|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa, Min e60 från 2004 har börjat bli väldigt törstig på senaste. En vanlig tank har varit 1,2 - 1,3 blandad körning men nu är den uppe på 1,6. Det finns några grejer jag funderat på men kan de verkligen öka förbrukningen så drastiskt? - 0,5l mindre olja mätte mekonomen när de kollade oljan. I övrigt är stift och olja i form - Batteri som börjar bli gammalt, något svårstartad men laddade med Ctek och inga prob sedan dess. - Sommardäck som max har en säsong kvar. Tacksam för tips, ideer, om någon känner igen sig och eller haft liknande besvär We ride together - We die together | |
|
Min 550 ligger på 1.6 c:a i stadstrafik, 1.0 landsväg och 2.0 med inspirerande körning. En 525:a bör dra mindre absolut! |
|
| 530IA N52 258HK 1.5 stadskörning | |
|
Min gamla 525 drog max 1,1 skulle tro du har något problem med din Börja med det som inget kostar däcktryck kolla så den får luft mm Sen får man gå vidare avgas egr ventil mm Ha deT |
|
| Låter skumt. Min 530i 2004 e60 drar blandad 0.9, stad 1.4 och långkörning 0.7. | |
|
Skumt är det minst sagt! Bilen blir varm men fläkten ut i kupen är trasig/extremt svag. Snart är jag uppe på halvtank och den har dragit 2,0 l/m Kan ett gammalt batteri (som för övrigt är laddat) verkligen göra så den spårar ut så här? Har ni några andra förslag? Termostat? Tack! We ride together - We die together |
|
|
Rullar bilen lätt? Kan annars vara anliggande bromsar. Visst drar den mer när generatorn laddar, men inte så här mkt. Om den går upp i temperatur så kan du utesluta termostaten. Fick du kontrollerat däcktrycket? Gällande svag fläkt så kan du kontrollera om coupefiltret är bytt. Mvh Håkan |
|
|
Trots motorvärmare är den lite lätt svårstartad, rullar lätt, däcktrycket check. Det är stadskörning visst och i väglaget får man gasa på lite extra för att komma iväg och jag kommer sällan upp högre än 70 km/h emellanåt men skall det verkligen spåra ur såhär? Tankar shells V-power. Några mer förslag? :) We ride together - We die together |
|
| Har du kollat avgasvärdena? En LMM som inte är på topp brukar ju kunna ge hög förbrukning, och felaktiga avgasvärden. | |
|
Tja igen, nu har jag tagit ut den på motorväg en runda och på halvtank har den nu dragit exakt 1,45 l/m - är det OK? Batteriet är som sagt dåligt och det har varit snökaos här, speciellt förra veckan... halt och låga hastigheter.... Känns högt på en 525i men kanske förklarligt? Vad tror ni We ride together - We die together |
|
| Snö, slask, halt och kring nollan nu i Sthlm => blandad körning har gett 1.1 l/milen på 740'n. Så 1.45 l/mil för din bil är inte OK. | |
|
Hur kör du för att få ner en v8 till 1,1 i blandad körning? min drog aldrig under 1.5 i blandad körning. |
|
| Min 525iat -04 drog 1,6-1,7 stadskörning, 1,2 blandadkörning och ca: 0,8 landsväg. Min 523iat -07b med N53 motorn drog 1,5 stad, 1,1 blandad och 0,8 landsvägskörning. Slutsats: det är garanterat inget fel på din bil. | |
|
Siffrorna du anger, är det bara färddator siffror eller har du täknat ut vid takningarna? Om du inte gjort det, så börja direkt med det och se vad siffrorna blir. Det bästa är ju om du ska åka nån längre tur och mäter upp vad den drar under en viss sträcka på landsvägen, då du kör i hyfsat konstant fart. Kan vara värt att tanka en extra gång nu under jul när du ska besöka nån släkt eller dylikt och sen berätta vad den drar på 10 mil motorväg eller landsväg. |
|
| Hur är ditt vanliga körmönster? Varmgarage eller kallstart utan motorvärmare varje dag? | |
|
Tack för alla svaren Tjabba siffrorna jag anger är manuellt räknade vid tankning och "countdown" via bensinmätaren. Jag har motorvärmare och använder den varje dag och märkte som sagt extrem skillnad på motorväg/landsväg jämfört med min vanliga stadskörning korta sträckor på typ 0,5mil åt gången.... Men ändå liksom? Närmare 2.0 stadskörning med detta väder? Är det verkligen rimligt.... We ride together - We die together |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.