|
|
|
|---|---|
|
Hej, Fick den röda symbolen med ratt+hänglås att lysa idag på den lille (118d - 2006-12). Bilen går dock att köra. Har försökt att släcka koden med Inpa i CAS men det verkar komma tillbaka. Någon som har rivit hela skiten enligt: Länk Är det värt det? Hjälper det att lösa felet? Dvs. smörja upp mekanismen. Några andra tips? Är inte sugen på att byta hela rattstången mm. för det lilla eländet. Tackar på förhand! Mvh, Zoltan | |
|
Ingen? Jag skruvade ner hela skiten idag och smörjde upp rattlåset. Allt verkar funka men kan inte släcka den röda symbolen. Följande fel verkar inte försvinna Länk Nästa blir att åka förbi BJBil se om de kan släcka koden. Annars blir det att byta låset, sen kanske byta bil. Börjar tröttna på BMW:s usla kvalitet. Den lilla motorn är lik skiten som sitter i leksaksbilar. Nä, kanske dags att köpa Subaru eller Toyota. Har ni tankar, dela gärna med er. Mvh, Zoltan |
|
|
Inget som går på garanti då? Länk (låter ju inte så bra om du i värsta fall måste byta styrkolonnen). Länk (en fick styrkolonnen bytt på en E90 garanti men skulle ha kostat 450 pund = 5000 spänn) Länk (här någon som klarade sig med någon slags omprogrammering istället för 450-700 pund beroende på del) Du har nog bara haft otur. Min E91, 320i från -06, och nuvarande E83, 2.0d från 2007 har gått grymt bra. Har kört nästan 7000 mil med E83:an och ~4000 med gammeln och har haft en lite kylvätskeläcka i ett plaströr i E91:an och lite gnek i kopplingen i E83:an (fick ny på garanti). |
|
|
Nån som vet om styrkolonn passar från senare modeller? LCI? |
|
|
Tummen upp för BJbil! Ett par klick i servicedatorn så var felkoden väck från CAS! Allt funkar nu! |
|
| Skulle felet komma tillbaka finns möjligheten att köpa en sådan här. Länk Om jag råkar ut för det, och felet inte gåt att få bort genom att nolla felminnet så köper jag förmodligen en sådan. | |
|
Den kostar mer än en beg. styrkolonn från bildelsbasen. Ganska dyr, mao. någon smart som utnyttjar läget. Frågan är om de nyare stykolonnen passar till de äldre (dvs. LCI mot icke LCI). Läste något om nödvändig omprogrammering... Och om den nyare ELVn är förbättrad? Det sura är att det inte går att köpa ELV ENBART. Man måste köpa hela skiten. Det är en jävla blåsning av BMW. Samt att de inte tar det på goodwill. Jag börjar lura på annat märke snart, kanske fyrhjulsdrivet från japan. Passar bra till trollingbåten:) |
|
|
Nu har felet kommit tillbaka på 1:an. Jävla skit! Mekanismen i rattlåset hade hakat upp sig. Ett HELVETE att riva ut det pga. en jobbig skruv på rattstången i torpedväggen. Nu är min fråga: Passar styrkollonn från NYARE modeller med annan artikelnummer? Nån som bytt? Jag vill fan inte skruva ihop skiten igen och få tillbaka felet om 6 månader. Sen kan man undra om rattlåset har fått någon uppdatering på senare år? Tacksam för ev. svar! |
|
| Ingen som har koll på om nyare rattlås är modifierad till bättre? Och om det passar äldre modeller? Servicebulletin? Recall? Nån snäll själ som kan kolla i TIS? | |
|
Fixat! Om nu nån vill veta. Jag ringde till BMW i Mölndal boch fick prata med en av deras bättre gubbar på verkstan. Han ville minnas att 2008 blev ELV förbättrad. Men han var inte så värst pigg på problemet. Jag köpte en kolonn från en 2010:a. Bytte eländet och nollade felkoden med DIS. Inpa 5.0.2 kan ni slänga åt helvete, den klarar inte att släcka den "röda ratten". Orkar inte lägga in allt exakt här. Men det verkar som att pisskonstruktionen blev lite bättre piss efter 2008. Sen kan man undra hur fan BMW kan köpa in sån skit från Valeo. Usch. Valeo kommer att bli BMWs död! Det måste finnas enklare lösningar. En liten jävla DC motor o lite plasthjul. Fattas bara att skiten pajjar och går in under färd. |
|
| Jag har samma problem som återkommer varje gång batterispänningen sjunker (130 2008) Om batteriet har svårt att hålla spänningsnivån måste det bytas annars återkommer "felet" | |
|
Mmm. Läst det med batteriet. Har dock ganska fräscht batteri i bilen. Det gamla rattlåset hade hakat upp sig i öppet läge. Trotts att jag har haft isär den och smörjt upp den ett par månader innan. Det är en klar skillnad i ljudet och snabbheten mellan den gamla och den nya. Den nya är mer distinkt i sin gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.