AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.617

523i misständer e61

Hej,

Har en 523i från 2010 uttagen 1 mars samma år. Bilen har gått 12 400 mil.
Mitt problem är att den misständer, framförallt när man ger gas på låga varv, då den hoppar till och det känns som misständning. Även på tomgång går den oroligt, varmätaren guppar lite upp och ner samt att man hör att motorn inte går helt jämt.

Jag har bara kört en vanlig ODB läsare och där finns det inga fel lagrade. Någon som har några tips, eller vart med om liknande på en såpass ny bil?
Den är servad av BMW i Norrköping.

Känns väldigt oskönt när den inte går rent...

/Marcus

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Har också en 523 E61. Hade själv problem med en tändspole som gett upp, då gick motorn riktigt dåligt, kanske en av dina bara är dåliga, på väg att ge upp? Tändsystemet på den här motorn har ju dragits med en del problem, BMW har bytt en hel del på "good will"...
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Känner igen ditt problem, men har inte haft det på länge. De senaste 18 månaderna har jag endast tankat 98 oktan, det kan ha med det att göra kanske? (Nu på sistone har jag erfarit att Statoils 98 är helt alkoholfri, så numera kör jag på det.)

Dessutom kan du kolla med BMW om det finns någon "dold" återkallelse på din bil, jag fick nya tändspolar i april i år när jag besökte verkstaden i ett annat ärende.
Har pratat med BMw i Segeltorp, men han på reservdelar tyckte det hela verkade " Väääldigt" konstigt och undrade över min Körstil? Får väl kontakta dem igen. Man vill ju inte bli stående.

Tycker ändå det är konstigt att den inte lagrat några fel om misständningar i ECU.

/Marcus

St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Låter helt klart som tändspoleproblem. Jag har haft samma symptom på min 530. Fick alla mina spolar utbytta gratis nu i oktober då det finns en teknisk aktion ute för detta.

BMW 4ever
Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
Hej,
Hämtade precis ut min 2006:a 530 från BMW. Exakt samma problem som giesel. Påpekade att fler har problem och att vissa har fått det på garantin men jag fick rakt nej att så inte var fallet med min motormodell. Fanns inte någon garanti på spolarna. Sitter det andra spolar i en 2006 n52 än en 2007 n53 och vad går verkstäderna på när man nekar sådant här?

Mvh
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Mina har bytts 2 ggr under ett år. Första gången när motorn enbart gick på 5 cyl, sedan 1/2 år senare när bilen var inne på service och dom hade en "aktion" på detta från centralt håll. Båda gångerna utan avgift. Dock tror jag att tändspolarna i N52 är av helt annan (och faktiskt) bättre modell. Tror inte att den motorn dragits med samma problem som N53...
Har nu pratat med BMW i segeltorp igen, och dom har inga planer på att göra något gratis. Fick jag reda på. Undrade över om att "andra" fått sina utbytta och varför inte jag fick det så ville han inte svara på det. Har försäkring genom Solid, och dom vill att jag lämnar in den på Borsch i segeltorp. Så det kommer jag göra. Hoppas dom hittar något fel lagrat. Den misständer inte när den är helt all men redan efter några minuter börjar den misstända, både på tomgång och framför allt när man kör i väg på lite lägre varv.

St
80
Storfoten
530 XDT - 17
BMW ser ju direkt på skärmen när de slår ditt reg.nr om det ligger en s.k. "teknisk aktion" på dina tändspolar och då är det inte mycket att diskutera. Ställ frågan rakt och konkret. Antingen finns det en sådan eller också inte. Jag är ganska påläst i ämnet och har den uppfattningen att den tekniska aktionen borde omfatta din bil.
N52 har mig veterligen inte omfattats av detta tändspolebyte (och inte heller samma problem).

BMW 4ever
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Prova en annan verkstad. Segeltorp var inte speciellt hjälpsamma (jag fick betala rundligt) när jag fick tändspolehaveri 9 månader efter att jag köpt bilen hos dem (och 3 månader efter att garantin från dem löpt ut). Den tekniska aktionen med nya tändspolar i våras utfördes i Danderyd.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
jag vet av en som fick sina spolar bytta, gartis när han åkte in för service-byte av batterikabeln, ligger som sagt ett service meddelande ute på detta
Hej, nu är felet åtgärdat av Amb bilservice i Skärholmen, vädigt trevliga och Bosch kunniga. Det var 6 ans tändspole som mycket riktigt var trasig. Dock bytte dom bara den som hade larmat (Motorlampan tändes till slut) bilen går nu 99% bra för det blir fortf en och en annan misständning! Borde kanske byta alla...

/Marcus

Nu är alla spolar bytta, inga misständningar alls! Dom som satt på var orginal från 2010.

/Marcus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.