|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallo! Började för ett tag sedan leta efter 'ny' bil och upptäckte bmws e46:or och blev smått förälskad i utseendet direkt. Har kollat på blocket i Göteborg/Älvsborg samt närliggande och märkt att utbudet känns lite knaprigt, eller så är det bara jag som är kräsen. Hur som helst så tänkte jag höra med er här på autopower vad era intryck av denna bilen är? Länk Från vad jag sett på bilderna i annonsen samt bilder på interiören från säljaren så ser den välvårdad ut jämfört med dom flesta andra runt samma pris på blocket. Ingen rost, inga stenskott värda att nämna, hel skinnklädsel etc. Skall åka och ta en titt på den imorgon tänkte jag, och jag har inte direkt kollat på begagnade bilar mycket innan så tips på vad jag skall vara nogrann med att kolla på o.s.v vore mycket uppskattat. :) Sen kan jag väl passa på att fråga, hur pass väl håller sig E46orna runt 20.000 mil och uppåt? Och vad skulle man kunna säga är ett bra pris att ge för en välvårdad e46 (323, 325, 328, 330) gentemot mil? Hade tänkt hålla mig under 50.000kr men visst finns det ju undantag. | |
|
Saknar den ac eller har han glömt att skriva ut det? mvh |
|
| Han hade missat att skriva ut det bara, all utrustning fungerar också. | |
|
Bilen skall skattas i Januari och nuvarande ägare har haft den sedan 17/8 -12, ca 3 månader. Sedan saknar den både xenon och sportstolar vilket jag personligen ser som nödvändigt tillval. På plussidan har den sportchassi, hifi-högtalare samt taklucka. Har tidigare iår sålt en e46a 328 med ungefär samma miltal och skick, men aningen mer utrustning och slutpriset är betydligt under det begärda i denna annons. |
|
|
Jo, tänkte ju pruta ner den minst 2000kr för skatten till att börja med, men hur ser det ut annars? Vad tycker ni känns som ett rimligt pris för den? Samt, brukar e46orna hålla över 20.000 mil eller är det en magisk gräns där felen börjar lösa av varandra? Xenon och sportstolar är något jag önskat också, men dom jag hittat som haft det har varit oerhört slitna både utvändigt och invändigt. Mycket rost, sprickor i skinnklädsel, bubblor o.s.v. |
|
|
Det finns en bra begagnatguide här på forumet men några punkter som är viktiga att kolla: Rost i Nederkant baklucka, framkant huv, nederdelar dörrar samt hjulhusen Klonk i fram samt bakvagn vid växling eller vid körning över ojämnheter, Kan vara simpelt men även bli dyrt då det är många bussningar på dessa bilar. När bilen är kall testa lägg i 5ans växel och sedan neutral och se till att spaken går tillbaka till mittläget. Inget som går sönder men irriterande beetende som är jobbigt att bli av med. |
|
|
Här är ett par bilder jag fick på interiören: Länk Länk |
|
|
Hej Det man alltid ska kolla är garanti och serviceutdrag från BMW, då får man oxå en bild av om milen stämmer mot serviceboken och mätarställningen. Ringa tidigare ägare! där kan man få mycket bra info. 6 ägare sedan import säger allt eller ingenting.. Utrustningslista: Type Value VIN WBAAM51020EZ46802 Type code AM51 Type 328I (EUR) E series E46 (4) Series 3 Type LIM Steering LL Doors 4 Engine M52/TU Displacement 2.80 Power 142 Drive HECK Transmission MECH Colour SCHWARZ 2 (668) Upholstery STANDARDLEDER/GRAU (N6TT) Prod.date 1998-12-07 Code Description (interface) Description (EPC) S226A SPORTLICHE FAHRWERKSABSTIMMUNG Sports suspension settings S256A SPORT-/MF-LENKRAD/GESCHW.REGELUNG Sport/MF steering wheel/cruise control S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Side airbags for rear passengers S273A LM RAEDER/STERNSPEICHE 43 BMW light-alloy wheel star spokes 43 S302A ALARMANLAGE Alarm system S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Green windscreen, green shade band S403A GLASDACH, ELEKTRISCH Glass roof, electrical S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim S441A RAUCHERPAKET Smoker package S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S663A RADIO BMW PROFESSIONAL Radio BMW Professional (C44) S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi speaker system Code Description (interface) Description (EPC) S855A SPRACHVERSION ITALIENISCH Language version Italian S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe S877A UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL Delete cross-pattern operation S884A ITALIENISCH / BORDLITERATUR On-board literature, Italian S915A AUSSENHAUTSCHUTZ ENTFALL Delete clear coat S928A REIFENSTEUERUNG Tire control Code Description (interface) Description (EPC) S411A FENSTERHEBER,ELEKTRISCH VORN/HINTEN Window lifts,electric,front/rear S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer S550A BORDCOMPUTER On-board computer S832A BATTERIE IM KOFFERRAUM Battery in luggage compartment Eftermonterad m-front... Sedan kan det vara dags för att kylare och generator att ge upp. om nu inte dessa saker redan e bytta. Tycker personligen att ratten ser väldigt sliten ut, men jag kan se fel.... Skinnet går utan problem att fixa, färgning och insmörjning så ser skinnet ut som nytt. //Micke |
|
|
Skulle detta kunna vara ett bättre objekt? Länk Hur tycks priset vara där? |
|
|
Panelerna är ju omlackade vilket är helt ok om de är bra gjort men det ser ju även ut som att dörrsidorna är lackerade? För mig är det ett varningstecken då man börjar lackera saker hejvilt i olika nyanser, ser enligt min mening inte bra ut. Jag tror att värdet är ca 35k +-5k beroende på hur den ser ut på plats. Jag hade personligen försökt hitta en bil med rätt utrustning från början, om utbudet är dåligt i området kolla ca 10-15mil lägre bort, den tiden och kostnaden det tar att åkla runt är en liten summa jämfört med att försöka fixa till en bil i efterhand. |
|
|
170hk-motorn kom på 2001 års modell så Coupen borde vara en 2001:a. Den ser mycket trevligare ut med modernare ratt och sportstolar. Jag hade själv en 320iT -01 förut och skulle aldrig köpa en sportig BMW utan sportstolar. Du kommer att ångra dig efteråt. |
|
|
328'an ger inga bra vibbar, ser småsliten ut med lite för mycket 18-årings "styling". Coupen ger mig en mycket bättre känsla i magen! |
|
| Brukar det vara såhär tunt utbud på bmw eller har det mest att göra med att det är vinter? | |
|
Så tunt är det väl inte? På Blocket.se finns hundratals 3-serier att välja på... Den aktuella 328:an ger verkligen fel vibbar, på i princip alla punkter, och ser inte inredningen jättekonstig ut med olika färg på stolarna/dörrsidorna? Det finns flera som ser trevligare ut, exemempelvis; Länk Länk Länk |
|
|
Eller varför inte denna? Länk |
|
|
Uppskattar verkligen era åsikter och förslag, blir första bilen för över 10.000kr för mig det här så jag vill ju verkligen få så mycket som möjligt för pengarna och som håller några år framöver så gott det går. Vill gärna ha så mycket köpråd som möjligt och jag verkar ha snöat in på bmw rätt rejält. Kan ju nämna att jag gärna inte lägger mer än 55.000kr. Fick syn på denna idag: Länk Hur är det med 320 och höga mil? Håller dom sig bra även över 20.000 sålänge dom är servade och allt ? |
|
|
Ugg1an: Den sista du nämner ska ner ca 10 000kr för att du ska få en bra affär anser jag. Men den saknar fortfarande M-paket vilket jag tycker är riktigt synd. Är man ute efter en E46 sedan i denna prisklassen hade jag nog tittat närmare på denna bil... Länk Även denna ska ner ca 10 000kr som jag ser det. De krav som jag hade haft är följande: * M-paket * Sportstolar Och personligen hade jag också haft coupé som krav då jag tycker de är bra mycket sportigare till utseendet och upplevelsen. Lycka till |
|
|
Kolla rost i karossen. Oljeförbrukningen kan också vara hög. Någon modell hade också problem med att bakaxeln lossnade från chassit (någon annan får inflika här vilka modeller det gällde). Vid 15-20.000 mil bör du ha budget för byte av kylare, generator, batteri, koppling, länkarmar, dämpare och fjädrar, skivor och klossar (om det inte redan är gjort, så klart). Men det är en hyfast gedigen konstruktion som rätt omhändertagen kan gå länge. Jag tycker att ca 50.000 kr på en fin E46:a är "mycket bil för pengarna". Men titta noga på det enskilda exemplaret och gör absolut ingen affär på distans. |
|
|
Vad är M-paketet egentligen? Vet inte hur det är med bmw, men byte av batteri, dämpare, fjädrar, skivor och klossar låter som något man skulle kunna byta själv för att spara lite pengar, eller är det något speciellt jävulskap där? Har främst skruvat på gammal 940 -92 så förväntar mig att det är en hel del man inte kan byta på egen hand, eller? Hittade denna igårkväll som jag tänkte åka och titta på, xenon, sportstolar i skinn med bra skick, coupé, stämplad servicebok och lite annat lull lull. Länk Bilder; Länk Vad tros om den? Bara fälgarna lär man väl kunna få sålt för en fin slant? 10 ägare enligt vägverket, men ser endast 6 genom carfax, är det bilfirmor däremellan då istället för brukare eller vad kan menas? Bifogar carfaxrapport här; 2012-03-08 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. Inga lån rapporterade Antal registrerade ägare i Sverige: 10. 2012-02-06 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. Inga lån rapporterade 2012-02-03 152 516 km Fordonet besiktat. 2012-02-03 Fordonet besiktat. 2011-04-27 145 254 km Fordonet besiktat. 2010-03-17 129 977 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Fosie, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2010-02-19 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2009-05-29 120 013 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Valdemarsro, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2008-10-10 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2008-04-25 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2008-03-10 94 455 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Köping, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktning med anmärkning utan krav på efterkontroll . 2007-03-09 85 007 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Köping, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2006-06-01 Bilrutorna är stöldskyddsmärkta med bilens registreringsnummer. 2006-03-10 73 726 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Västerås, Sverige. Efterkontroll genomförd. Godkänd besiktning. 2006-03-05 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2006-02-22 2 864 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Kungsbacka, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs. 2004-04-20 50 474 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Sollentuna, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2000-07-31 I trafik första gången i Sverige. Rapporterad som företagsfordon. 2000-07-06 Fordon förregistrerat i Sverige med registreringsnummer RSU363. 2000-06 Fordon tillverkad i Regensburg, Tyskland. |
|
|
Ugglan, hur gammal är du? Får jag fråga det? Jag menar inte att vara överlägsen. Jag tror nämligen att skillnaden i försäkring för dig är rätt stor mellan en 320 och en 328. Har du kollat det? Aha, nu såg jag. 23 år. Det låter som en 328:a blir sjuuuukt dyr. För övrigt har du helt rätt i att batteri, dämpare, fjädrar, skivor och klossar är sådant du kan byta själv med ett spärrskaft och hylsa nr 17. :) Spontant tycker jag också det låter som rätt mycket pengar för den bilen. Jag hade nog prutat 1/4, minst. |
|
|
Jo, kollar ju självfallet försäkringar också. Vad tycker ni man bör ha på en bil från runt -00, hel eller halv? När du säger att du hade prutat, beror det på någonting speciellt du ser med en gång eller vad är det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.