|
|
|
|---|---|
|
Hej Min 523 E39 1996 den går på rött o ingen värme alls i kupen Jag har tidigare fårtt värme o temp mätaren står still åker en dag sen samma sak igen ingen värme o går upp på rött. Jag har luftat nu 1000 gånger så fort jag får värme rör sig ej tem mätaren. men nu har ja kört fast jag körde igenom kylaren med luftnu cirkulerar vattnet som det ska innan hade jag bara ern slang varm den vid luftskruven. den andra sidan var helt iskall men nu har ja tryck men när bilen blir varm så bubblar det jätte högt o känns dom det ä mega tryck o tills slut då går den på rött mätaren o jag får ingen värme alls i kupen Jag kör bilen varm öppnar luftskruv och kylar locket o varvar bilen ibland får jag värme när vrider upp kylarlocket lite men så fort man stänger det så försvinner värmern igen Hur viktigt är denna myten att bilen måste stå i 45 graders uppförbacke ska det verkligen göra sån skiljnad | |
|
Öppna inte kylarlocket när bilen är varmkörd. Ja, testa att lufta i backe, det kan hjälpa till att få luften att vandra åt rätt håll. Har du haft på värmen på fullt och fläkten på max under luftningen? Fyll på vätska i systemet, börja först vid luftskruven på termostathuset. Kläm lite på slangarna emellanåt. Läs Hassos mektips (byte av vattenpump) så finner du lite läsning... Lycka till! Mvh Håkan |
|
| jag har haft full värme samt fläkt på max | |
|
Har du bytt något i kylsystemet? om inte så har troligvis pumpen rasat. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| det är min misstanke också men den låter inget hörs inget visslande ljud den ä knäpptyst. | |
| hur felsöker jag om vattenpump skulle va paj tycker jag får fylla på så mycke vatten o fattar inte vart all vatten tar vägen. | |
|
Antingen så har du ett stort läckage, eller så har du mycket luft i systemet. Vattenpumpen lär i alla fall inte dricka upp det. ;-) Lufta enligt Hassos anvisning i mektipset så skall du se att det löser sig. Nr 1 är att bli av med luften. Därefter kan du börja fundera på vattenpumpen, om det nu inte hjälper med luftningen. Här är mektipset: Länk |
|
|
"Jag har tidigare fårtt värme o temp mätaren står still åker en dag sen samma sak igen ingen värme o går upp på rött. Jag har luftat nu 1000 gånger" Du hör eller känner inget om skovlarna ramlar i bitar så mitt råd är att plocka bort pumpen omgående för inspektion. Sen är det bara att hålla tummarna att topp/packing klarat dessa kokningar. Visst är det så att vattenpumpen inte dricker upp kylarvätskan men när cirkulationen stannar med fullt system så börjar det med att tempen stiger i övre delen av motorn,och efter ett tag löser locket ut och systemet tömmer sig. Tänk även på att högt detta frestar på allt i systemet. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Detta är mitt senaste v-pumps haveri Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Är det inte billigare o lämna in på verkstad o riktig felsök o provtryckning än riskera blåsa toppen med återupprepade varmkörningar och bli tvungen o skrota bilen ? | |
| ska byta termostat o tömma systemet på vatten idag det ä mitt sista försök annars lämnar jag in den. | |
|
När du ändå mekar så plocka ur v-pumpen så ska du se att felet ligger där. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Hej hur svårt är det att ta ur pumpen o kolla | |
| Om du ändå ska byta/inspektera termostaten är det knappt något mer jobb att lossa vattenpumpen. | |
|
Nu verkar ja ha löst mitt problem bytte termostaten men själva grejen är hur mamn luftar hittade nu hur man ska göra exakt... * Du ska stå i backe behöver inte vara nån jätte backe * Köra bilen tills den blir varm o börjar vandra mot rött * Stäng av bilen vrid om luftskruv vid kylare enbart tills den har slutat ryka * öppna locket o fyll på kläm gärna på slangarna också så går vatten nivån ner. detta får man upprepa ett gäng gånger gör man detta som jag har skrivit så kommer all luft att försvinna. Jag har luftat enligt alla experts tips men inget har fungerat denna metoden jag nyss har skrivit vet jag att den fungerar. man ska absolut inte ha bilen igång när man luftar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.