|
|
|
|---|---|
|
Märkte en kall morgon att det var extremt mycket imma på rutorna i bilen. Kände efter under mattorna och mycket riktigt - på förarsidan var det ordentligt blött. Mest bak, men det kan bero på att bilen står parkerad i ett lätt uppförslut. Sökte här på Autopower och de flesta träffar handlar om ett vattenskydd innanför dörrsidorna. Jag har kollat efter varje regn sedan jag först upptäckte läckaget och kan inte hitta en antydning till vatten på trösklar eller nederkant på dörren. Därmed borde det inte vara dörrarna som är problemet. Hur ser dräneringen ut på torpedväggen? Bilen står parkerad i närheten av några stora björkar och det faller konstant ned björkfrön och löv på bilen. Kan det vara någon dränering som satts igen? | |
|
Ingen anning. Men hade detta felet på en bil av annat märke. Kolla avrinningen från kupéfiltret. Kan tänkas att de är igensatta. Skruva av locket och ta bort filtret. Skruva sedan bort de fyra torxskruvarna och ta bort "lådan". Inspektera dränering. |
|
|
Får backa lite på mitt påstående i första posten. Efter senaste regnet var det faktiskt blött under dörrsidan på förardörren. Jag plockade loss dörrsidan och hittade ett parti av plastmembranet som släppt i underkant. Limmade igen det med silikon och satte en bit silvertejp som stöd medan silikonet torkar. Nu kommer nästa problem: Hur får man golvet torrt utan garage i november? Går det att plocka ur mattan med rimlig arbetsinsats? |
|
| Uppdatering: Trots att förardörren är ordentligt tätad rinner det in vatten. Rätt mycket dessutom. | |
| bra med uppföljning.. har också problem med imma, men inte i den utsträckningen och får inte heller blöta mattor.. | |
| Ny uppdatering: Det verkar bara rinna in när det regnar ordentligt. Nu har det varit uppehåll i över en vecka, men i dag kom det en ordentlig skur. Nu ser jag att det är vattendroppar på A-stolpen ungefär där öppningen för motorhuven sitter. Lutar återigen att det läcker in någonstans vid torpedväggen. | |
| Jag trodde att min gamla Volvo 760 (1983) läckte in vatten ty högersidans golvmattor blev våta. Men inget läckage fanns däremot var luftkonditioneringens rör som gick genom torpedväggen oisolerade några centimeter på insidan. Detta gjorde att fukten inne i kupén fälldes ut på rören och sedan droppade ned på insidan av torpedväggen och vidare ned i mattan. Det räckte med att jag isolerade rören med tätningsmassa så att de inte blev så kalla gentemot omgivningsluften. | |
|
Hej, Har samma problem men min matta är blöt i rakt över från gaspedalen till dörren ungefär lika brett som den lilla "inplastade" biten under pedalerna! Något tips? |
|
|
Glömde fråga, kan det vara så illa att det kommer underifrån? Bilen är inte rostig vad jag vet :-). |
|
| Någon som kan ge tips :-) | |
| Waterlily: Tack för tipset, men i mitt fall är vattenläckaget helt klart relaterat till regn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.