|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
...och eventuellt framhjulsdriven....i3 och i8 Born.....? Things might happen soon... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. | |
| Postat i rätt forum? | |
| Vad är papper passé? | |
| han syftar nog på att servicebok i pappersform snart är passé. passé=förbi, föråldrat osv | |
|
Jaha, tackar då är jag med - franska - fint värre? :) Passé composé är den vanligaste formen av imperfekt i franskan minns jag från skolan. Le carnet d'entretien est passé? Et on expecter des i3 et des i8 demain? :) Fast servicebok i digital form låter inte troligt, då det skulle snedvrida konkurrensen. |
|
| Är det inte Mercedes samt Toyota som gått över till det ? | |
|
Mercedes har inte haft några serviceböcker på flera år, och nu har BMW också gått över till det, min F30 har ingen servicebok BMW CS #5139 |
|
| Ja, serviceboken är ett minne blott. Till F3X får man ingen bok, serviceinfon är bara digital. | |
Verdi |
Det var väl på tiden? Blir mycket svårare att fejka stämplar nu om man säger. :) |
|
Är dessa elektroniska serviceböcker tillgängliga för andra verkstäder än märkesverkstäder? Det måste de vara, annars skulle de inte vara OK i EU som jag förstår det. Och om de är tillgängliga för andra så lär de vara enkla att fejka. |
|
|
Sannolikt blir de enklare att fejka. Behövs en fingerfärdig hacker som vill göra sig en karriär i seviceboksbranschen. Tog inte lång tid för att få sin digitala vägmätare inställd till önskat värde./ Realist. mrMPOWER |
|
Verdi |
Enklare lär det väl inte bli. Du har kollat för mycket på film. Klart det kommer att gå att göra men det är betydligt besvärligare än att bara köpa en stämpel. |
Verdi |
ps. Eller ens det... Behövs väl ingen fysisk stämpel egentligen heller. |
|
BMWs styrelse har tydligen godkänt 12 nya framhjulsdrivna BMW och Mini-modeller redan (samtliga under 3-serien i storlek). Nästa generation 1-serie får man nog räkna med blir FWD. |
|
|
Blir besvärligt att köpa nyare bilar utanför kontorstider framöver? BMW M-POWER |
|
|
Kan man se nånstans i I-drive menyn att dom har "stämplat", har ju hänt fler än en gång att dom glömt att stämpla i serviceboken. Eller ser man bara att återstående tid till service har ändrats? |
|
|
Hur hanteras servicar på icke märkesverkstad då? Iofs, det är väl ingen skillnad mot förr. Kvitton på vad som är gjort på bilen smäller högst. |
|
|
Jag ser framför mig en loge med gamla lågmilade 3- och 5-serier som väntar på att brukas. :-/ :-) Instämmer med dig marin849! /Fredrik |
|
|
Trodde det var ett skämt först! Men tydligen inte. Får hoppas dom fortfarande ger ut kvitton på arbete i pappersform. Men snart blir väl dom också elektroniska, man får dom på eposten och får bekosta bläcket själv. Världen har blivit för härlig. Nu handlar det bara om extraktionism men det ska presenteras på ett exklusivt sätt. Gillar verkligen inte hur dom knyter (snarare binder) folk till de auktoriserade verkstäderna, datorinitiering för minsta byte av delar, lampor som lyser i tid och otid mm. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Vid service av min MB får jag ett utdrag ur det digitala systemet efter varje service, en massa lösblad att spara på alltså. För den som skippar att spara på dessa finns ingen historik alls att tillgå med annat än att MB verkstaden är snälla att printa ur sitt 'ASSYST' system, kan tänka mig hur pigga de är på att mecka med det utan ersättning till spekulanter av beg bilar från blocket..... Korkat att inte boken fick vara kvar, BMW et.c. har ju helt säkert motsvarande digitala system också men har behållit boken ändå. |
|
| Riktigt korkat att sluta med pappersvarianten... digitala data är så mycket lättare att manipulera. En bok med tryckår, sidor, stämplar, mätarställningar, serviceåtgärder, signaturer är iaf mycket svårare att förfalska och manipulera... och kommer icke-märkesverkstäder kunna uppdatera datat både i bilen och på central databasserver? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.