2-3 cm vatten där nere som marinerade boxarna, så uppförde sig CD-växlaren märkligt. Den försökte dra i sig en annan disk, misslyckades och började om, höll på så tills batteriet var urladdat. Det fick jag stopp på genom att koppla ur växlaren (jag har en Huligan i bilen, så jag behöver varken originalsteron eller växlaren längre). Det låter troligt i mina öron att problemet med tjuvström beror på att huvudenheten marinerats i vatten och blivit kortsluten.

Jäkla tråkig placering av elektroniken tycker jag. Att få nivåregleringen fixad, plus bärgning till verkstaden kostade 8400 kr i arbetstid hos Per Larsson. Skönt att få det fixat, men dyrt, och det är ju tydligen mer som är trasigt som de inte kollade.

Säkringarna 7, 72, 73 ska tydligen gå till den. Jag tänker koppla ur den, finns inte på världskartan att betala pengar för en ny - Huliganen fungerar bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.