AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.261

Alpina reservdelar?Vart...

Sida 1 av 2
Ko
43
KolvGubben
327ik-88 Stora M-pkt
520 -89 e34 2,5l
Tjena!
Jag Skulle gärna vilja veta vart man får tag på Alpina motor delar? Jag har en 2,7L Som suttit i en b3 e30.
En del saker kanske passar från andra motorer men mycket e nog bara Alpina, jag har hört på BMW och dom klarade tydligen inte av att få tag på delar...??
Finns det nån general agent för Alpina i Sverige, eller måste man ringa direkt till Alpina?

Tacksam för alla svar!!

MvH Jonas Ö
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bmw är generalagent för alpina (delägare/huvudägare) och kan visst få tag i reservdelar, men eftersom det inte ligger i etk så är det lite jobbigare för dom att plocka fram reservdelarna till en alpina. Men om inte din bmw återförsäljare klarar av det så hör med nästa. Ett annat alt är Jarls i kungshult/hbg.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Det går utmärkt att beställa från BMW.

Beställde en Alpina accessoar (med Alpina reservdelsnumemr från deras site) från reservdelsdiskn utan problem. Det enda problemet var att BMW tog 200% mer än Alpina nere i Tyskland :(
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gustav,
Det går inte att beställa direkt från Alpina alltså... Finns ingen annan återförsäljare då, typ i tyskland eller nåt?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Hej,

det går nog att beställa direkt därifrån, men du kan ju åka på tull då.

Tyskland är det ju bara gå till exempelvis BMW Flensburg eller iknande. BMW delar är MYCKET billigare i Tyskland.

Ko
43
KolvGubben
327ik-88 Stora M-pkt
520 -89 e34 2,5l
Hejsan!
Jag tyckte också att det lät konstigt att dom inte klarade av det..Vet ni någon som importerar BMW/Alpina delar till "rätt" kurs?
Snackade med "AB Reservdelar" i Sundbyberg, och dom sa att Alpina delarna var svåra att få tag på och svindyra?
Jag ska ta å ringa en annan BMW-Handlare imorgon...
Lite of topic: Är 2,7:an ovanlig? Jag har då inte sett många iaf..
Kom görna med fler tips och råd!!...(=

MvH Jonas Ö
mackan325
Beställ direkt från tyskland, ingen tull mellan EU länder. Tyskarna har dessutom bara 15% moms....
Skiöld
Vart beställer man grejorna ifrån då, adress?

Alpina
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
ja prova www.alpina.de det är iaf adressen till företaget om du inte ska beställa från nån småhandlare..
Skiöld
Min tyska = 0

""Micke""
Visa användare
177
E24 Alpina
635Csi(M106)
3.0si -73 (E3)
Jag uppar den här tråden.

Jag sommarjobbar på en bmw-butik och har hjälpt till på reservdelssidan men har aldrig lyckats ta fram alpina delar. Är det någon som vet hur man gör när man ska leta fram Alpina-reservdelarna?

/Farre
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Kan tänka mig att du behöver Alpinas reservdelsnummer, om de ens går att få fram i BMW:s ordinarie reservdelssystem.

Komponent- och tillbehörskataloger för ett gäng modeller finns här: Länk

Visa användare
177
E24 Alpina
635Csi(M106)
3.0si -73 (E3)
Jag har Alpinas reservdelsnumret men vet inte hur jag ska få fram delen via bmw. Det sägs att det går och att bmw får framdet, men det jag undrar är HUR.

/Farre
70
löparn
750 iL e38-95
Alpina Biturbo-92
m3 e36 3.2 limo -98
750 iL e 32-89
Ett tips!
Gå med i Alpina Club Schweden. Kostar 200 kr. Då får du möjlighet att köpa reservdelar från Alpina till mycket bra villkor via en kontakt vi har i Tyskland. Jämfört med detta vårt alternativ är köp från BMW Sverige inte förmånligt. Ett annat tips är att kontakta Jarls Bilservice. Mycket kunniga och bra att ha att göra med. Som klubbmedlem för du även rabatt.

Mvh
Magnus
Vice ordf Alpina CS
0761-765263
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Jag mailade Alpina en beställning på delar (dekoset-delar, lackstift och nyckelband) men fick nobben. Endast genom svenska återföräljare av BMW, hette det. Då beställde jag hem ett nyckelband från återförsäljaren i Malmö för att kolla leveranstid, men har nu väntat i mer än en månad på nyckelbandet som inte kommit än. Har Alpina sådana allvarliga leveransproblem? Tur att jag inte behövde någon vital del, då hade ju bilen blivit stående i en evighet.

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Alpina har inga leveransproblem, det är de svenska BMW återförsäljarna som inte har något som helst intresse av att sälja Alpinadelar därav höga priser samt väldigt långa leveranstider.

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Visa användare
177
E24 Alpina
635Csi(M106)
3.0si -73 (E3)
Löparn: Du har PM! :)

/Farre
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Men varför säljer de då inte direkt från Alpina? Alternativet kan ju inte vara att beställa från BMW om det skall vara sådana orimliga leveranstider och om deras samarbete fungerar så dåligt.

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
BMW Sverige och Alpina har inget samarbete, så troligtvis köper de svenska BMW handlarna Alpinadelar genom tyska BMW handlare som i sin tur tar dem från Alpina.

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Bu
82
Bumer2
Alpina B8
Vänliga användare, erans småprat om alpina delar är löjligt. Ingen av er i närheten hur det funkar med beställning. Jag kan upplysa er:
Nr1. Tre sätt att beställa alpina delar
- VIA Alla BMW återförsäljare
- Alpina klubben (Ando)
- Jarls Bil...(rekomenderas ej)
eller om man åker ner till Tyskland och handlar direkt från Alpina
Nr2.
Delar med art. nummer kan ni få tag från Alpina reservdelskatalogen som ni kan öppna via Alpinacs eller från alpina's hemsida. I katalogen finns delar till nästan alla modeller. BMW i Sverige har liknande katalog i deras system (ej i etk).
Det kann vara så att mindre återförsäljare bryr sig inte om alpina och orkar inte beställa/leta alpina delar.
Nr3
För att kunna beställa alpina delar måste man skriva API framför art.num
För BMW delar man skriver bara art. num.
Nr4
Alpina delar/ BMW delar kostar mer i sverige pga tull och transport. Köpte själv dekoset till e36. Direkt från fabrik kostar ca 3000:- I Sverige 3800:-
Det är alltid så.
Nr5
Alpina HAR leveransproblem!! Jag fick vänta 3 veckor för att få min dekoset, jag kan säja att är snabbt leverans. Alpina hade hemma denna dekoset men det tog ändå 3 veckor!! Bekant till mig fick vänta 8 månader på klistermärke ALPINA bak???!!!!
Det är oacceptabel!!!!
BMW delar beställda från Tyskland går 4-6 dagar om dem finns i Tyskland annars kan ta upp till 4 månader.
Problem med Alpina är att de väntar på ett antal order från Sverige innan de skickar ut dem. Det blir billigare för dem i sånt fall!

Hoppas att det hjälpte och ni vet hur det funkar med beställningen! :)
70
löparn
750 iL e38-95
Alpina Biturbo-92
m3 e36 3.2 limo -98
750 iL e 32-89
Bumer 2:

Varför denna negativa åsikt om att beställa från Jarls Bilservice? Har du själv beställt därifrån? Det har jag gjort! Med ett gott resultat dessutom. Jarls är enligt min uppfattning både mycket kunniga på Alpina-bilar i allmänhet, äldre som nyare modeller, och mycket bra att ha att göra med. Kan utan tvivel rekommenderas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.