AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.187

BMW 540iT/6 -97 EWS eliminerad, men startspärr ändå

Ni
9
Niklas Rosell
330xi -01
323ti -98
Jag köpte en bil med problem med startspärren, den startade emellanåt och ibland inte en reaktion från startmotorn, dvs inte ett klickande. Batteriet är helt nytt och när startmotorn går runt låter det friskt. Jag har två original fjärrnycklar som beter sig likadant.
Två oberoende verkstäder har felsökt och sagt att det har med EWS-systemet att göra.
Istället för att trassla med att byta ut del för del och para ihop med bilen löste jag problemet genom att att skaffa en DME-box utan EWS (startspärr) från:

Länk

Tyvärr löste det inte problemet, den är rätt vad det är stendöd, lampor och allt lyser som de ska och minskar inte ett dugg i styrka som det brukar göra när startmotorn tar ström. Igår var samma sak igen, men den startade efter en stund så jag tog mig hem. Under dagen startade jag den med jämna mellanrum utan problem, men när jag skulle iväg på kvällen var det inte en reaktion så jag fick åka Volvo...
I morse var den fortfarande död, jag provade låsa, låsa upp, byta nyckel och till slut provade jag att hålla nyckeln i startläget, efter några sekunder startade bilen och nu startar den obehindrat med bägge nycklarna. Är det en slump?
Finns det fler saker i bilen som ger startspärrsfunktion?
Jag tänkte om det var någon annan givare någonstans som ställer till det, voltmätare på batteriet, nån givare till kopplingspedalen som sitter i USA-bilar, eller om det är något med larmet, eller...

Någon som har en bra idé? Eller bara en idé? =)

Ca
144
Camaran
540ia -93
om du har bytt DME box utan spärr då är du förbi detta problem nu är det nåt annat som spökar ,,,,
kan vara värt och kolla tänningslåset om det glappar
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nu vet jag inte hur det ser ut på just en 540 -97 men på E36 så finns det en EWS box som spärrar signalen till startmotorn. Om den boxen finns kvar så ligger nog felet där. Dock lätt att fixa, bygla bara rätt kabel som går in med rätt kabel som går ut så är det biff. Leta rätt på ett elschema för din bil så lär du snart se hur du gör och var boxen finns.

// Magnus

Ni
9
Niklas Rosell
330xi -01
323ti -98
Tack ska ni ha, jag har sneglat på denna innan:

Länk

Men antog att det inte gällde min eftersom det inte följde med någon kabel...
Och för att bilen fungerade perfekt.

Kom fram till att min styrbox heter DME M5.2, och den är med bland de som behöver byglas.

Jag ger mig ut och provar, så får vi se om det hjälper.

Ni
9
Niklas Rosell
330xi -01
323ti -98
Jag fick följt guiden, utan EWS-box var den helt död, utan EWS-box och med bygel på rätt ställe (en vanlig flatstiftssäkring passade perfekt) så funkar det klockrent.

Hade först funderingar på om jag hade fått en box med startspärr ändå, men allt verkar i sin ordning nu.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
$599 usd =4250 spänn+ frakt. kollade du vad ett EWS byte ink kodning skulle kosta på BMW ?? typ halva pengen finns det uppgifter på.
Nu saknar bilen startspärr är det så smart ??
Man behöver inte byta del för del utan Diagnosprogrammet talar om var felet i systemet ligger.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ni
9
Niklas Rosell
330xi -01
323ti -98
Hej Hasso,
För att förklara varför jag gjorde som jag gjorde:
Till förra ägaren sade de att det var EWS-systemet som spökade men hittade inget fel, de kodade om nycklarna och skickade hem honom.

Jag köpte bilen med vetskap om problemet, var inte särskilt påläst när problemet uppstod för mig och jag blev stående.
Fick gjort en felsökning för 1500:- där de sa att det var återigen EWS-systemet men att de inte kunde se var felet låg, och att det troligen låg i DME-styrboxen. Jag fick reda på att det var ett jättejobb och bara att byta del för del och koda om och testa, typisk kostnad för att få rätsida på EWS-problem var på fel sida 10 000:-, det kunde mycket väl bli 20 000:- om de blev tvungna att byta ut alla komponenter sade han också. Det är i stort sett vad jag gett för hela bilen.
Jag vågade inte släppa lös de på bilen, jag såg framför mig hur kostnaderna skenade iväg, jag antar att de inte ville ha in bilen och skrämde iväg mig. Om den prisbilden och de uppgifterna var så fel.

Därför såg jag en engångskostnad på 6000:- (inkl. frakt, moms och tullavgift) som en säkrare investering.
Det sitter ytterligare en godkänd startspärr i ett eftermonterat larm. Men jag kan hålla med om att det känns rätt dumt att bygga bort en sån sak.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok då förstår jag din väg ! :) känns helt rätt. Räcker gott med en startspärr, att dubbla dom är dubbelt trubbel när det krånglar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ni
9
Niklas Rosell
330xi -01
323ti -98
Ja jag är nöjd, nu fungerar den som den skall!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.