AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
15.717

Säljer Bavaria Stockholm importerade bilar?

Sida 1 av 2
Te
40
Terminator
520dAT -11
Hej,

Jag har idag precis hämtat utan en 520dA Touring -11 ("Premium Selection") från Bavaria i Vällingby. Dock så blev jag lite konfunderad när jag kollade på Transportstyrelsens hemsida kring historiken och såg att första reg i Sverige var nu och när jag tog en Carfaxrapport på bilen så stod det klart och tydligt IMPORT av återförsäljare. Jag har försökt att kolla upp om Bavaria säljer importerade bilar och om Premium Selection kan innebär import men hittar ingen info i frågan.

Det enda jag kan kolla är att t ex Bilpriser.se värderar en importerad likadan bil 36 000 kr lägre och att priset vi betalade ligger i nivå med deras uppskattade pris för en svensksåld. Jag vill inte ha köpt något som kommer ha klart lägre andrahandsvärde och ev. dyrare försäkringar.

Jag ska självklart kontakta de first thing imorgon men tar gärna era synpunkter och kunskap i frågan.

Tack,
Hans
Verdi
Den räknas väl som svensksåld om det är BMW själva som tar in den?

För du vet väl att det inte finns några svenska BMW?
Te
40
Terminator
520dAT -11
Jo, jag vet att de inte tillverkas i Sverige :-)

Det var just den definitionen, svensksåld om den tas in av BMW själva, eller inte som är själva pudelns kärna för min del. Tänkte höra vad försäkringsbolagen säger också.
Tas den in av generalagenten så har den vagnskadegaranti och fri service från uttagsdatum och den är klassad som en sv-såld så på dem punkterna är det inget konstigt. Det är inte ovanligt att BMW Sverige tar in lätt begagnade populära modeller som rullat som tjänstebilar i München eller hos någon Niederlassung.

Stephan
Te
40
Terminator
520dAT -11
Tack för ditt svar Stephan. Jag fick samma besked från min försäljare på Bavaria så nu är jag lite lugnare, gladare och bilen lite snyggare i sin spacegrå färg. :-)

Mvh
Hans
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Terminator

PS-Premium Selection innebär följande:

BMW Premium Selection innebär
följande 9 punkter:

1. Garanterat Mätarställning
2. Certifikat på godkänd kontroll
3. Utvalda, kontrollerade och åtgärdade.
4. 12 Månaders EuroPlus garanti
5. Professionellt underhållna och servade
6. Dokumenterad servicehistorik
7. 100% Teknisk och Optisk Test
8. 100% Fullständig fordons och servicehistorik
9. Fordonen är generellt i utmärkt skick
Bi
3.797
Bianca

I det långa loppet så är det hugget som stucket ang försäkring på imp /sv-såld

Min m3 cab som jag köpte från BMW Munchen Niederlassung förra våren är inte dyrare i försäkring än motsvarande sv-såld...kanske t.o.m billigare...
I och med att BMW Sverige tagit in den ska den ha exakt samma klassning som en ny sv-såld och även ha samma villkor/självrisk lyssna med försäkringsbolagen om detta. Man kan tycka att säljaren borde ha informerat om detta vid köpet det kan man begära någon kompensation för i och med den oro som detta skapade. Personligen hade jag informerat om att den var intagen från BMW Tyskland så hade ingen oro skapats. Stephan
ni
520
niklas100
520d 2008
Förstår inte varför alla envisas med att tro att en importerad bil skulle ha samma/bättre försäkringsvillkor som en svensksåld läs det finstilta de flesta fs bolag har tex betydligt högre självrisk för importer
Bi
3.797
Bianca

Och nu börjas de igen..Gäller givetvis inte alla,men dom imp bilar jag haft inkl nuvarande M3,är billigare jämfört med en sv-såld.har ringt o kollat mellan olika bilar
jag kan läsa..Frågan är vad det är,DU inte fattar,och envisas med??
självrisken är 1000kr högre..SO WHAT!
Bi
3.797
Bianca

Kan inte va lätt att inte förstå..............
Niklas; En bil som tas in av en godkänd importör (i detta fall köper BMW in sig i vagnsskadegarati + fri service förutom klassningen) klassas på EXAKT samma sätt och har EXAKT samma villkor som en bil som tas in när den var fabriksny dock är det lämpligt att säljaren berättar detta vid köpet så att sådana som du inte får för sig något annat. Det är skillnad på bilar som tas in av privatperso.n/eller icgodkänd" importör. Stephan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men Bianca nu överreagerar du lite. Niclas har ju helt rätt, självrisken är ju faktiskt högre på din bil än motsvarade svensksålda bil. Varför en så otrevlig ton?

Skillnaderna skiljer sig från bolag till bolag, men det är inget som TS behöver fundera på då hans bil kommer att klassas som svensksåld.
ni
520
niklas100
520d 2008
Bianca vilket fs bolag har du finns några få fs bolag som inte gör skillnad mellan svensksålt/import men det är väl bättre att informera folk om sanningen att det överlag är dyrare att försäkra import sen kanske det inte gäller i just detta specifika fallet då det är BMW som står som importör
Men när man läser ditt inlägg så får du det att se ut som att fs bolagen belönar importer
ni
520
niklas100
520d 2008
Stephan hur funkar det efter vagnskadan och ev garantier tar slut klassas den då som import ?
Isåfall drabbar det ju andrahandsvärdet när ts sen ska sälja bilen
Vad är det för självrisk ni pratar om? Jag har aldrig haft en importbil som haft sämre vilkor än motsvarande svensksålda bil när det gäller premie/självrisker. Men nu har jag inte haft så nya bilar så att nån maskinförsäkring har gällt så det kanske är den ni menar?
ni
520
niklas100
520d 2008
Ja maskinskadan har för de flesta bolag ett tillägg där de tar ut dubbel självrisk om bilen är importerad detta blir för tex BMW org försäkringar en skillnad på 30% av skadan för en svensksåld gentemot 60% av skadans värde för en importerad bil ganska stor skillnad således
niklas100; Det du skriver gäller INTE denna bil som är intagen av generalagenten. Känns som du är en skiva som hakat upp sig, varför fortsätter du skriva samma sak om och om igen? Läser du inte inläggen?!

Stephan
Nej den klassas som sv-såld så efter vagnskadegaranti är över är den lika som en BMW som togs in ny det enda skillnaden är att denna rullat i Tyskland ett antal månader.

Stephan
Jag har precis ännu en gång försäkrat en importerad bil, denna gången blev det hos Trygg Hansa och snacket om att högre självrisk än en svensksåld stämmer ej enligt mina erfarenheter iaf. Jag valde storlek på självrisken och därmed på premien. Hur enkelt och gescwindt som helst, precis som när jag kollar runt efter försäkring på en "svensksåld" bil. Det känns dessutom som att det är mkt i denna tråden som nu hackar fast som i andra trådar när det gäller importbilar där Niklas haft inlägg. Vi vet din inställning om importbilar redan Niklas, du behöver inte dokumentera den ännu en gång!

Jag tycker dessutom som Stephan att försäljaren enkelt hade kunnat berätta för TS så hade just den här tråden undvikits. Självklart har TS samma rättigheter (och skyldigheter) med sin bil som om den från början varit registrerad i Sverige. När vagnskadan tar slut så måste han då som på övriga bilar välja en försäkringsstorlek, antagligen helförsäkring som passar just honom.

/Anders
ni
520
niklas100
520d 2008
Ok jag förstod det som att ts hade sett att bilen stod som importerad hos transportstyrelsen
Men står den som svensksåld så är det klart ingen skillnad då jag antar att alla uppgifter till fsbolag o liknande kommer från transportstyrelsen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.