AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.878

Kapa framfjädrar E90 eller E91 ?

Sida 1 av 2
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Någon som har provat att kapa framfjädrarna på sin E90 eller E91á. Och isf, hur mycket kapade du, vart det bra resultat Osv. Funderar på att sätta på 20" fälgar på min så vill gärna ha råd / bilder :)

ni
520
niklas100
520d 2008
Det är väl ingen EPA traktor köp sänkfjädrar
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Haha... nää precis :D Funderade på det också. Vet någon nåt billigt ställe där dom säljer fjädrar. Men Är dom inte för hårda mot originalen och tappar man inte komforten isf? Sedan skulle jag vilja ha ner den lite fram, inte bak (tror jag), oftast så får man väl bara köpa alla 4 fjädrarna va!? Hur mycket kan man sänka den utan att behöva byta dämpare?

kr
36
krolleg
320d Touring -07
Finns coil over kit på engelska ebay att köpa för ca 2000:- visst det är nog ingen jättekvalite på dom men det lär ju vara 100ggr bättre än att kapa orginal fjädrar.
Kan köpa fjädrar från Bc Racing i England via J-Spec här hemma.

Kan du även beställa vilken hårdhet du vill ha på dem.

8 kilo är original, sen kan du gå upp till 18 kilo.

500:- styck
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Du tror inte komforten ryker om du kapar fjädrarna också? ; )
ee
31
eev
320d touring "BAVARIA" -08
Köpte sänk fjädrar till min e91 från Länk
40/30 beställde jag.. 1500:- det var billigt enligt mig.
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
inte för att vara negativ, men har man råd att köpa e90 + 20" fälgar så har man råd till en vettig sänkningssats
Har man en E90 och funderar på att kapa fjädrarna skall man sälja bilen och köpa en 740. Jävla dumheter.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror inte ens det är en möjlig operation. Ändarna är formade för att passa i sina säten. En avkapad spretande fjäderände kanske som sagt funkar på en gammal bakhjulsdriven Volvo till nöds.
ni
520
niklas100
520d 2008
Eller EPA traktor ;)
no
163
novaland
520iA Touring -10
Det skulle vara en Volvo Duett isåfall...
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Nu har jag kapat dom och satt på 14" Mags. Vart svin bra :P Skoja bara :) Tack ni som skickade länkar Osv. Naturligtvis vill jag ju inte kapa dom om det finns billigare sänkfjädrar. Tänkte mera på att om jag sänker min E91á, måste jag inte då byta dämpare också!!?? Eller kanske går att sänka lite iaf. Vet FAKTISKT INTE om jag tappar komforten genom att kapa dom. Men visst slänger jag hellre ut ett par tusen på fjädrar, än att kapa dom gamla, om dom inte är dyrare än så. Vad tror ni om att bara sänka den fram + 20"? Sitter idag sportchassi (original) på den, men inte så låg, speciellt fram. Märker att många nästan blir upprörda när man frågade detta. MEN, frågar man inte så får man heller inte veta. Jag är musiker, inte bilmekaniker :)
Du kan mycket väl använda original dämpare om du ska sänka en mindre bit.

Coilovers är ju att föredra, så du kan justera hur du vill ha den. Men det går alldeles utmärkt med även sänk fjädrar.
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Ok tack, men Coilovers !!! Vad är det? Är det en hel stötdämpare, och går dom att köpa lösa för bara fram? Dyra? Tycker inte min är så hög bak som fram. Så tror att det skulle bli snyggare om man fick ner den lite fram. Tror att det blir stiligt (utan att den ser ut som en Epa).
Oftast ett paket som säljs med alla fyra. Coilovers kan du justera höjden hur du vill med justerings möjligheten som finns på dem.

Smidigare för dig att ordna fjädrarna fram om du är nöjd bak.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kapar du fjädrarna blir de faktiskt "hårdare" (färre fjädervarv).

H&R, Eibach mfl. har sänksatser av bra kvalitet med bara fjädrar för några tusenlappar.

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
uhmmm ,, fjädrarna blir inte hårdare av att man kapar dom, därimot kan dom upplevas hårdare men det är tack vare att själva stötdämparen får jobba på en annan höjd som dom inte är byggda för, som sagt det fungerar på gamla volvobilar med oljedämpare men inte så bra på bilar med gasdämpare det fungerar kanske ett tag men det kommer slita ut dom i förtid ska man sänka så gör det med fjädrar och lägra dämpare som är byggda för sänkningssats eller coilovers, men kom ihåg man brukar få vad man betalar för och budgetprylar brukar ha usel komfort.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, en fjäder som kapas får en annan fjäderkonstant, d.v.s. kraften ökar snabbare vid samma kompression med en kortare fjäder.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
speeds_ varför skall han byta från e90 till e32/38? Är risken mindre att han kapar fjädrarna på en sådan?
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ronald Du skojar va??:=) Han menade nog lite skämtsamt volvo 740, inte bmw 740 e32 el e38
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.