AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.429

Justera helljus på E46 ci facelift

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har höjt bak delen med ca 3-4 cm och efter det märkte jag att helljus har blivit sämre. Har xenon på halvljus men den hörde jag justeras automatiskt, stämmer det?
Så min fråga är om man kan justera helljus och isf hur?
Jag är relativt säker på att det inte går att justera helljuset.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nu såg jag att helljus Följer med när man startar bilen, så förmodligen justeras den genom att justera halvljus. Kan det vara så att jag behöver justera halvljus efter jag höjde bilen bak med 3-4 cm?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Normalt skall väl den automatiska justeringen kompensera för höjningen bak om den inte hamnat utanför justerområdet. Vore intressant att kolla om du ställer bilen 5-6 m från en vägg och markerar ljusbilden med tejpbitar. Sedan simulerar du ytterligare höjning bak genom att lyfta bilen 4-5 cm med domkraft och kollar om ljusbilden rör sig eller kompenseras. Motsvarande kan du kolla att lasta ner bilen 4-5 cm bak. På så sätt får du en uppfattning om du är inom reglerområdet. Vet att vissa som tycker helljuset stått lågt trots rätt halvljusinställning har tagit loss helljusreflektorerna och schimsat fästena så att de höjts något på E39.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.