AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.912

Bilbarnstol till en 520d (F11)

Sida 1 av 2
Nu har jag sökt i forumet, men hittar ingen aktuell eller relevant tråd, så jag startar en ny.

Jag är på jakt efter en bakåtvänd bilbarnstol att ha bakom passagerarsätet i min 520d F11.
Det är viktigt att en passagerare (185 cm) ska kunna sitta bekvämt i framsätet, med bilbarnstolen bakom.
Stolen ska helst klara av från 7kg till barn över 18kg (men 18+ kg är inget krav)

Jag har läst en del positivt om Britax Hi-Way II, men vet inte om den är tillräckligt smidig för att låta en vuxen passagerare sitta bekvämt i framsätet.

Om två veckor åker jag till barnens hus, eller liknande, för att prova olika stolar, men det vore skönt att ha fått tips innan dess.

Tacksam för förslag!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Akta Graco Duo-Logic-2. Tung som ett as men den bakåtvända som vi kunnat hitta som tar minst utrymme på längden.

Tror det kommer bli svårt att hitta en stol som funkar bakom en så lång person. Jag är 178 och fixar att sitta framför Duo-Logicen men det är inte mycket kvar.

Bor du i Stockholm kan säkerhetsbutiken på Kungsholmen rekommenderas, har bra stolar i lager och är mycket kunniga.
To
24
Tobbelibobbe
Tesla Model Y LR -23
Vi köpte för ett par veckor sedan en BeSafe Izikid x3 isofix som tillsammans med Acta Graco Belogic skall vara de stolar på marknaden som tar minst plats (enligt säljaren).

BeSafen såg både bekvämast ut för lillan, samt är snyggast (och har fått bäst testresultat). Isofix är bra mkt smidigare och så slipper man ett stort nystan av bälte. Vi har efter några veckors användande inte hittat några svagheter med stolen. De små magneterna så håller fast bältena på sidostöden när barnet inte sitter i stolen är en riktigt smart idé som inte verkar finnas på några andra fabrikanters stolar. (Välj den svarta premiumklädseln till besafe).

I likhet med föregående inlägg tror jag att det kan bli svårt att få plats framför dessa stolar. I vår E91 sitter min 163 cm korta fru bra framför stolen men det finns ingen chans att jag ens får plats (187cm).
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
För att klämma in en riktigt monterad bakåtvänd bilbarnstol i baksätet och sedan sitta bekvämt framför behöver du nog dessvärre byta till en 7-serie med förlängt axelavstånd... skämt åsido - alla bakatvända stolar som jag sett tar mycket plats i anspråk, är själv 192 och ser det som otänkbart att sitta framför en bakåtvänd stol i min E61 - och kupéutrymmet är väl nåt liknande som i F11. Men lycka till!
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag är 1,91 och sitter bra framför besafe izikid i min e91! Den tar väldigt lite plats. Ger dock inte mkt plats för barnets ben. De får vara lite böjda, men det går bra än så länge med 80 cm ba. Samma sak i f10 (har en sån som lånebil nu när trean är på verkstad)
Verdi
Vi har en Britax Max Way i vår E91 och är positivt överraskad. Jag (189cm) kan sitta i framsätet framför, dock ej särskilt bekvämt. Men det är inte så ofta det sitter nån där. Den av oss som inte kör sitter bakom föraren då sonen är med och det är ju 9 ggr av 10.

Brukar skjutsa en kollega till jobbet ibland och hon (ca 170cm kanske) verkar sitta helt ok i framsätet. Fast där är det ju frivilligt och inte vårat problem. Hon behöver ju inte åka med mig om hon inte vill liksom.

Var helt inne på att köpa en BeSafe Izikid x3 isofix förut men dels var den rätt mycket dyrare och dels är maxvikten bara 18kg så man behöver förmodligen köpa en annan senare ändå. Lite beroende på barnet såklart.
Nu har jag varit och tittat/provat olika barnstolar till F11:an och märkt att det är mycket svårare än jag trodde.

Klippan triofix verkar vara den minsta stolen (som dessutom har isofix). Den verkar vara bra på det mesta, förutom lutningen.

Finns det någon som använder den stolen i en f11 och kan berätta hur lutningen blir i praktiken? Faller barnens huvud framåt när de somnar?

Dessutom undrar jag hur ni som köpt icke-isofixstolar förankrat stolen i passagerarsätet framför. Hur har ni lyckats få in förankringsbälten under skenan? Har ni monterat extra förankringsöglor?
Har själv en Britax Hi-Way II och får min F11 levererad om några veckor. Du skrev i första inlägget att du skulle testa just den stolen. Hur blev det?

Jag har kollat runt lite på nätet och det finns öglor att köpa som man kan fästa under stolsskenorna. Tänkte nog låta verkstaden göra det när jag hämtar ut bilen. Finns ett par modeller att hitta på nätet när jag googlade. På min nuvarande bil så har jag lagt "stropparna" under stolsskenan vilket tyvärr gör att stolen stannar på dem så det vill jag helst undvika. Det verkar dessutom vara väldigt svårt att få in stropparna på F1X enligt
Länk
Britax Hi-Way II var ok när jag monterade stolen med hänsyn tagen till en 9månaders benlängd. Men när tjejen i affären visade hur långt ut på sätet stolen skulle sitta när barnet var 2-3år fick jag definitivt inte plats i stolen framför.

Dock verkade stolen sitta helt ok i mitt-bak. Men då kvarstår problemet med fästpunkterna.

Jag har också läst om att det ska gå att sätta in några fästöglor, men jag har inte hittat någon som gjort det specifikt på en f10/11. Tyvärr hittar jag inte heller några öglor som garanterat passar min bil.

Dessa ska t.ex. INTE funka på en F11 enligt tillverkaren
Länk
Aj då. Min grabb är drygt 2 år... Får se hur det blir med framsätet då.
Finns det någon som har monterat en bilbarnstol i en F10/F11 i baksätet med förankringsband i passagerarstolen framför? Hur har ni gjort för att förankra bandet? Har ni dragit bandet under stolsskenan?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Dessvärre är det ingen stor Golf du köpt, vilken har jättemycket utrymme för detta i kupen.
Vi har DuoLogic 2 som ska vara en av de kortare (dvs vår 2.5 åring får knappt plats längre) och sitter inte gärna framför den.
Du brukar kunna förankra stolen genom att trä banden mellan/genom rygg och sitt dyna. Det brukar även framgå i manualen för barnstolen hur den ska förankras när man inte har öglor etc.
Dock blir stolen inte lika fixerad som om man använder isofix. Se även upp med klädseln framförallt om du har skinn. Stolarna kan gå hårt åt sätena just när det gäller skinnklädsel.
Nu har vi köpt Klippan Triofix och det är en superbra stol.
Jag testade BeSafe Izikid x3 isofix, Britax Max Way och Britax Hi-Way II, men ingen av stolarna tillät mig att sitta bekvämt framför.

Först trodde vi att det fanns en risk att sonens huvud trillar framåt när han somnar (pga av Triofixens lutning), men det händer endast i brant uppförsbacke, så det är inget större problem.

Stolen är kompakt, men rymlig. Jag (183cm) har inga problem att sitta framför bilbarnstolen.

Jag rekommenderar denna stol till alla F10/F11-ägare som vill ha barnet i baksätet, men ändå kunna sitta framför.
Så nu har jag äntligen fått min F11. Har som sagt en Hi-Way II.
Jag håller med om att platsen i framsätet inte blir speciellt bekvämt för en person över 1,8m, men för frugan så fungerar det väldigt bra. Jag ska försöka montera om stolen så att det blir lite sämre benplats för grabben, men jag tycker det är banden som tar i passagerarstolen om ni förstår hur jag menar. Då spelar ju det ju ingen roll vilken stol det är man har... Jag tycker att det finns ganska gott om utrymme i kupén, just nu sitter min son väldigt bra.
Jag har förankrat banden under stolsskenorna. Just nu kan jag 1,83 sitta hjälpligt i framsätet, men det är inte bekvämt. Förstår inte hur man förankrar banden i stolssätet som någon tidigare skrev (har sportstolar) stolen är ju "massiv"?
Så nu har jag monterat om stolen och det belv en klar förbättring för passagerarplatsen fram. Jag tycker fortfarande att det är bra med plats vid den bakåtvända stolen och en person på 1,9m kan nu sitta i framsätet. Kanske inte man tar en resa ner till spanien, men över min förväntan faktiskt.
Så Hi-Way II fungerar i en F11 för en tvååring.
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Hej!
Är det någon som har nya tips på barnstolar (0-18kg eller 0-25kg) som gör framsätet användbart? Eller är det fortfarande Britax Hi-way II eller Klippan Triofix som är bäst i det avseendet ?

Jag har precis bytt bil från V70 till F11 och insåg att vår nuvarande Besafe Izikid X3 tog alldeles för mycket plats i BMWn jämfört med Volvon (Vilket beror på framsätet lutning).

Mvh
Patrik
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag har precis gått ifrån två bakåtvända barnstolar i baksätet till en bakåtvänd och en framåtvänd.

Förra setupen var en Besafe (ej isofix) bakom passagerarsätet och en Maxi Cosi monterad i mitten, det funkade alla tiders och jag som är 195cm kunde sitta som jag ville när jag körde. Nu när vi har vänt på äldsta barnet så har jag istället monterat Maxi Cosin bakom passagerarsätet, jag monterade den med en kudde under stolen så jag kunde sätta den närmare ryggstödet i baksätet och den tar lite mindre plats än Besafen. Tips är att skaffa monteringsöglor för framtolarna som Audi säljer, funkar klockrent och gör montering en fröjd!
Inga av stolarna ger någon direkt ocean av utrymme i passagerarsätet, men min sambo som är 174cm har inte klagat och kortare sträckor har det funkat för mig att sitta shotgun.

Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Perfekt tråd för mig detta.
Är 197cm och vi måste nu gå från babyskydd till riktig stol då vår minsta är 10mån.
Vill ha isofix eftersom vi ska kunna byta förare utan att behöva montera om stolen varje gång vi byter.
Var precis inne hos en duktig försäljare av bilbarnstolar och Triofix är den som tar minst utrymme enligt honom. Vi ska testa nästa vecka och köper den ifall det fungerar bra. Återkommer när vi vet. Hade aldrig kunnat drömma om att få plats med ett barn bakom mig i en F11 utan hade kallt räknat med att få stänga av airbag fram.
Kan tillägga att vi har standardstolarna som bör vara nån cm mindre "tjock" än ex komfortstolarna.
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Detta kanske hjälper någon med samma problem:

Har nu satt in en Klippan Triofix bakom mig (förare) och det funkar trots mina 197cm. Jag sitter som en kung och har gott om plats. Detta gäller dock bara i det upprätta läget på bilbarnstolen. Man kan fälla ut en sak som gör att den får bättre lutning och då går det tyvärr inte längre. Möjligen om man lyckas få basen närmare ryggen i baksätet och att jag går från att sitta som en kung till endast sitta ok. Ska försöka mig på en sådan manöver vid tillfälle men detta duger fint vid kortare resor och i vardagen. Dvs 99,997% av alla gånger man använder bilen. Mkt nöjd!
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Är ändå lilla/e blöjvätarens komfort som borde vara styrande.
Vill ha min tvååring lutande bakåt såpass att huvudet inte faller när det ska sovas..

Mitt tips, åk till en butik och prova ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.