|
|
|
|---|---|
|
Mina nya M5-replika-fälgar dök upp igår från staterna och idag kom även däcken. Allt levererades till D.J. Lackskadecenter i Bromma och senare i eftermiddag fick jag ett samtal att däcken var monterade och balanserade. När jag kom dit frågade jag för säkerhetsskull än en gång om de var balanserade, och det var de. När jag kom hem och lastade ur hjulen så upptäcker jag att det inte finns en enda balanseringsvikt på någon av fälgarna. Jag har letat grundligt, och det finns verkligen inga. Fram: 19x8.5, Achilles Winter 101 225/35 R19 88V XL Bak: 19x9.5, Hankook W310 255/35 R19 96V XL Fråga nr 1: Kan man balansera hjul idag utan balanseringsvikter? Om nej på fråga 1: Hur stor är chansen att alla hjul är i balans utan vikter? | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Låter helt otroligt att det inte skulle behövas några vikter. Gör om gör rätt tror jag. |
|
1: Nej, det torde vara omöjligt. Svängningsdämpare, svänghjul och liknande brukar man borra bort material på vid balansering. Det vore ett dåligt alternativ, då aluminium har låg densitet och det skulle krävas en del. 2: Den chansen borde vara mycket mindre än att bli miljonär på lotto. |
|
| När jag lade på Michelin PS2 på den 330i E90 som jag hade tidigare var det faktiskt så att två av hjulen inte behövde några balanseringsvikter. Jag stod bredvid killen på däckfirman medan han balanserade dem och han sade då att detta bara händer med Michelin, men att det hände på två av fyra hjul till samma bil var minst sagt ovanligt. | |
|
Sannolikheten är som sagt minimal! Har själv råkat ut för att en uppsättning Michelindäck (MXV2 205/60-14) hade ett däck som inte behövde några vikter alls och de tre andra behövde bara minimalt med vikter - har för mig att ett däck behövde 5gr och de två andra 10gr. Detta var dock för ca 20 år sedan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Under vår och höst har man sett det ibland när jag jobbade på verkstad, hände med de dyrare prylarna ibland. Man märker verkligen stor skillnad på däck och fälg som är dyrare och billigare när det balanseras, störst skillnad är det mellan däck men även fälgar som är mer påkostade brukar i regel kräva mindre vikter. Har hänt någon gång att jag balanserat då det inte krävts vikter någon stans, en uppsättning med bbs LM och pilot sport cup kommer jag ihåg att det var bara att slänga på maskinen och av igen då det var 0 gram på alla 4. Tror dock inte det skulle hända igen med en likadan uppsättning, iaf 5 gram borde det vara någon stans men omöjligt är det inte :) | |
| Jag kan tillägga att i fallet ovan, då två av hjulen inte behövde balanseringsvikter alls, var fälgarna BBS Challenge och däcken som sagt Michelin PS2. Både däck och fälg var med andra ord knappast sniktillverkade noname prylar. De två hjul som krävde vikter behövde bara några få gram. | |
|
Går att ha balanseringssand i däcket för att slippa vikter. Används på offroadbilar. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Men används inte gärna på gatbilar eller offroad som brukas mycket på väg. Det sätter igen ventilerna och vid högre farter och varv på däcken är det inte alltid ett vinnande koncept då sanden lägger sig fel av kraften som skapas. Inget att rekommendera på en gatbil :) Används ju nästan bara på offroadare när de inte kan ha vikter av någon anledning eller inte vill få dem bortslitna. Fälgarna blir även "blästrade" på insidan och blir då känsligare för oxidering efter ett tag. Visst finns det men inget att ha till dagligt bruk på väg tycker jag, även om det funkar. | |
|
Jobbade på däckfirma för 15år sen och det går att balansera ett däck utan vikter, men det är väldigt tidsödande, man gör så att man monterar däcket som vanligt sen roterar man däcket i förhållande till fälgen lite itaget ev får man vända på däcket också (ej rotationsbestämda däck), prova olika däck på olika fälgar. Det är för övrligt något en seriös däckmontör gör om det blir mkt vikter på ett hjul då vrider man däcket ett 1/2 varv i förhållande till fälgen. Men att få det helt perfekt är mkt svårt och tidsödande oftast gåt det inta att komma under 5g på in eller utsida. |
|
|
marauder: Jag misstänkte att man kunde göra så, kan tycka att det borde finnas balanseringsmaskiner som gör det automatiskt. Lämnade f.ö. tillbaka hjulen igår och mycket riktigt hade de glömt att balansera dem. Nu är de balanserade och monterade, bilder kommer :) |
|
| Ja det finns maskiner som mäter variationerna i däckets respektive fälgens "rundhet" o talar sedan om hur mycket däcket skall vridas i förhållande till fälgen för att det förhoppningsvis skall bli bättre... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.