|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sökt men inte funnit något svar. Vi är påväg att ställa upp i en tävling där bilarna inte får ha diffbroms. Frågan är nu om vår BMW har det eller inte. Tyvärr är bilen på annan ort så lyfta upp bilen för att snurra på hjulen går inte. Enligt bmwfans.info så är det denna som sitter monterad, men vad betyder det? Remanufactured final drive with differential 33 10 1 214 845 I=38:11=3,45-V Någon som vet eller kan hjälpa mig på annat sätt? | |
| Vilken bil gäller det? | |
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du kommer inte att kunna fastställa med säkerhet om bilen har bromsad diff eller inte utan att undersöka diffen (eller gör någon typ av prov). Däremot kan vi ge olika grader av sannolikhet om bilen har bromsad eller öppen diff. Första frågan är som Chris87 säger, vilken bil? Vissa modeller var vanligare att de hade bromsad diff än andra. Och vissa modeller var väldigt ovanligt att de hade bromsad diff. Andra frågan är de 7 sista sifforna i chassinummer. Då kan man se vad bilen var utrustad med från fabrik. Behöver dock inte betyda att det är samma som bilen har nu - mycket kan ha hänt. Speciellt om det är en bil som ska vara med i en tävling - då kan det ha skruvats och mekats en del med den. Tredje frågan är vilken historik har bilen? Vad vet du om bilen? Är du enda ägare? Eller har föregående ägare tävlat med bilen, byggt om eller verkar den helt original? |
|
Ursäkta, det gäller en -94as 320i. Den är mig veteligen helt oskruvad fram tills nu, den har gått i trafik och inte varit modifierad. Den har däremot några ägare så historiken är oklar. Chassinumret är: CB11060FC73999 Om det är så att den har diffbroms, går det på något sätt modifiera bort det? Eller är det bara byta diffklumpen? Racet närmar sig och vi vill absolut inte bli diskade redan innan start :-p |
|
|
Länk Om inte ovanstående länk fungerar, så knappa in dina sista sju symboler i chassinumret på denna länken: Länk Men enligt den slagningen som jag gjorde hade bilen INTE diffbroms från fabriken i alla fall. Det var ett rätt ovanligt tillval och fanns bara till sexorna fram tills antispin-systemet infördes, då togs diffbromsen bort på alla bakhjulsdrivna modeller utom M-modellerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jamen det är ju underbart! Tusen tack för hjälpen!!! Mest troligt så är den ok då :-D Knuffarcupen here we come ;-) |
|
|
Släng dig under bilen och kolla på den lilla plåt biten som sitter i ena bulten på diffen. Står det ett S på den så är det lamelldiff.. annars inte. (eller så burnar du lite bara.) |
|
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Brickan är en stark indikation på vilken diff man har (men ingen garanti). Sen brukar de där brickorna vara totalt sönderrostade - så här såg min bricka ut - här står det "S 3.73" för de som inte tycker det står tydligt :-) Länk |
| Johan B: Jag har faktiskt haft två fyrcylindriga med diffbroms från fabrik så det gick att få till lite av varje. Kolla bara den här asfaltsskrynklaren: Länk :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.