AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
18.085

Hur kör man en M3 E46

Sida 3 av 4
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Haha ha sönder drivknutar? Det händer ju inte ens på en Saab turbo när man stämplar på femman.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Myser på den här tråden! Har inte skrattat så mycket sedan tråden med polacken som skulle köpa BMW och ville ha rabatt eller vad det nu var... :D

Men till frågan, det är en övningssak som kommer med tiden. Med känsla (sic!) för varvtal och ingrepp kommer växlingarna sitta som en smäck. Tror inte du behöver vara rädd för drivknutarna heller i första taget :) däremot kan du ju hoppa över "2:an till 6:an" manövrarna tills du känner dig helt säker på kulissen.

Vet inte om det sitter en CDV på M3? Isf kan man ju ta bort den för distinktare dragläge...

Om du inte trollar så tycker ivf jag att det är kul att du vågar satsa lite och inte väntar och skjuter upp drömbilen till "senare". Det där "senare" kommer aldrig för vissa, jag har väntat i 15 år nu på min och nu får barnen inte plats så det är kört nu ett decennium till... :'(
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Mål1: Kopplingen ska aldrig slira under en växling.
Mål 2: Varje växling under normal körning skall vara mjuk.

Det betyder: Motorn ska ha rätt varvtal för nästa växel INNAN du släpper upp kopplingen. Gäller både upp o nedväxling.

Mao, när man kört en bil ett tag lär man sig ungefär hur mycket det skiljer i varvtal mellan växlarna och vilket varvtal man har i en viss hastighet på en viss växel (tex jag vet 3500 rpm på tvåa i 50, så vill ja växla från femma till tvåan i 50 frikopplar jag och varvar upp motorn till 3500 innan jag släpper upp kopplinhen, sen ger jag full gas, detta går att göra snabbt och smärtfritt med lite övning, enklast är att trycka till hårt men väldigt kort på gasen) och då får man helt enkelt använda gasen för att ställa in rätt varvtal innan man släpper upp koppligen.

Vid en "komfortabel växling" när man lite lugnt lägger i nästa växel behöver man nästan alltid hålla kvar LITE gas för att motorn inte ska gå ner på tomgång medan man växlar. Annars rycker det till eller slirar på kopplingen när man släpper upp. Börja inte gasa mera förrän kopplingen är uppsläppt. Titta på varvräknaren. Den ska bara "ramla ner" till varvtalet för nästa växel om man gör rätt.
Absolut inte gå upp för att sedan gå ner när man släppt kopplingen, eller inte gå ner förrän man börjar släppa kopplingen. Då gasar man för mycket.

Enklast/säkrast är att inte gå på med mer gas innan växlingen är färdig.
Dvs, före växling släpp upp gasen nästan helt så att det känns som om bilen rullar, frikoppla, byt växel, se eller hör varvet sjunka sakta o dröja sig kvar eftrsom du har lite gas, släpp upp kopplingen "halvfort", varvet ska vara detsamma, inget ryck. Ge mer gas efter behov.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Vart nyfiken hur man pajjar en drivknut att gasa på hög växel? (Om man nu inte har 1000nm i vrid) Däremot märker man om kopplingen är dålig!
Det går faktiskt att köra en manuellt växlad bil HELT utan kopplingsslir, bortsett från när man startar. Tricket är att INTE använda kopplingspedalen utan att dra i rätt växel vid rätt varvtal, gör man det rätt så skorrar det inte det minsta, växeln formligen "sugs in". Att gå från lägre växel till högre är enklare, skall man gå från högre till lägre får man varvtalsmatcha med gasen, man lär sig tekniken för hur man skall hantera spaken för att växlarna skall gå i ljudlöst. Men så klart skall man gå från säga 4 till 2 så blir det ju lite ovant att hitta rätt varvtal, så för att göra det enklare så hoppar man inte över växlar...Brukar så att säga öva på detta på mina bilar lite då och då, kan vara bra att kunna om tex kopplingshydrauliken ger sig när man behöver det som minst. MEN jag skulle börja med att lära mig denna teknik på en bil man inte är rädd om, du lär "missa" växlarna i början innan känslan sitter...Rätt kul att visa för oinvidga som åker med "Kolla nu skall jag växla utan att använda kopplingen när vi kör på Essingeleden"*haha*
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det leder till onödigt slitage jämfört med att fortfarande rev matcha exakt som du gör men ändå tillåta sig ett kopplingstramp.

Mao det är helt rätt men använd för guds skull kopplingspedalen som säkerhet då kopplingen utan slitage kommer ta upp det lilla felet du annars tvingar synkringarna att ta. Speciellt under upplärningen. Och även om kopplingen får slira lite i stängningsögonblicket är det ju inget som märks på 60000 mil eftersom motorn då inte levererar något moment varpå kopplingen endast behöver ta hand om rörelseenergin i svänghjulet för en diff på 100-200 varv dvs inget.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Beolab: "Och du får aldrig trycka full gas om du ligger på hög växel i låg hastighet! Du kommer ha sönder drivknutar på direkten".

Nu är vi i vart fall tre stycken (turbovin, mackan och jag) som är nyfikna på hur detta går till?

Karl-Hilding
Verkar vara ett stort klientel här som INTE kan växla...
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Skämtet som växlar i filmen skulle då aldrig få testa mina bilar. En vacker dag lär han nog slita bort hela växellänkaget om han inte rasat lådan dvs. Usch vilken misshandel.
Karl-Hilding
Påminner mig om en kompis som provkörde en ny Porsche 968.
3.0 lit, 4 cyl och 2240 hk.
Kompisen hade själv en 911 Targa.
Jag satte mig i passagerarsätet och det bar av. H-e vad han slet i vx.spaken.
Skulle visa att kunde köra racing...
Stackars nye Porsche tänkte jag som alltid varit rädd om bilar inte minst dem jag själv inte äger!!.
Karl-Hilding
Dra av 2000 hästar så blir det rätt.
Ta
14
Tanso
M3 E46 -01
BMW 318i E36 - 97
Det går riktigt bra att köra nu! Det var inte så solklart med växlingen här på forumet men det var kul att läsa alla svar!

Nu har dock växelspaken gått sönder. Den är bara slapp, får inte I någon växel. Ska lämna in och se vad som kan vara fel :O
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Ja! Slappa spakar är ett otyg.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Oj oj grabbar;)

"Vart nyfiken hur man pajjar en drivknut att gasa på hög växel? (Om man nu inte har 1000nm i vrid) Däremot märker man om kopplingen är dålig! IP: ...[183.122]"

Vet inte om ni som skriver era klyftiga frågor fortfarande kör moped , eller slutade innan grundskolan? =)

Skämt o sido..

För att förenkla mitt svar så förefaller det så att om man kör på tex på 6:e växeln i säg 30 km/h i en bil och trycker full gas, så ökar momentet i växellådan med det tiodubbla mot om du ligger på rätt växel.

Och ja. Drivaxlar / knutar går även sönder på mindre effektstinna motorer.
Har tidigare jobbat på VW och JA det kom in många med allt i från Transporter 140hk diesel med avbrutna drivaxlar och drivknutar.

Nu uppstog inte samtliga fall av just hög växel och full gas från låg fart , men ca 60% gjorde det enl teknikerna.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag är torsk på sådant här men vridmomentet kan junaldrig nå mer än maximum specad och jag är ganska övertygad att BMW utvecklarna har testat de flesta scenarion eller?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Du får ett moment om kanske 700 nm och 5 hk när du kör på detta sett. För det mesta dör motorn, men det går defenitivt att skrotta en växellåda samt drivknutar om du åker runt så här en hel dag..

Min far är motoringenjör och har läst teknisk fysik bekräftar detta.

Teknikerna på VW lika så.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan du inte förklara mer i detalj. På vilken sida (Ingående eller utgående axel) om växellådan tiodubblas momentet med fullgas på sjätte växeln, jämfört med andra. (Avser du fullgas på andra växeln också?)

Använd gärna matematiska formler!

iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Beolab, beklagar med det du snackar om är inte sant. Du har nog missförstått vad din farsa förklarat.

Vid statiska förlopp i en växellåda så är belastningen på alla växlar alltid proportionellt mot ingående moment. Därför kommer matbelastningen att uppkomma vid det varvtal som ger maxmoment, normal där fyllingsgraden i motorn är högst någonstans i mellanregistret. Vad menar jag då med statiska förlopp? jo, man kan få dynamiskt högre belastningar när man t.ex dumpar kopplingen och då tvingar transmissionen att överföra även den upplagrade rörelseenergin från motorn och svänghjulet.

Om någon är intresserad så kan jag när jag kommer till jobbet i morgon scanna in några diagram från litteratur om växellådor som förklarar de olika slitage och skador som kan förekomma. (ja, jag jobbar med sånt).

jo
580
joxgbg
M3 CP -17
iqbad: nu förstörde du ju det roliga...

Beolab: snälla förklara fysiken bakom detta!!

:)
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Ähum passar på att fråga då när vi har en expert, kan du förklara lite runt hur det funkar med växelådor och bromsbänkar m.m.

Kan man mäta motorns effekt på hjulen på alla växlar eller bara på den där det är 1:1. Är belastningen i t.ex diffen högre på lägre växlar eller är det samma oavsett?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.