|
|
|
|---|---|
|
Har en 2009 e61 LCI 530xdA touring som jag tycker är i törstigaste laget. Enligt datorn tar den mellan 1.1 - 1.3 liter milen vid körning i stockholmstrakten (förvisso en hel del i kö, men sitter _inte_ parkerad på Essingeleden varje dag) Har haft in den på BMW som tittade på felkoder och de har noterat att en vattenpump till parkeringsvärmaren (webasto, originalmonterad) fått kortis och inte fungerar längre. I övrigt inget lagrat. De gjorde i samma veva en "nyckelservice" och bytte olja, filter och microfilter. Bilen har gått snart 10000 mil. Detta har börjat någon gång nu under hösten då datorn (som jag aldrig riktigt orkar nollställa) har rapporterat 0.8 l/mil under hela tiden innan (dvs under ganska många mil sedan nollning innan). Fick dock för mig att nolla mätaren för en månad sedan ungefär och sedan dess rapporteras väldigt mycket högre förbrukning. Har även sett att den verkar stämma ungefär med de liter man tankar mot hur många mil man defacto kört. Det är inget som märks annars. Bilen ryker inte, är inte svårstartad och känns ungefär som vanligt att köra. En anmärkning jag tycker mig ha gjort är att växellådan känns mer slirig än förut - lite som en gammal volvo automat med "långt gummiband" där den liksom ibland verkar låta bli att växla upp när man tycker att den borde ha gjort det. Har automatlådan någon "termostat" eller något som gör att den känner sig kall och inte går över i lock-up läge? Jag kopplade på en sån där ODB2 läsare för att läsa vattentempen och den ligger kanske lite lågt - mellan 75 och uppåt, dock inte över 85 grader. Kan det spela så stor roll på bränsleförbrukning? Termostatbyte? Vattenpump? Är det någon som har någon idé vad som kan vara fel? Det är ju rätt rejält mycket mer den drar (typ +50% vad den borde?) Eller är det helt enklet bara att slanta upp och byta dieslevärmarens vattenpump och så löser sig allt? Behövs den vattenpumpen när motorn går eller används motorns egna cirk-pump då? | |
|
Detta låter helt sanslöst. Vi hade en likadan på firman, ej touring dock. Efter chippning drog den 0.6. Före chippning 0.7. Detta med inte snäll körning... |
|
|
Ja termostaten(eller rättare sagt termostaterna) behöver nog bytas. Den ska ligga över 90 grader! Sitter en fram på motorn på egr-kylaren och en vanlig på motorn. Egr-termostaten är lätt att byta, den andra lite krångligare. Men det låter ändå som förbrukningen är väldigt hög. Skulle ju kunna vara som du tror att lådan inte blir varm. När jag bytte termostater på min så tyckte jag att den växlade bättre efteråt, men det kan vara inbillning... Men termostatbyte är nog en bra början iallafall, för blir den inte ordentligt varm kan en massa andra följdproblem komma med partikelfilter, motorslitage och kondensproblem. |
|
|
Ok, får nog ta på mig overallen och byta termostaterna, såg att det fanns en del bra guider här på forumet. Har inte mekat kylsystem alls på BMW tidigare, är det enkelt att lufta efteråt? Eller finns det någon görsåhär ritual månne? |
|
|
Finns en luftskruv på egr-termostaten och tror det var en på kylaren med. Ska inte vara några problem. Jag fick byta motortermostaten två ggr pga att den första jag köpte var defekt... Man får skruva av plåten som sitter över kylaren, upp med fläkten, bort med egr-kylaren så kommer man åt. Andra försöket gick det på nån timme! ;-) |
|
|
Jag har en likadan 530xd e61. Jag tyckte också att den drog för mycket. När jag bytte från sommardäcken (245/18 runtom) till vinterdäcken 225/17 gick förbrukningen ner med drygt en deciliter. Helt fascinerande hur mycket skillnad däcken kan göra. Sedan tror jag också att när vi jämför vår förbrukning med varandra kan det lätt bli missvisande. Blandad körning kan betyda så olika från person till person. Om man däremot även anger snitthastigheten i färddatorn så får man en lite bättre uppfattning. Jag kör också mycket i Stockholm. Ett tag hade jag 1,03 l/mil och snitthastighet på ca 40 km. Nu står min färddator på snitthastighet ca 60 km/h och drygt 8 l/mil. I båda fallen är det "blandad körning". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.