AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.310

Skillnad på värdeminskning e91 325i vs 335i?

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag ska byta bil till antingen 325i eller 335i (eller eventuellt 330i om det finns någon) och konstaterar att det enligt skiljer ca 1000 kr/mån i kalkylkostnad mellan modellerna enligt DNs bilkalkyl givet 70 000 högre inköpspris för 335i. Nu till min fråga: tror ni att det skiljer någoting i procentuell värdeminskning mellan modellerna? Jag kan tänka mig att 335i står sig bättre. Jag tittar på 2010-2011 och räknar med 5 % alternativkostnad för kapitalet.

Om det skiljer 1000 kr/mån tycker jag nog att det är värt det, men börjar det dra uppåt 2000kr/mån så vet jag inte om det inte smakar mer än vad det kostar.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Är det inte så att du redan har bestämt dig för att du tycker att 335i rasar mindre i värde för att du redan har bestämt dig för att du vill ha den modellen? :)

Jag kan inte tänka mig att det är någon större skillnad i procentuell värdeminskning dock. Att sitta och räkna på olika värdeminskningar i kalkyl-blad är nog mest att frisera siffrorna så att slutsumman skall bli det du vill att den ska visa.

Alexander
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jo jag har nog bestämt mig ändå. Det är lustigt att båda modellerna har rasat ca 200 000 kr på 2000 mil, vilket gör dem riktigt prisvärda som årsgamla bilar, så gott som nya.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Trevligt! Jag behöver nästan inte fråga vilken du bestämt dig för. För det framgår nästan av ditt resonemang. Men för säkerhets skull; Du har bestämt dig för 335:an eller?

Trevlig bil - trevlig motor!
Verdi
Stor skillnad på motor. Ta 335i. Risken är annars att du blir besviken...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.