|
|
|
|---|---|
|
Har länge haft bekymmer i form av rejäla ryck(alltid återkommande vid normalt gaspådrag kring 1500 v/min), misständningar å oroligheter och lite ojämn tomgång på min 328a -99 Efter mycket kli i huvet, sönderplockande, blod svett och tårar å tillsist felkodsläsning hos BMW visade de sig att 2a tändspolen var gången. Bytte den till en begagnad som fungerade i kanske 50mil. Problemen kom tbx sakta smygande allt eftersom spolen gav sig. Köpte en spretans ny bremi-spole. Har funkat i knappa 100 mil och nu är problemet igång igen.. Nån mer som haft problem med att bilen äter upp spolarna på samma cylinder? Äre boxen som e slut eller nåt annat fel?? Dags å sälja bilen eller laga en gång till? | |
|
Inget nytt att en Bremi-spole ger upp. Skippa gärna detta märke om du skaffar nya. Bytte själv rätt nyligen 2 stycken. 1 är bytt sen tidigare. Så nu är det 3st kvar som kan säga upp sig när som helst. Fast mer än 100mil ska dom ju klara av. Kollat om det ligger några felkoder kvar? |
|
| Jag har bytt tre spolar i år. Men har stoppat i bosch nu som förhoppningsvis håller längre. | |
|
De ska vara bosch o inget annat Bremi kan du kasta i soptunnan med engång. Rent skräp är de vad är. |
|
|
Schmiedmann har till bra priser. Hade bytt alla 6 direkt och inte en i taget. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mina Bremispolar har rullat 22.000 mil snart UA. Dock fanns det en tillverkningsserie under 2003 som var dåliga som byttes på Garanti om en gick sönder bytes alla ut mot Bosch, så man ska nog inte dra alla Bremispolar "över en kam" ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| I min 320 -04 gick två spolar på ett halvår. När den sista gick sönder bytte jag alla till en bättre variant och sedan dess har det fungerat. | |
|
Vill inflika igen att det endast är spolen på cylinder 2 som konstant ger med sig, har inte haft problem med dom övriga. Den nya bremi-spolen kom från schmeidmann, och en höll ju inte alls bra. Men har inte heller prövat bosch ännu, utan åxå BMW' s egna som begagnad innan... Felkoden som ja fick när ja va hos BMW med bilen ligger väll kvar i minnet på han men om de skulle påverka funktionen borde inte bilen gå bra när man sätter i den nya spolen, men de gör den ju, i mellan 50- 100 mil. Har åxå noterat att om man varvar mkt, drar ut växlarna ordentligt och plågar på bilen lite så ryker spolarna ännu fortare.. :s |
|
|
Vad har du för stift och hur ser stiften ut? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Stiften är dom rätta från ngk som gått en bit, men inte för länge, har prövat å bytt till andra stift men blir ingen förbättring överhuvudtaget... | |
|
Hur långt är "en bit"? Vilken beteckning har de? Hur ser de ut? (Särskilt på tvåans cylinder!) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| dom har nog gått 1000-1500 mil... dom satt i när ja köpte bilen, och problemet fanns till viss antydan redan då. Stiften ser ungefär lika ut alla 6, dom 2 innersta är lite oljebadade för att ventilkåpspackningen har läckt i tätningarna kring "stifthålen" Har provat och bytt till nya Boschstift en vända, vilket bara gjorde att bilen gick skitbra i typ 1 mil för att sen gå ännu sämre än med dom gamla stiften.. | |
|
Har du möjlighet att köpa nya stift, så köp Iridium. Du får bättre förbränning. Denna säljaren är bra Länk 4 elektrods är sämre. Även Bmw och andra bilmärken är på väg att byta till Iridium. Sen hade jag bytt alla 6 spolarna. Schmiedmann har bra priser på dessa. Visst är det en slant att hosta upp, men det blir dyrare för dig i längden att byta en spole om och om igen. |
|
|
Har din EMD lampa lyst till något eller den förblir släckt? Tänker på om ditt gas spjällshus också spökar för dig eftersom du nämnde 1500 varv i första inlägget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.