AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.340

Köpa 3-serie e91 långmilare

Ei
6
Eimmoht
530dA m-sport Touring -07
Som rubriken lyder, ngt speciellt att tänka på vid köp av långmilare 318d & 320d? Primärt Facelift 2009 och uppåt men kanske även 2006 och framåt. Bilar som gått 20000mil och mer.

Ngn som har erfarenhet? Och nu tänker jag inte på bromsar och chassiedetaljer utan mer ingående om drivlina etc.

Med vänlig hälsning, Thommie
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Om det inte redan är bytt så lär det bli aktuellt med byte av partikelfilter. De manuella har mycket problem med svänghjulet vilket leder till huggande koppling.
Kopplingsproblemen har ju inte direkt med långmilarna att göra. Vad jag har läst tycker jag det verkar vara mer vanligt på bilar med betydligt färre mil än 20k.
Och vissa bilar som blivit åtgärdade har ju fått problem mer lr mindre direkt igen.

Hittar du en LCI som har rullat så pass mkt så tror jag inte du behöver orolig för drivlinan då den bör ha rullat "snälla mil" för att hinna med alla milen. Det är väl som sagt PF som kan bli aktuellt.
Ei
6
Eimmoht
Finns det ngt givet intervall på partikelfiltret? Såg att man kan köpa ett nytt för ca 7000:- så det är ju bara att ha med i kalkylen.

Dubbelmasse svänghjulen strulet ju för alla fabrikanter dessvärre...
Hur är det med automat kontra manuell? Problem med automater efter x antal mil?
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
n47 motorn som kom med facelift verkar en del ha problem med kamkedjan, såg just en tråd på 1-serie forumet om det (samma motorer)

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Fast de problemen verkar vara små i förhållande till hur många x20d som säljs. Det finns förutom killen med 118d motorn nyligen inga andra trådar på autopower så vitt jag vet. Eftersom det är den vanligaste motorn som säljs idag skulle man höra mer om det var ett stort problem på riktigt.

-------
//Lövet
...och dessutom var ju den bilen (118d) skruvad och såld/förmedlad av brottslingar. Kanske inte det allra bästa referensobjektet. Som andreas skriver hade jag inte varit oroad av detta.
Däremot hade jag undvikit bilar som är trimmade, det är desto vanligare.
Var spekulant på en 320d -07 förra våren. Den hade gått 19500mil och partikelfiltret var bara förbrukat till lite drygt 50 procent. Om man nu kan lita på det som står i idriven?
Så om den bara gått långmil så verkar dpf klara många mil.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Är det en facelift så finns det inget intervall i iDriven (iaf på E60 facelift). De filtren ska inte ha något bytesintervall alls. Sen påverkas det säkert av körmönster förstås.

-------
//Lövet
Det var facelift med 177hk.
Min 08:a (inte facelift) med 177hk motorn hade inte heller något indikerat intervall i datorn. Detta verkar bara gälla för 163hk 06-07.

Stämmer att regenereringen (rengöringen) fungerar först när avgastemperaturen når en viss gräns vilket sällan sker på bilar som enbart körs korta sträckor i städer. Läste om något extremfall med väktarbilar (Polo Diesel etc) där de fått byta filter vartannat år.

Men jag undrar egentligen hur många som verkligen behövt byta partikelfilter på 320d mfl. Nu är ju modellen såpass gammal så man borde se mer rubriker om nu problemet är utbrett.
Ei
6
Eimmoht
Tack för all input. Dessvärre blir e91 för liten så jag satsar på en e61 lci istället
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.